GSX1100 F
2004.08.26. 17:30
Miutn szinte a szthullsig hajtottam Kawasaki GT 750-emet, vltanom kellett, de csakis olyan tpus jhetett szba, ami legalbb olyan futsteljestmnnyel rendelkezik, ami illik vget nem r trimhoz. A Suzuki GSX 1100 F j vlasztsnak tnt, hiszen kategrijnak egyik legjobb motorja volt a kilencvenes vek elejn, legalbbis az akkori sszehasonlt tesztek szerint.
A GSX 1100 F 1988-ban jelent meg. Eldje, a GSX 1100 EF igen megbzhat, strapabr tramotor volt, elnyhetetlen blokkal (nem vletlen, hogy mg ma is igen sok dragversenyz hasznlja ezt a grgs csapgyazs hajtmvet). A mrce teht magasra volt lltva. Abban az vben mdostottk az olajhts blokkot. A hengerrtartalom 1127 cm3-re ntt, s a GSX 1100 F-be sznt blokkok ferde fogazs ftengelyt kaptak. Ez utbbinak tbb oka is volt: elszr is megszntettek egy mechanikus zajforrst, msrszt nagyobb felleten kapcsoldnak egymshoz a ftengely s a kuplung fogai, ami elmletileg kisebb kopst jelent. Ezt a kialaktst a motor nagyobb tmegvel indokoltk.
A porlasztk toroktmrje drasztikusan lecskkent 32 mm-re (ennl mg az reg Kawmon is nagyobb volt). A sport-tra kategriba tartoz motor acl blcsvzat kapott, ami a hossz tengelytv miatt szp nagyra sikerlt. Emiatt mr az res tmege is 270 kg, ami nem nevezhet pp bartsgosnak. (Persze rdemes hozztenni, hogy akkoriban a GSX-R-ek is lland slyproblmval kszkdtek. A vz egyre merevebb, a motor ersebb lett, de pr v mlva r kellett dbbennie a Suzuki tervezgrdjnak, hogy sokan visszariadnak egy 260 kg tmeg "hjpersport" motortl!)
A 100 lers vltozat felerstse egyszer, de nha mg a szakszervizekben sem tudjk, mivel van lefojtva a motor. A porlasztmembrnok kiegyenlt furatt felfrva azonnal 136 lers lesz a Suzuki. A futm tipikus nyolcvanas vek-vgi tlag. Htul aluvilla, Full-Floater rugzs az sszes ltez lltsi lehetsggel, ell teleszkpvilla mindenfle lltsi lehetsg nlkl. A hts kerk mr akkoriban sem tnt tlsgosan vastagnak, ksbb a 150/80 mret hts gumi mr kifejezetten divatnak szmtott, de a Suzukinl kvetkezetesen tartottk magukat ahhoz, hogy trzshoz ennyi is elg. Szerencsre a motor erejhez nem nyltak, a gyrts tz ve alatt vgig megmaradt a 136 ler.
A GSX 1100 F kapott egy olyan jtkszert, ami sokig egyedlll ismertetjele volt a motornak. Az llthat szlvdt egy autba val ablakemel motor mozgatja. Csupa manyag alkatrszbl ll, iszonyatosan srlkeny, s nagyon drga, ha ptolni kell. pp ezrt ha valaki GSX-et vesz, s j a szlvdemelje, biztos lehet abban, hogy azt a motort tl nagy katasztrfa nem rte az lete sorn. Erre az llthat szlvdre annyira bszke volt a Suzuki, hogy a fejidom oldaln a SACS felirat helyett a Suzuki Power Shield olvashat.
Mindssze egy alkalommal mdostottak a motoron. 1990-ben a vzat megerstettk a hengerek mellett, s vgre llthat lett az els villa. Hosszabb lettartam kipufogdobot is kapott a Suzuki, ez a legszembetnbb ismertetjele a mdostott vjratnak.
48 000 kilomter volt az 1988-as vjrat motorban, mikor 1995-ben hozzm kerlt. Igen j llapotban volt, csak a jobb els index alatt ltszott az idomon javtsi nyom. A Krauser K2 csomagtart Suzuki jelzssel volt elltva, ami valsznstette, hogy az els tulajdonos ezzel egytt vsrolta meg, teht nem sportoltak vele, hanem rendeltetsnek megfelelen trzsra hasznltk.
Els gondom az risira mretezett szekunderhajts volt. Egyszeren nem rtettem, hogy mirt raktak fel 52 fogas tttelt? A hts lnckerk tmrje majdnem megegyezett a 16-os felnivel, 90-nl 4000-et forgott a motor, ugyanannyit, mint a 750-es Kawmnl! A gyorsulsra viszont nem lehetett panasz, ez tny. Els prblkozsra egy 46 fogas hts tttelre cserltem, na ez azrt tlzs volt. Vgl a 48 fog tnt az idelis vlasztsnak. A gyorsulsban legfeljebb teljes terhelsnl lehet rezni a klnbsget, s ezzel is kiforogja a legmagasabb fokozatot. A lnckerk felfogatsa megegyezik a vele egyids GSX-R 750-vel, abbl kell kisebb lnckereket vlasztani. A fogyasztsba ersen beleszl a vgtttel: sokat mentem egytt egy j bartommal, akinek ugyanilyen GSX 1100 F-je volt, s n rendszeresen egy literrel kevesebbet tankoltam.
A hts gumit mindig elre kellett megrendelnem. Ekkora hts kereke az enymen kvl csak a Kawasaki GTR 1000-nek, a Kawasaki GPZ 1000 RX-nek s a Yamaha FJ 1100/1200-nak van. Ez mindssze ngy tpus, radsul egyik sem tl gyakori. Nan, hogy egy keresked sem tart hozz gumit. A hasznltrl meg jobb eleve lemondani! De ha mgis tallok egy hasznltat, akkor viszont fillrekrt hozzm vgjk, mert ilyen vev gyis csak a kvetkez vtizedben jn...
Bosszantan puhk a rugstagok. A htst minden ltez helyzetben a legfeszesebbre lltva trhetv tudtam varzsolni, de az els villa sokig csak bosszsgok forrsa volt. Mr nagyon untam, hogy a krt llandan belever a srvdbe, de sokkal rosszabb volt, ha egy mlyen dnttt kanyarban elkezdett kifel "pumplni" a Suzuki. Vgl primitv mdon sikerlt megoldani a problmt: a progresszv rugkat egyszeren megtmasztottam egy-egy 100 mm hossz csdarabbal. Mikor elszr sikerlt gy vgigmenni a Szentendrei ton, hogy nem verte le a krt egyszer sem a srvdt, csupa rm volt az let!
Mindenki llandan az llthat szlvdre volt kvncsi. llandan nyomkodtk, a plexiben fel-le majdnem annyi kilomter van, mint az egsz motorban. Egybknt egyedl a fels helyzetben r valamit. Vrosban leengedem, mert gy jobban tetszik, de mg vgsebessgnl ramvonalasabb, ha ki van eresztve teljesen. Sztszedni nem lehet, de rdemes a tli lom alatt kitakartani a vezetsnt, amennyire lehetsges, s nmi kenzsrt benyomkodni. Egybl gyorsabb lesz. Ja, s ne feledd az ujjad alatta, mert iszonyat er van benne.
A fogyasztst mr a mdostott tttellel figyeltem. Szzhatvanas utaz tempnl 6,5-7 liter. Ht liter akkor, ha egyedl, oldalkofferekkel megyek. Szzhatvan felett aztn megldul a fogyaszts, mr szmolni sem rdemes. Utazsebessgnek egybknt brmennyit elvisel a GSX. Az oldaldobozok 200-nl lefogjk, de dobozok nlkl knyelmes neki a 220-230 km/h. rdekes, hogy az utas fejt rngat lgrvnyek 200 krl megsznnek. Ebbl is ltszik, hogy a Suzuki GSX 1100 F-et mire terveztk: gyorsan, knyelmesen, messzire!
zemeltets szempontjbl problmamentes vek kvetkeztek. Csak a fogyeszkzket kellett cserlni. Fkbett, gumi, olaj. Ms semmi. Ja, meg gyertya. Szelephzag-llts elvileg 12 000 kilomterenknt, de tapasztalatom szerint elg 30 ezrenknt hozznylni.
Az olajnak ebben a motorban igen sszetett a szerepe, nagyon oda kell figyelni r. Mindig csak szintetikus olajat hasznltam, ami ebben az esetben igen drga mulatsg, mert a htrendszer iszonyatos mennyisget nyel el belle. Hivatalosan 4600 cm3 kenanyagot ignyel, de egy tisztessges olajcsere utn tbb mint t liter is belefolyik. Biztos vletlenl fordtva nztek egy rajzot a ferdeszemek, mert a kisasztal mret olajhtn fell vannak a csatlakozsi pontok, ezrt le kell szerelni, ha az sszes fradt olajat le akarod engedni. Az t liter szintetikus kencs anyagi terhei miatt igyekeztem kihasznlni a 6000 kilomteres olajcsere-intervallumokat, st nha r is hztam rendesen. Bztam a tervezk elreltsban, htha beterveztek egy-kt lustbb motorost is. Hihetetlen, de igaz: a motor gy tett meg 143 456 kilomtert, hogy mg a hengerfej sem volt levve!
Az els villn trtnt egy bosszant eset. A srvd szrnya all kikopott a gumi, s a csupasz manyag a rezgstl elvkonytotta az alumnium teleszkpszrat. Mr folyt az olaj, mikor szrevettem. Szt kellett szedni, csak gy tudtunk r foltot hegeszteni. Itt jegyszem mg meg, hogy a teleszkp-szimeringek lett is sikerlt kitolni 143 456 kilomterre. A teleszkpra egy Wartburg gmbcsukl vdharmonikjt hztam, ami ronda, de gyis eltakarja az idom.
Egy tapasztalatlan szerel egyszer a szemem lttra tpte a hajt, mert kptelen volt porlasztszinkront lltani. Mr szinte srva magyarzkodott nekem, mikor megknyrltem rajta, s elrultam a GSX titkt. Szerintem pp bosszs kedvben volt valamelyik japn s ki akart babrlni a vilg sszes kezd szereljvel, mert a benzincsap membrnjhoz nem az egyik vkuummr csonktl vezette a csvet, hanem egy kln erre a clra tervezett csatlakozsrl. Szerencstlen szerel akrhogy dugdosta a mszer ngy csvt, egy helyen mindig falsot szvott a motor, csak nem vette szre!
100 000 kilomter utn mr nem volt olyan legnyes a gyorsuls. Egyre furcsbb zrejek jttek a blokkbl. Az olajfogyaszts is megntt 1000 kilomterenknt 1 literre. A gyrk megkoptak, a szelepszr-szimeringek mr nem mindig brtk a hengerfejben tartani az olajat. Nagy gznl, ers motorfknl fekete fstfelh jelezte a motor mgtt, hogy mr nem csak benzin g a hengerekben. A gyertyk is egyre tbbszr koszoldtak el. Mikor ktezer kilomter alatt a msodik gyertyasort kellett becsavarnom, kiprbltam egy tneti kezelst, ami egsz jl bevlt. A gyrilag elrt NGK JR 9 B gyertya helyett a dupla elektrds JR 9 C-t hasznltam. Ez mr olyan ers szikrt adott, ami elbrt azzal a tmntelen olajmennyisggel, ami a hengerekbe jutott. Nem is volt tbb baj a gyertykkal egszen a vgelgyenglsig.
A hall hirtelen kvetkezett be. Egyszer csak megllt egy henger. Aztn mg egy. Rutinosan gyors gyertyacsere (tank le, hossz dugkulccsal gyertya kicsavar, kz hromszor lever, minden flfordulatnl megget, forr gyertya eldob, j vissza, kz flfordulatonknt megint get, rhz, s ezt mg hromszor ismtel, tank vissza), de az j garnitrval sem ment a motor tbbet 100 kilomternl. Beletrdtem a sorsba, s legrvidebb ton a szerelhz mentem, ahov mr csak egy(!) hengerrel rkeztem.
A kipufog 38 darabban jtt le. Megszmoltuk (ja igen, egyszer Romniban leszakadt a baloldali dob, gy kellett visszahegeszteni a tartflet). A komplett kipufogrendszert gy, ahogy van, lehet a szemtre dobni, annyira szitv gett. Mg a knykhajlatok is elvkonyodtak. A motort tart szilen-blokkok kkemnyre regedtek, floldalasra koptak. Ez az llapot persze jellemz a futmre is. Ami csapgy csak ltezik a motoron, mind cserre vr. A hts lengvilla egy centit lg, itt szp kis mszerszmunka lesz a Full-Floater rugzs feljtsa.
Az igazi meglepets a blokk sztszerelsekor jtt. A hengerfej a kornak megfelel kpet mutatta: a szelepek begve, a vezrmlnc annyira megnylt, hogy a vezrmtengelyeket egy egsz foggal el lehetett fordtani egymshoz kpest. De a hengerek! Semmi vllasods, semmi hordhas, semmi ovlisra kops! A ftengelycsapgyak hasznlhatk tovbbra is. A vlt szekunder tengelye a fogaskerekekkel knyes pontja a leveg-olaj hts Suzukiknak, de ezttal olyan ltvny trult elnk, mintha csak egy hszezer kilomtert futott j motort szedtnk volna szt. A kuplunglamellk hasonlan barti poft vgtak (j, az hogy fel tdikbe s csgz autplya, tnyleg nem sok lamellt fogyaszt).
Teht alkatrszlista: ngy hasznlt dug gyrvel s csapszeggel, egy vezrmlnc, fesztv, tmtskszlet. Nmi lakatosmunka a vlttengely vgn, mert a kislnckerk kicsit elmarta a bordkat, s mr ksz is a blokk.
|