Suzuki GSX 1400
2004.08.26. 17:11
Az alacsony ls (780 mm) hangslyozza az izomkolosszus kigyrt formjt. A szles egyenes kormny "mindenkit letolok az trl" rzst breszt. A lbtartpr a fenk alatt segt, hogy kemnyen kt trddel szortva nveljk fennmaradsi eslynket. A befecskendezses motor mindssze 97 ler, de 126 Nm nyomatkot tol tezres fordulatnl, ez igazi egykerkre llt er. Ennl csak a Hayabusa tud tbbet (138 Nm 7000 1/min-nl).
A gyorsuls egy rendes parasztlengshz foghat. Ha egyszer nekiindul, nem lltja meg semmi. Nem kell vist 5000-es fordulatszmrl startoni, mint egy GSXR-en. A piros vonal sem tizenegyezer felett hzdik, 9000-nl rkeznk a tiltott znba, de felesleges eddig hajszolni a motort. Az igazi fless 3 s 7 ezer kztt rkezik, s mivel 6 sebessges (nem gy, mint a Bandita kistes 5 fokozata - vicc, hogy 1200 cm3 mr kicsi), gy hatszor lvezhet ez a fordulatszm tartomny egy piroslmptl elindulva. Azaz hatszor hzdik fltl flig a sznk, mg a blokk egszen 200 km/h-ig nyomatkcscson tarthat.
A meglltshoz hat dugattys Tokico fknyergeket kapott 320 mm tmrj Technics trcskkal, ami az els tulajdonos GSX-R 1000-est knnyedn billenti els kerkre. A behemtra ez mr nem mondhat el. A tbb mint fl mzsval nehezebb GSX1400-et inkbb csak szelden visszafogja az els fkpr, a htst is zemeltetve vlik elfogadhatv a lassts. Vgszksg esetn ne feledkezznk meg a motorfkrl sem, az szinte blokkolja a hts kereket. (Ugye, mint emltettem 1400 kbcenti...)
A befecskendez rendszer szintn GSXR 1000 technikt hasznl. Az injektor kt pillangszelepe (SDTV=Suzuki Dual Throttle Valve) kzl az egyiket a gzmarkolat rngatsval tartjuk mozgsban, mg a msikat a komputer kontrolllja, hogy optimlis legyen az gstrbe jut leveg s benzin keverke.
Ahogy az a mretes izomtornyok esetben lenni szokott, a GSX nagyon bartsgos, jl kijn mindenkivel, s nehz kihozni a sodrbl. Mindehhez egy hagyomnyosnak tn - j fele felfel - els futm dukl, ami valjban egy igazi hj'tek Kayaba telpr igen combos, 46 mm-es cstmrvel, s minden igny kielgt lltgatsi lehetsggel. Musclebike-nak megfelelen klasszik hts rugstagpr csillaptja a farlengst, a gztartlyos Kayabk elfesztse egy manyag gomb tekergetsvel nagyszeren elllthat.
A relatv nagy (1520 mm) tengelytv s a nagy tmeg mr sejteti velnk, hogy a GSX 1400 nem egy kanyarbajnok, de a lgyabb vltott v kanyarokban nagyon lvezetes bortgatni. A mretes tengelytvnak megvannak az elnyei is. A megrendthetetlen egyenesfuts a nagy s sk tankkal kombinlva arra csbtja a streetfightereket, hogy a tankon llva lvezzk a kiltst.
Ha ezt nem is, de a gumifstlst n is kiprbltam. Ehhez ugye kt dolog egyttes jelenlte szksges: Ers motor s j elsfk. Ezekbl pedig itt nincs hiny. Tovbb megnyugtat, hogy a kuplunggyilkos mveletben - az 1200-as Bandita egyrugs kuplungjtl eltr - tbbrugs tengelykapcsol llja a gyrdst. A kategriban nlklzhetetlen 190/50-es kvr hts -Bridgestone - elrsszer fekete cskot hz az aszfalton, de nem hagy cserben kigyorstskor s a meredekebb kanyarokban sem. Hangynyi megcsszst csak hirtelen motorfk hasznlatakor reztem.
A ngy a kettbe kipufog rendszerbl - igaz nagyon csendes - sszetveszthetetlen ngyhengeres Suzuki hang morajlik. Egy kipufog csere vltoztatna a trolibusz imidzsen, de kell az?
A szl sellensg. Vllfjdt, ha oldalrl fj, nyakmacskst, ha szembl. Buksisak rngat akrhonnan jn, s kemnyen megszenvedi a motoros. Ez a termszeti er az egyetlen kontroll, hogy ne fels hatrait srolva hasznljuk a motort, egyben ez agyonthetetlensgnek zloga. Mindenesetre 160 felett amennyire lehetett behzdtam a mgneses tanktskm szlrnykba. Ennl a tempnl mg segtett.
Az lskomfort a rgi GS850-eket juttatja eszembe. Nem panaszkodhat sem a sofr sem az utas. Nem csak a szles s knyelmes ls tmogatja a hossz trkat, nagyon j a lbtartk elhelyezse s a majrvas is hasznlhat, az ls hosszt pedig egyenesen tbbnejeknek talltk ki.
Egy biztos, nekem kk-fehrben kellene.
Technikai adatok:
Motor: ngytem, lghtses, ngyhengeres, DOHC (kt fellfekv vezrmtengely), SACS (olaj/leveg htses), SCEM (galvanizlt henger) Furat x lket: 81,0x68,0 mm Lkettrfogat: 1402 cm3 Kompresszi viszony: 9,5:1 Olajtrfogat: 5,7 liter zemanyag ellts: 34 mm-es benzinbefecskendez (SDTV) Vlt: 6 sebessges Primer tttel: 1,509 (83/55) Szekunder tttel: 2,277 (41/18) Vz: Duplablcs aclcsvz Villaszg-utnfuts: 26 fok/105 mm Rugzs ell: 46 mm tmrj teleszkpvilla, llthat elfeszts s csillapts Rugzs htul: lengkar, kt gztartlyos rugstag, llthat elfeszts s csillapts Rugt ell/htul: 120/130 mm Kerekek ell/htul: 3,5x17 /6,0x17 knnyfm felnik Fk ell/htul: 120/70ZR17 / 190/50ZR17 Hossz/szlessg/magassg: 2160 x 810 x 1140 mm Tengelytv: 1520 mm Hasmagassg: 130 mm lsmagassg: 790 mm Szraz tmeg: 228 kg zemanyag tank: 22,0 liter Gyri adat az tlagfogyasztsra: 6,6 l/100 km A teszt alatt mrt tlagfogyaszts: 8,0 l/100 km
|