Suzuki Hayabusa
2004.08.26. 17:22
Ht nem csinos? A Suzuki Hayabusa, Suzuki GSXR1300R, az anyahaj, Busa, Tamagocsi, vagy esetleg dagadt malac - s mg ki tudja minek kereszteltk el. 1998 szn, a mncheni motorkilltson forgott krbe-krbe a sznpadon. lltam a tmegben, s pp annyira tnt kecsesnek, mint egy palackorr delfin, s ezen a szocialista divatvilgban mg kmletlenl hssznnek nevezett barns rnyalat sem segtett. Azta mr megbartkoztam vele, st feketben egyenesen gynyr.
Ha kinyitjuk a Guiness Rekordok Knyvt, az ll benne, hogy 310,4 km/h-s sebessgvela Hayabusa a leggyorsabb a szriban gyrtott motorok kztt. s brmily szomoran hangzik - fleg a tbbi mrka kedvelinek - bizony az is fog maradni. Az utcai gpek gyrti megriadtak XX. szzad vgi szlemnyeik iszonyatos teljestmnytl. Abban mindenki egy vlemnyen volt, hogy a j vsrl nem a halott motoros, gy ht a vilg sszes motorkerkprgyra elfogadta, hogy 2001-tl 300 km/h alatt szabja meg motorkerkprjaik maximlis sebessgt. Vagyis soha nem lesz msik olyan szriban gyrtott motorkerkpr, amelyik tllne a Suzuki Hayabusa vgsebessgn.
Mivel az els szris Hayabusa tlpte a 300 km/h-s limitet, ezrt a 2001-tl gyrtott motorokon elektromos szablyoz tiltja az egyik injektort 10.800-as fordulatszmtl. Azrt kvncsi lennk arra az emberre, aki szerint nagyobb biztonsgban vagyok 300-nl, mint 320-nl. Taln emiatt, taln msrt, a 2001. eltti Hayabusk s a Kawasaki ZX12R-ek mr most a gyjttt motorok kz tartoznak.
A Hayabusa ruhja meglehetsen ltvnyos, a legtbben szpnek tartjk, st egyenesen lelkesednek formjrt. Br radiklisan klnbzik az eddig megszokott ktkerek dizjntl, a motorozshoz abszolt analfabta csaldom is felismerte, hogy ez egy motorkerkpr. Vonalai szlcsatornban alakultak olyannak, amilyen. A szelek huncut jtknak ksznheten rnzsre sokkal testesebbnek, slyosabbnak tnik, mint valjban. Persze nem GP motor, de azok nem is cipelnek magukban 1300 kbcentis brutlis blokkot. Aztn meg, ha a Suzuki egy cpaforma szuperbike motort tervezett volna, akkor pont gy nzne ki, mint a tbbi cpaforma sportgp.
A Hayabusa motorja 1298 kbcentijvel 1999-ben a Suzuki legnagyobb soros ngyhengeres blokkja volt, azta az izomgp GSX1400-nl rtettek egy lapttal. Az apukm mindenesetre mindig kt Trabanthoz hasonltgatta, csakhogy a 6 Trabant nem tenn ki a Busa 175 lerejt. Ahogy a GSXR-ek utbbi vltozatai, a Hayabusa is injektoros, a rengeteg levegot, amit letdoz, a Suzkinl rviden csak SRAD-nak nevezett rendszeren t kapja. A motor bell mindenfle nagy dolgokat tartalmaz. Nagy dugk, nagy szelepek, nagy injektorhz s mg sorolhatnm. De a nagysgnak is vannak korltai, mrmint a vz s az azt krllel ruha. gy aztn a Hayabusa blokkja minden nagysga ellenre kisebb helyen elfr, mint az utos GSX-R 1100-es motorja.
Aztn abban is klnbzik az 1998-ban vgrvnyesen nyugdjba vonult 1.1-es Gixertl, hogy a vlt hat sebessges, ellenben a rgi 5 fokozatval. Igaz, az els sebessg bven elg, ha a vrosi sebessgkorltozsokat be akarjuk tartani.
A hossz tengelytv miatt azt gondolhatnnk, hogy a Hayabusa nem egy gaskod paripa. Az egyenletesen leadott iszony nyomatk azonban a 190-es hts gumira rntja a hirtelen kiengedett kuplung motort. Az els, 120 mm-es rugt ellen a 400-m-en indulk mindent elkvetnek, sszehz berendezssel minimlisra cskkentik, ezzel elveszik egykerekezsi hajlandsgt.
A kamukarbon mszerfal 2002-ben mr rgimdinak hat. A Suzukinl jdonsg volt, hogy a bal oldalra kerlt a fordulatszmmr s jobb oldalra a sebessgmr ra. Azt, hogy mirt cserltk fel az eddig megszokott felllst nem tudni, eleinte kvetkezetesen nem azt nztem, amit ltni szerettem volna, de meg lehet szokni.
Nagyon vidm dolog, hogy amikor elfordtjuk a kulcsot, az sszes mutat letre kel, felvillannak a lmpk, mocorognak a mozg dolgok. ppensggel nem ez a legfontosabb, de nagyon szrakoztat.
Ha besttedik, s mg az orszgton talljuk magunkat, egsz ms minssg jelzket aggatunk az idita fnyekre. Az index visszajelz fnye annyira ers, hogy ha nem muszly, hanyagolom az irnyjelzst. A reflektort visszajelz kk fny vaktsa miatt tbbszr vacilltam, hogy a kanyargs ton inkbb pr kilomterrel lassabban menjek a norml fnyszrval, s a szememet meregetve cspjem el a megfelel kanyarveket, vagy az egybknt nagyszer fnyrban hzzam a gzt ezerrel, de kzben lyukat get a szivrvnyhrtymon a pengeles fny. A sporttra jelznek megfelel felszereltsg a ktrendbeli napi kilmterszmll, az tlagfogyasztsmr s az idmr ra.
Hayabusa htsgumi lehetsgek |
Bridgestone BT56R J Spec Ezt a gumit kifejezetten a Hayabusahoz fejlesztettk ki. 190-es mret, s gy is nz ki, ahogy egy 190-es htsnak ki kell nznie. Nagyon jl tapad, nagyon jl irnythat vele a motor, de kmletlenl kopik. Ha ennl a verzinl maradunk, minden megtett 100 km utn egy ezrest bedobhatunk a gumieltakarkossgi kasszba, hogy ne rjen vratlanul a minta elfogysa.
Bridgestone BT56R Sportmotorokra gyrtott gumi, mint a Yamaha R1, Honda Fireblade, vagy a Suzuki GSXR. Nem pont a Hayabusratalltk ki, ezt rezhet is. A motor idegesen viselkedik kanyarokban, viszont knnyebben beszerezhet.
Avon AZARO AV36 Ez a gumi az abszolt szpsgdjas. Br 190-es a mrete, a motoron mgis gy nz ki, mintha legalbbis 210-es lenne Nagyon gyorsan melegszik, s taln pont emiatt rettenetesen rvidlet.
Dunlop D207 J Spec A legknnyebben beszerezhet gumi, br nem hozza ltvnyra az Azaro-t. Tovbb is hzza, mint 5000 km, de trelemmel be kell melegteni, mieltt negyedmrfldn rajthoz llnnk. | | |
A motort gyrilag Bridgestone BT56R J Spec gumival szerelik. Legyen brmilyen finom a bejrats, legyen zabszem a fenkbe, az els 5000 km utn kmletlenl elfogy a minta a htsgumirl. Csak mikor felkerl a kaphat, olcsbban (40 e) beszerezhet, mr msnap megvehet gumi a gyrilag szerelt helyre, akkor jn a felismers: A gyri mennyivel jobb volt!
Haladjunk lassan a Busval. A lasst gy rtem, hogy 100 alatt. 215 kils szraz tmegvel az ultraknny sportgpek jogosan nevethetnk ki, mgis meglepen knny kormnyozni, irnytani kis sebessgnl, mint pldul a vrosi kacszs, vagy ha a hazig vezet t utols pr szz mtere kves-murvs. Br az lspozci elg knyelmes, ennl a tempnl a csuklkra nehezedik a testsly. gy aztn a vrosi tortrt hamar megunja az ember. A lbtartval hasonl a helyzet, kicsit magas, kicsit kuporgs, itt jobban jrnak a kisebb nvsek. A 805 mm-es lsmagassggal biztosgos a talajfogs, mg akkor is, ha a teherautkerekek csinlta bordn sikerl csak elretuszmkolni magunkat a lmpnl. A nagykbcentis motor nyomatkban sosem szenved hinyt, szinte ugyanannyi Nm-t produkl kis s nagy fordulaton. gy aztn annak a lehetsge, hogy rossz sebessgi fokozatba vltsunk, eleve kizrt. Minden fokozat j fokozat.
A megengedett sebessghatrnl s affellett mr a Busa-aerodinamika dolgozik. Igen rdekes csavar, hogy a sebessg nvelsvel ahelyett hogy nne, inkbb cskken a fogyaszts. A busa egybknt nem egy feneketlen gyomr Fekete Lszl. A tesztt 700 km-e alatt 5,5 litert fogyasztott 100 km-enknt, vagyis elmletileg a 22 literes tankkal ppen meg lehet cspni a 400 km-t. Mg a motor aerodinamikja segti legyzni a menetszl ellenllst, addig pp ez a fuvallat teszi komfortosabb a haladst, ahogy a csuklk tehermentesednek.
A fkeket nem mretezte tl a Suzuki, amikor elre kt hatdugattys Tokico nyerget vlasztott. Az els kar elg rzkeny s adagolhat, gyes streetfighterek magasba emelik a motor fenekt. A hts fkben nincs semmi klns, a kt dugattys munkahenger nem fordtja ki allunk a motort. Valahol azt olvastam, hogy a hts fk hasznlata mindssze 3 szzalkkal rvidti le a fkutat. Mindenesetre, ha a 3 szzalkon mlik, hogy nekimegynk valaminek vagy mgis megllunk eltte, ht inkbb legyen htsfk.
Kellemes az autplys utazs, jl esnek a vrosban az elismer pillantsok, de a Hayabusa mgiscsak arrl hres, hogy kpes 300 km/h felett menni. Milyen, ha 300-zal szaktunk a Hayabusn?
Kezdskpp harmadikban tvig tekerjk a gzt. Bevgdok a bubork mg, s megprblom sszehzni magam olyan kicsire, amennyire csak lehet. Munkhoz lt a motor, s a gyorsulstl szpen htracsszok, amg meg nem fog az ls. Ekkor a motor mr 200 felett szrnyal. Karom teljesen kinylik. Vltom a negyediket, s a motor megugrik a horizont fel. A sznek elmaszatoldnak. A szl tpi a brruht, s minden laza vagy kidudorod rsz a dzsekin htra akar rntani. llam alatt mg egyszer meghzom a sisak szjt, megfesztem nyakizmaimat, hogy fejemet ne csapja htra a szl. A tankhoz lapulok s megprblom az elbb mg a sisakkal babrl, immron rongyknt lobog bal kezemet visszahzdni a htam mgl a markolatra.
Innen mr csak azt nzem, merre megyek. Kiszrok a tvolban egy pontot, s beclzom. Jhet az tdik. Megint htrbb csszok, az eddig j mretnek vlt buk az orromat laptja. Pillants az rra, majd azonnal vissza az tra. Nyugalom mondom magadnak, de nem sokat hasznl, prblok levegt venni. A szl sikt, perifris ltssal koncentrlok a mutatra: kzelt a mgikus 300-as szmhoz. tment, megcsinltam.
Visszaengedem a gzt, s azonnal elkvetek egy baklvst: fellk. A menetszl gy rkezik, mintha mellbe tnnek egy szvlapttal. Fkezs, lassts 200-rl 160-ra, ennl a tempnl akr le is szllhatnk, s stlhatnk a motor mellett, olyan lassnak tnik. Knnynek rzem a fejem, butn vigyorgok, s reszketnek a lbaim. Aztn megfordulok, behzom a nyakam s megyek mg egyet.
Klnbsgek a 99-es, 2000-es, 2001-es, s 2002-es modellek kztt: |
A 99-es s 2000-es modellek kztt klsleg nincs klnbsg a sznsszelltstl eltekintve. A 2000-es modellek j vezrmlncfesztt kaptak, s klnbzik a hts vznylvny hegesztse. A 2000. v vgtl gyrtott motorok mr cscssebessg korltozottak, azaz a motorvezrl rendszer 290 km/h-ban szabja meg a vgsebessget. A 2001-es modelleken a kilomterra mr csak 280 km/h-ig (eurpai verzi) vagy 185 mph-ig (USA verzi) van sklzva, az ezt kvet vonalak mr nincsenek beszmozva. Az alapjrtat lltcsavarja a kzre ll jobb oldalrl a tank al kerlt. Az olajbetltnl feltntetett motorolajigny 3100 ml-re vltozott. Az olajbetltnl feltntetett motorolaj igny 3100 ml-re vltozott. Ebben az vbez a kanadai modellek csak 20 literes tankkal kszltek. Az vjrat jellegzetessge, hogy a hts lmpa fl Suzuki felirat kerlt. A 2002-es - az eddigi modellek mattfekete kipufogdob illesztse helyett - polrozott fm csveket kapott, valamint az els kerkagyra kerlt j borts. | | |
Ha hasznlt Hayabusa vsrlsra adod a fejed, bizonyosodj meg rla, hogy a motort visszahvtk vezrmlncfeszt cserre, s a mveletet el is vgeztk a szervizben. A hts vznylvny hegesztsei a msik, amit mindenkppen le kell ellenrizni. A varratok mutatnak repedsi hajlandsgot, de emiatt mg nem hvtak vissza motorokat. A Suzuki szerint csak abban az esetben trtnik ilyen, ha a vzra csomagtartt s nehezebb csomagot szerel a tulaj, s testesebb utas szllt.
Vgl is, ha nem bnod, hogy 5000 km-enknt hts gumit kell cserlni, akkor ne ttovzz, ha motorvsrlsnl szba kerl a Hayabusa. Semmivel nem kltsgesebb mulatsg, mint a tbbi nagykbcentis sportmotor. A vsrls mellett szl egy meglehetsen szubjektv rv is. A Hayabusa egyike azoknak a motoroknak, amikre nagyonnagyon hossz ideig emlkezni fognak, s az biztos hogy aki kiprblta, soha nem felejti el, hogy motorozott a vilg leggyorsabb szria motorkerkprjval.
Technikai adatok:
Motor: 4 tem, soros 4 hengeres, vzhtses, DOHC, 16 szelepes Lkettrfogat: 1298 cm3 Maximlis teljestmny: 175 LE 9800 1/min Maximlis nyomatk: 138,2 Nm 7000 1/min Furat x lket: 81x63 mm Kompresszi viszony: 11,1:1 Vlt: 6 sebessges zemanyagellts: benzinbefecskendez Vz: alumnium Els futm: 43 mm-es fordtott teleszkpok, llthat elofeszts, nyom- s hzcsillapts, 120 mm-es rugt Hts futm: olaj-gz csillapts kzponti lengscsillapt, rugt: 140 mm Els fk: 2 db 320 mm-es sztrcsa, 6 dugattys Tokico fknyergekkel Hts fk: 240 mm-es trcsa, 2 dugattys fknyereggel Gumik (e/h): 120/70-ZR17 / 190/50-ZR17 lsmagassg: 805 mm Tengelytv: 1485 mm zemanyagtartly: 22 l Szraz tmeg: 215 kg traksz tmeg: 250 kg 1999-es modellek ra hasznltan: 2 200 000 Ft-tl j ra (2002-es modell): 3 198 000 Ft
|