Buell X1 Lighting
2004.08.26. 16:54
Akkoriban mg igazi klnlegessgnek szmtott, a sorozatgyrtst 1993-ban kezdtk. A Buell Motor Company alaptja, Eric Buell Amerika-szerte hres motorversenyz s konstruktr. Plyafutsa kezdetn 750cm3-es kttem motorkerkprokat tervezett, majd a Harley-hoz csapdva XR1000 Sportster-ek nyergben rtta a krket a plyn. Egy versenyz tudvalevleg soha nem elgedett a jrmvvel, gy volt ezzel Eric is.
A sajt fejleszts futmben sszehozott minden jt, amit a motorsportban lenjr olasz s japn mrnkk kitalltak. Ahogy az rkutats eredmnyeit alkalmazzk a val vilgban, Eric Buell is gondolt egyet, s versenymotorja kpre ptett utcai verzit a nagykznsg szmra.
Benyomsok a szalonban: els pillantsra iszony nagy. Az risi lgszrhzak optikailag annyira megnagyobbtjk a tankot, hogy a motor inkbb ltszik tragpnek, mint sportmotornak.
Indts az zlet eltt: a benyt injektoron keresztl kapja az 1200 cm3-is motor, ezrt szvatsra nincs szksg, de a hossz lls utni els indtsnl jt tesz egy-kt gzfrccs. Elinduls eltti izgalmunk tragadt a paripra is, ugyanis gy remegett, hogy az lsre rakott keszty, vesevd minduntalan a fldn kttt ki. Ezzel lovagiassgi prbt tettnk a bmszkod jrkelkn. Meglltk.
Jobb idpontot akarva sem tallhattunk volna a motor vrosi forgalomban val tesztelshez, mint dlutn 6 ra. Az Andrssy ti cscsban gyorsan tveszi az ember a motorosfutr-ritmust, s a kocsisorok kztt bujkl a kvetkez piros lmpig. Ennek nem annyira a trelmetlensgnk volt az oka, mint inkbb a kuplung kemnysge. Negyed ra belvrosi motorozs utn mr az edzettebb kz is grcss rngatzsba kezd. (Ezennel elnzst krek az autsoktl)
Az orszgti prbattel eltt sszecsomagoltuk mindazt, amire szksgnk lehet hrom nap alatt. Az ls alatt tallt hurokban vgzd huzalok j szolglatot tettek a pakk rgztsekor. A manyag borts tankra sajnos nem lehet mgneses tanktskt rakni, ezrt maradt a htizsk.
 |
 |
 |
|
A vlt krl kialakult olajkd | Vegyes rzelmekkel hajtottam r az autplyra, ugyanis a kilomterra mg csak 204 km-t mutatott, teht javban bejrats. Lelkemre is ktttk, hogy trtztessem magam, s a 4000-es fordulatszmot lehetleg ne lpjem t. Nagyon azrt ne sajnljatok, tdik sebessgben 3000 1/min-nl 120 km/h-val ment a gp, 4000-nl pedig a mutat tlhaladt a 160-as rovtkn. Ez a tny, valamint a 3000-es tartomnybeli vibrci enyhe gyorshajtsra sztnzi az embert.
 |
 |
 |
Mindenhol felbukkannak a kis lovacskk. | 210 km vrosban-autplyn-orszgton megtett t utn kezdett az zemanyag visszajelz vilgtani. A 16 literes tankba 10,3 l zemanyagot tltttnk, vagyis 5 liter alatt volt a szz kilomterre szmtott tlagfogyaszts. Ezt nagyon bartinak mondhatnm az 1200 cm3-es, 95 lers motorhoz kpest.
Sajnos a kml zemmd miatt a vgsebessg kiprblsa elmaradt a kunmadarasi repltren, annl inkbb lveztem a futm stabilitsa adta lehetsgeket.
Erds Csaba mutatvnyai inspirljk az embert, hogy kiprblja a tankon lve motorozst (az ls azrt knyelmesebb). A lbtartn llva, a kormnyt elengedve egszen j perspektvbl ltja a vilgot a motoros. (Lehetleg ezt se tesztmotoron prbljtok ki.) A "mester" szintn egy X1-es Buell-en fogja szrakoztatni a nagyrdemt az idei STREETFIGHTER versenyeken. Csaba gpe mr kapott nmi tuningot, ami megknnyti a ngy szemlyes holtpont krnyki egykerekezst.
Az X1 fkeire sem lehet panasz. Ell egy darab 340mm-es trcsa a hatdugs fknyereggel gondoskodik a motor orra billentsrl, ha egy vatlan gyalogos eld lpne az ton. Eszttikailag hinyzik a trcsa a msik oldalrl, de ez az egy is bven elg a biztonsgos megllshoz, a msik csak plusz slyt jelentene.
Az extrm kills motort nehezen tudnm kategriba sorolni. Slya s az lspozci alapjn inkbb a tra gpek kz tartozna. A futm, amely szinte kitallja a gondolatod, valamint az isteni fkek sportos jelleget klcsnznek a motornak. A 95 LE szintn csak egy tragphez lenne elegend, de az 5600-as fordulatnl leadott 116 Nm iszony ersnek rezteti a motort.
Ha mindezekhez figyelembe vesszk az extrm formkat, a szemet gynyrkdtet kerekeket, a krm-molibdn tvzetbl kszlt csvzat, az alumnium faroknylvnyt, a szntelen veg indexeket, a fejidom, tank s hasidom formjt, arra a kvetkeztetsre juthatunk, hogy ez egy zig-vrig SHOWBIKE
|