Suzuki GS500E
2004.08.26. 17:08
A Suzuki GS500E keskeny formjhoz kpest asszonyosan telt htsval rendelkezik. Elgg egyszer, de elfogadhatan kivitelezett megoldsok teszik olcsv a motort. Az ezstre fnyezett vz els pillantsra akr alumnium is lehetne, de acl, ahogy a vlt, vagy a hts fk karja is ebbl kszlt. Egyszer mszerek, egyszer - pp csak a szksges - visszajelzk, semmi plusz informci. A markolaton mg van lmpakapcsol, nem csak elakadsjelz, ahogy azt a Suzuki 2003-as modellein tapasztaltuk. A kerek tkrk jl bellthatk, de 5-6000 kztt - ez lesz a mumus tartomny - a rezonancitl nem igazn tisztn lthat, hogy mi trtnik mgttnk.
Szpen megvlogatott Suzuki csavarokat tallunk a blokkon s a vzon, s ahol kell, krm dugk is vannak ezek lefedsre. Egszben jellemz, hogy zlsesen kombinldik a krmozott acl a festett acl szrkjvel. Nem keveredik a szrke rnyalatok garmadja: a polrozott alu, a csiszolt alu, a matt alu s a rozsdamentes hasonlan felletkezelt mindenfle rnyalat.
A farokidom lgterel nylsaival s ves formjval a Suzuki sportmotorokat idzi. Acl az els srvd merevtje, s a nagy kerek lmpt tart lemez is, semmit sem bztak a knny alumniumra. Ezzel valsznleg lehetne pr kilt fogyasztani a kis tszzason, egyben pr ezrest rklteni is. A fekete kipufogcsvek krmzott borts, csinos - nem tl nagy - dobban vgzdnek. Suzukiknl a rgi GSX indexekbl mg van egy rakat raktron, ezzel szerelik az tszzast is, de szerintem ez az egyik legszebb index, amit nagyszris japn motorra ptettek.
A kis GS szpen, egyenletesen hz 5000-ig - a vrakozsokat nem fellmlva - ahol egy kicsit megtorpan, gondolkodik. 6000-ig a pihens mellett egy kis vibrci is jrul a trtnethez, de ezt a nagyszer felpts gumis lbtart szpen elnyeli. A kormnyon azonban rezni. Ha tlevicklt a mutat a 6000-es fordulatszmon, mr egsz kzel a cscsteljestmnyt produkl 8000/min. A valdi cscs igaz 9000-nl van, de 8-9,5 kztt mr nem szmottev a vltozs. Ezt kveten mr lefel esik az grt teljestmny, br a tilts piros vonala 11000-nl van.
7000-9000 kztt tartva a fordulatot akr olyan sportos kzlekedst is imitlhatunk, hogy a kzlekeds tbbi rsztvevje elismeren blintson: "ki sem nztk volna ezt a menst ebbl a ketyerbl". A kicsikart vgsebessg 178 km/h, a mechanikus sebessgmr szerint. A kuplungbowden tbbtrcss olajfrds kuplungot mkdtet. A rgi GSX-R-emre jellemz vlthanggal pakolta a sebessgeket, ha nem is minden zaj s akads nlkl, de pontosan.
Kezelhetsgrl legendkat zengnek, br kanyarban egy kiss knnyen jr a kormny, kpes zavart kelt bemozgsokra, amibl a kemny kigyorsts - ilyen ugye nincs - nem tudja kirntani. Az els teleszkp kiss puha, s a vrosi gdrkben mlyen besllyed, de a teszt sorn nem koppant be egyszer sem. Van megolds, az els telhoz ltezik utngyrtott kemnyebb rug. Az elsvel ellenttben a kzponti hts rugstag 7 fokozatban llthat. A hromklls knnyfm felnik pofsak, s feketk. Szerencsre a kerekekre sem jellemz a megalomn tervezs, htul 130-as gumival bertk. Legolcsbban a Metzeler ajnl trasport gumit kedvencnkhz: elre 18820 Ft-rt (ME330), htulra 21484 Ft-rt (ME55). A trcsafkek teljestmnye - ahogy a motor - nem lenygz, de a mindennapi hasznlathoz megfelel.
Termszetessgben knyelmes a vezet lspozcija, s a szles s hossz lsen panaszmentesen elhelyezhet az utas is. Van rezgselnyel gumis lbtartja, szles ls a feneke alatt, s hasznlhat majrvas a hta mgtt, amibe kapaszkodhat. Az ls al befr az esruha. Itt tallhatunk a sisak rgztsre is egy kampt. Oldaltmasz mellett kzponti llvnyra is llthat a GS, mindkett kivlan - s knnyedn - hasznlhat.
A nagy, 17 literes tankkal majd 300 km-t megtehetnk anlkl, hogy benzinkt keresssel kellene utunkat megszaktani. A legnehezebb a motorban pp az zemanyag: nagyon megrzi a motor, ha tele van tankolva, mert meglehetsen magasan billeg ez a sly. Hagyomnyos benzincsappal ismerkedhetnek az ifj motorosok, amit mg tartalkllsba lehet tekerni, s a GS500-as tulaja knnyedn segtsgre siethet egy klsflakon s egy gumics trsasgban bajbajutott motoros trsnak, hiszen pri llsba forgatva a benzincsapot mris ksz a gpezet a vrtmlesztsre. Kicsit gz a benzincsvet takar kirojtosodott szvet, de ezt lehet hzilag orvosolni.
A GS500 kt legnagyobb erssge az olcssg s a megbzhatsg. Az utbbibl fakad nagyon csekly szervizigny egyben olcs fenntartst is jelent. A hengerenknti 4 szelep belltsrt minimlis pnzsszeget krnek el a ltez sszes szervizben, de a rtermettebbek - s szerszmkszlettel rendelkezk - nyugodtan megcsinlhatjk otthon is. Kt olcs gyertya (NGK DPR8EA-9), s nha-nha egy porlaszt szinkron, amire a felhasznlnak invesztlnia kell. Rendszeres olajcservel (mindssze 3 liter svnyi vagy rszszintetikus kell) s karbantartssal igen sokig nem kell komolyabban hozznylni a blokkhoz, ami - egyszersgnek hla - megint nem olyan megerltet kiads.
A Suzuki GS500 pont arra hasznlhat, amire kitalltk. Nagyszer tanulmotor, a kezdknek jobbat tallni sem lehetne, s mg brki eldntheti egy GS500 vsrlsa utn, hogy a kvetkez motorja egy sportgp lesz, tragp, endur vagy egy bivaly ers muscle bike. Taln a csopperezs hangulatbl nem ad zeltt a kis GS, de a harlizs utn vgyk mr kezdmotornak sem jellemzen GS-t vesznek.
Mszaki adatok:
Motor: ngytem, soros kthengeres, lghtses, ngyszelepes, DOHC Lkettrfogat: 487 cm3 Furat x lket: 74 x 56,6 mm Kompresszi viszony: 9,0:1 Teljestmny: 47,8 LE (34,1 kW) 9800 1/min zemanyag ellts: Mikuni BSR34 karburtorok, 34 mm-es toroktmrvel Vlt: 6 sebessges Kerekek: 17x3,5" ell, 17x5,5" htul Hosszsg: 2080 mm Szlessg: 820 mm Magassg: 1080 mm Tengelytv: 1405 mm lsmagassg: 790 mm Szraz tmeg: 173 kg Benzintank trfogat: 17 l (3, l tartalk) Gyorsuls (0-400m): 13,8 mp (148 km/h) Fogyaszts: 4 liter/100 km 90 km/h: 4,2 l/100 km Vgsebessg (tesztadat): 178 km/h Vtelr: 1 198 000 Ft
|