Buell XB9R Firebolt
2004.08.26. 16:58
J tlet volt Erik Buelltl, hogy annak idejn Harley Sportsterekkel kezdett (br nagyon mssal nem is kezdhetett). Az 1993-ta gyrtott, Sportster blokk kr ptett Buell-szria minden tagja nagy sikernek rvendett, legyen az sportosabb vagy trsabb verzi. A legtbben azonban se nem trzsra, se nem sportolsra vsroltk a lovacskt). Az elbbihez tl knyelmetlen, utbbihoz kiss nehzkes motor a vrosi jszakban lelte meg igazi helyt. Gumifst s egykerk, maxkarika rajzols, majd egy stoppie)a zebrnl. Cikzs a forgalomban, knnyfakaszt gyorsuls a lmptl, s kanyargszs a Jnos-hegyi kilt fel a szerpentinen, egy pillantst vetve a budapesti jszakra. Ezzel a motorral mindenki streetfighternek rezhette magt. Ezrt szerettk.
Erik Buell felismerte ezt, s az eddig gyrtott modelleket flretolva egy j modellre koncentrlt. Eldobott minden felesleges sallangot, s belesrtette mindazt, amit az eddigi Buelleken annyira kedveltnk. Az XB9R Firebolt 2001. szeptember vgn debtlt, s annyira jl sikerlt, hogy 2003-tl az j Buellek alapmodelljeknt mr csak ezt az alumniumvzas motort hasznljk.
A forma cseppet sem unalmas. Mg a fotkon egszen arnyosnak tnik, a valsgban az X1-eshez viszonytva egy kis aranyos motor. 1320 mm-es extrm rvid tengelytvja gumioldal-radroz jelzt aggathat r, ha msban nem is, ebben a kategriban tuti rekorder.
Modell |
Lkettrfogat |
Teljestmny |
Tengelytv |
Szraz tmeg |
Buell XB9R: |
984 cm 3 |
92 LE |
1320 mm |
175 kg |
Ducati 900SS: |
904 cm3 |
80 LE |
1395 mm |
188 kg |
Suzuki GSXR1000: |
988 cm3 |
160 LE |
1410 mm |
170 kg |
Yamaha R1 |
998 cm3 |
150 LE |
1395 mm |
177 kg |
Kvl lovacska dszeleg a fordtott telkon, de a bels oldalon domborodik az igazi mrkavdjegy: Showa az els teleszkp, csakgy, mint a hts kzponti rugstag, ami a megelz Buellektl eltren nem a motor alatt helyezkedik el, hanem a vz fels rszt kti ssze a lengvillval.
Az els fk egy remekm. A felni peremre erstett rozsdamentes acl fktrcsa lenygz ltvny. Eddig csak nhny extrafelszerelseket gyrt cg katalgusa krkedhetett hasonl megolds felnivel s fktrcsval, s persze a hozz tartoz horror rral. A Buellnl szriafelszerelsknt megkaphatjuk, s meg kell vallani, tkozottul jl mkdik. Br csak a felni egyik oldalra kerlt fk, a hatdugattys Brembo nyereg harapja a trcst, adagolhat, pontos, s extrm feladatok megoldsra is alkalmass teszi a motort s motorost.
Az els kerk rnzsre pilleknny, a hromszor duplaklls megolds htborzongatan szp. A htskerk klli mr tmrebbek, de a kerktengely belsejben gyakorolt az eszterglyos tanul. Hasonlan knnytett kivitel a lengvilla tengelye.
Az irigylsre mlt futm- s szerkezeti megoldsok alkalmass teszik a gpet arra, hogy a motorblokk erejnek utols morzsit is kihasznljuk. Igaz, nem szabad tl sokat vrnunk a Harley-hagyomnyokon alapul, lghtses, 45 fokba lltott V-kettestl.
Az eddig hasznlt 1200 cm3-es Sporty blokkhoz kpest kisebb s gyengbb is a gyr ltal j fejlesztsnek mondott 984 kbcentis, 92 lers motorblokk. Alapesetben. A teljestmnynvelshez els krben szinte egy kbel tvgsa elg. Ekkor mr boldog tulajdonosai lehetnk tbb mint 100 lernek. Addig meg maradjunk a vrosban hancrozni. A kett az egybe kipufogrendszer a motor hasa alatt eltnik, nem kell fltennk utasunk gumitalp cipjtl a forr kipufogdobot. Az alumnium vz mellett tehervisel elem a blokk is, az j tallmny - az Uniplanar rezgselnyel rendszer - nagyon jl mkdik. A knyelmetlennek szmt fordulatszm-tartomny leszklt 110-123 km/h kz.
Szerencsre tovbbra is maradt a hagyomnyos Harley-hajts - azaz a szj. Ez nem ignyel lnyegesebb gondozst. rdekes megoldst hasznlnak a szj fesztsre. A grgs berendezs folyamatosan gondoskodik arrl, hogy a szj a pillanatnyi berugzottsgtl fggetlenl azonos fesztettsg legyen, ezzel jelentsen nvekszik az lettartama.
A 775 mm magas ls megfelelen keskeny ahhoz, hogy akr a magamfajta 162 cm-es teremtmny is biztonsgosan fldet fogjon. A lbtart is a mretemre kszlt, egy 180 feletti Buell-sofr viszont mr panaszkodhat, hogy tl magasra szereltk. A kormny fel mr nyjtzkodni kell, itt jl jhet egy pr hosszabb vgtag.
A tenyrnyi hts ls meglepen knyelmes, fleg egykerekezsnl. A nagyobb pakkols kizrt, ezen a motoron htizsknyi cuccnl tbbet senki ne kvnjon magval vinni.
Az els lmpa csalafintn pislog ki a fejidombl. Huncut, m naplop projektoros lencsink hagynak nmi kvnnivalt, mr ami a vilgtst illeti. Szorgos fejlesztk rjttek erre a hinyossgra: az j 2003-as modellen, az XB9S-en mr kikszbltk ezt a hibt, kevsb ltvnyos, br valsznleg hatkonyabb pilcsokkal.
A mszerfalon elektronikus sebessg- s fordulatszmmr, kilomterszmll, ketts napi km-szmll, tartalkkal megtehet km-szmll, idmr ra tjkoztat. A lmpcskk benzin- vagy olajnyomshiny esetn gyulladnak fel, illetve a reflektor, az index hasznlatt vagy az rest jelzik vissza. Mindez egy dodzsemet megszgyent szn s tipogrfij szmlappal kombinlva. Az zemanyag fogytval a napi szmll egyszer csak nullzdik, s a tartalk benzinnel megtett km-ek szmt mutatja. gy 30 egysg van htra, hogy leljnk egy kutat. A fogyaszts aszfaltszaggats mellett is 6,2 liter maradt 100 km-en.
Anyagban sznezett manyagbl kszltek az idomok s a tank, gy tovbbi fnyezsre nincs szksg. Battle Blue azaz csatakk tesztmotorunkon narancsszn a Buell felirat. A jpofa matrica hatrozottan htmgnes jelleggel br. Artic White vagyis szaki-fehr az alternatva, kk vagy narancs matrickkal.
ra 3.2 milli Ft, vagyis alig tbbrt, mint amennyibe a megelz Buell modell kerlt, egy egszen j fejleszts, klnleges motort tudhatunk magunknak, ami nem jn szembe minden utcasarkon. lvezet vele elindulni, motorozni s megllni, nekem kellene.
|