Buell XB9S Lighting
2004.08.26. 17:01
A huncut szem R vltozat is igen kzel llt szvemhez, de a klasszikus streetfighter leoszts dupla kereklmpval jr, felette ppen csak jelzs rtk plexivel. Ezzel a szembetn klnbsgek sorolst be is fejezhetem. Pedig csak keresni kell.
A fejidommal egytt vltozott az is, ami mgtte van, azaz a mszerfal s a kormny. Az elbbinek - mit mondjak - nem rtott, hogy beleszaladt a tervez ceruzja. A dodzsem-metl szmlap helyett a versenyplyk hangulatot idz mszerfalat kapott, fehr fordulatszmmr htlappal.
Az S is a jl bevlt adatokat mutatja, az sszes s napi kilomter szmll mellett nagy segtsgnkre van a tartalk zemanyaggal mg megtehet kilomtereket szmll Ftrip lls. A napi szmll automatikusan erre az rtkre vlt, ha eljtt az ideje, hogy benzintlt lloms utn nzznk. Ezzel egy idben a benzinszintjelz lmpa is el kezd vilgtani, hogy megerstse az elbbi figyelmeztetst. gy is rtelmezhetjk ezt a rengeteg utalst, hogy a motor ordtva kveteli a benzint. Pedig nem nagytk a Lightning. A 14 literes tank 220 km-re elegend, de a kajrt knyrgs legksbb 170 km megtett t utn elkezddik.
Nagyobb knyelem gretvel kecsegtet a megvltoztatott formj, szlesebb ls. Hossz tvon ez be is igazoldik, br a vrosi zsivnykodshoz nagyon is megfelelt az R vltozat filigrn mbrcskja. A knyelem fokozsul a vezet lbtartja egy kicsit lejjebb kerlt, gy a relatv magasabb termet buellista - amennyiben nem akarja trdeit a nyakban tartani - inkbb az S verzival rja az utakat. Jutott magasabb kormny is, ha nem csak a lba, hanem a karja is hossz lene az illetnek, ez mindenkpp jl jn.
Azt gondolnnk, hogy az R verzival ellenttben az S-Buellt csak a colosoknak talltk ki. Annyira azrt nem extrm a helyzet, st! A rendkvl kompakt felpts gpen 190 cm-es kollgnk gy nzett ki, mint apuka a gyermekbiciklin. Ezen tl a Buell gyr idn janurban kihozott egy Lightning LOW-t, azaz egy alacsony termeteknek fejlesztett verzit.
 |
Buell XB9S alacsony termeteknek |
A Buell Motorcycle Company 2003. janurban bemutatta legjabb, kifejezetten kis nvs embereknek kifejlesztett LOW XB9S modelljt. Az j Buell lsmagassga majdnem 4 centivel alacsonyabb, mint a standard Lightning, vagyis mindssze 720 mm, amit az els s a hts felfggeszts talaktsval s az lsprna ttervezsvel rtek el. A motor sszes tbbi jellemzjt megtartotta. | | |
Az utas lbtart helyzete ezzel szemben mit sem vltozott. A bevllals szlltmny felhzott trdekkel kuporoghat a kispadon, de aki ktszemlyes luxustrra vgyik, az vegyen inkbb Electra Glide-ot.
Mg a fkkar tbb fokozatban llthat, sajnos a kellemesen kemny - hossz vrosi araszolgats utn kellemetlenl kemny - kuplungkar nem. Ez baj. gyhogy ez lenne az els, amire a Buell Accessories katalgusban rbknk, hogy nekem ilyen kell.
A vz s a futm, ahogy a blokk is vltozatlan maradt. Ez nem baj. Nem is kell hozznylni ahhoz, amit egyszer mr olyan gyesen sikerlt sszehozni. lmnyszmba megy az els kerk - elsfk egyttes ltvnya, de hasznlata is. A kerkperemre szerelt fktrcsa - Zero Torsion Loadnak kereszteltk - hihetetlen jl kezelhet, jobbat nehz elkpzelni. Nagyszeren meglltja a motort, s ha nem akarunk, nem esnk tlzsokba. De ha mgis, akkor olyan klncsgekre kpes ez a motor, amivel mr bekerlt a Guiness Rekordok Knyvbe.
225 mter els kerken |
Az els kerken guruls vilgrekordjt a 34 ves Eurpa-bajnok stunt rider, Craig Jonnes tartja. A 34 ves angol versenyz 2003-as, gyri Buell XB9S Lightning motorkerkprjn lltotta fel a hihetetlen, 225 mteres elskerken guruls rekordot. A ksrlet a Buell technikai csapata, fggetlen tank s a Guinness rekordok knyve munkatrsai eltt zajlott, Floridban.
Informcik a vilgrekordrl: Motor: Buell XB9S Lightning Gumi: Dunlop 207 Sebessg: 119 mph (161,8 km/h) Helyszn: Florida, USA Elz vilgrekord: 163 mter Craig Jones vilgrekordja: 225 mter
A hivatalos stoppie rekord: A maximlis tvolsg, amit a motorkerkpr fkezett els kerekn gurulva megtesz, mikzben hts kereke a levegben van. | | |
De aki nem tr a vilgbajnok babrjaira, az sem fog csaldni. Hihetetlen rvid, 1320 mm-es tengelytvjval - a filigrnsgrl hres Suzuki GSX-R 600 tengelytvja 1400 mm - az S tuti kanyarbajnok. A lbtartk vgn hossz koptattske figyelmeztet, ha tovbb bortjuk a vasat, mr nem csak a gumi szle fog fogyni.
Hogy ne okozzon instabilitst a meredek villaszg s a rvid utnfuts, a motor slypontjt a lehet legmlyebbre s kzpre szerkesztettk. gy olyan furcsasgokkal tallkozhatunk, hogy az alumnium hdvzba kell tlteni a benzint, s a hts lengkar hivatott a 3,3 literes olajtartly feladatait elltni.
Ell-htul teljesen llthat Showa telk rugznak - a futm hangolshoz a szerszmos tasakban talltunk is clszerszmot. A Showa termkek - akr a budapesti kztkezel szvivje - meggyztek, hogy nem olyan tragikus a fvrosi aszfaltllapot. Azrt ktys ton nem rt vigyzni a remekbe szabott pilleknny 6 pr klls kerekekre. A ZTL fktrcsa lehetv tette, hogy az els kereket hihetetlen mdon kiknnytsk, slyt sproltak mg az els kerk tengelyn is.
A hts kerk hajtsa nem olyan sportos, mint az els kerk fke, maradt a megszokott szjhajts. A 11 mm-es kevlr erstses bordsszj kicsit keskenyebb annl, mint amit a Harleykra szerelnek. Igaz a szjfeszessg nem llthat, de az elvezetst olyan gyesen oldottk meg egy csapkodst megelz grg beiktatsval, hogy a szjnylst a lehet legtovbb elodzzk.
A blokk al dugtk a kipufog dobot. Ez nem baj, mert nem tl szp, de a felfogatsa mr annl mvszibb. Nem csak hogy nem ltni, nem is hallani a kidrgt. A dugattyk 45 fokos szge pianban jtssza a kellemes temet, csak az erst cucc hinyzik hozz. A jrzs Buell-tulajdonos gyorsan vltoztat ezen, mert a szp hang adott. Nem csak az akusztikus lmny vgett van a kipufogcserre szksg, hanem hogy valami elnyomja a hts henger htsre szerzdtetett ventiltor porszvzajt. Ha a motor melegszik, beindul az elszv szerkezet, ami a forr levegt kiszippantja a henger krl, s tolja egyenesen az ls al, illetve combtre. Ez egy jszakai bandzs esetn akr kellemes is lehet, de amg a ktfokozat ventiltor feladatt vgre nem hajtja svlt, a gyjtst levtele utn is.
A 984 kbcentis, lghtses, elektronikus befecskendezvel szerelt motorhoz a NASCAR-bl tvett fortlyokat hasznltak fel. A Buell blokk kompresszi viszonya 10:1, ami jval magasabb, mint a Harleyknl megadott rtk. Az tsebessges vlt els fokozata szp hossz, ezzel mr az els mtereken szp elnyre tesz szert a nyomatkbl megldul versenyz. A nyomatkgrbe 5600 1/min-nl cscsosodik (85,6 Nm), innentl mr szpen elhznak a 100 ler feletti versenytrsak. Egy kis ertbbletet azrt knnyedn bele lehet passzrozni az Eurpba 84,2 LE-vel rkez motorba. Mr az ezres szerviznl addik r alkalom, hogy egy elektronikus tilts kiiktatsval elrjk az amerikai modell 92 LE-s teljestmnyt.
Az XB9S lvezetes, ltvnyos, s nem hagyjk sz nlkl. Motoros vagy nem motoros kzegben llunk meg, teljesen mindegy. Elbb-utbb a trsasg kzppontjban talljuk magunkat. Azokat, akik az 1000-es motor teljestmnyn fanyalognnak, megnyugtathatom: bven elg ennyi er a nagyon vidm - s ha kell, nagyon ltvnyos - motorozshoz.
Csak a notrius srvd farigcslkat kell elszomortanom: kedvenc motorptsi szoksukat elfelejthetik, mert a Buell extra mtyr srvdibl mr nincs mit leszabni. Fleg, ami a htst illeti. A srvdelmet szerencsre nem volt mdunkban tesztelni.
|