SV 1000S
2004.08.26. 17:35
Az SV 1000S - mint ahogy azt a bemutatban mr ecseteltk -TL1000S alapokbl ptkezik. A motor azrt tesett nhny vltoztatson. Ami mr az adatokbl azonnal kiderl, hogy a gyrilag megadott 116 LE nmikpp alulmarad a TL1000S 125 lerejhez kpest.
A klnbsg mgsem ebben rejlik, hanem hogy mikor s hogyan adja le a Suzuki j ezres V2-ese az ert. A knnyebb bels rszek miatt a motor magasabb fordulatszmot enged meg, a mdostott injektortest rvn nagyobb lgszrhzat pthettek a motorba, aminek jobb vitlkapacits az eredmnye. Az SV1000 a Suzuki dupla pillangszelepes digitlis benzinbefecskendezjt kapta (SDTV), gy mindegyik szvtorokban kt pillangszelep szablyozza a szvkeresztmetszetet fenntartva az lland szvsi sebessget.
A motor nyomatk- s ler-grbjt is mshogy rajzolja meg a fkpad, a nyomatkgrbe cscsa kzel 1000 fordulatszmmal hamarabb megrkezik, mint a TL-en, s az SV effektv robbankonyabbnak tnik az alacsonyabb s kzptartomnyban, ami mindenflekppen j eredmny, mert a TL kiss aszmatikus tneteket produklt a kzptartomnyban.
A klnbsgek megfejtsben a msik kiindulsi pont a tmeg - vagy a fnyezs :o). Az SV1000S impresszv karcs formja sugallja, hogy itt nem kell tonnkat megmozgatnunk, ha a garzsbl szeretnnk kitolni a verdt. A 189 kg-os szraz tmeg valamivel kevesebb, mint amit a konkurens egyliteres kthengeresek nyomnak.
Klsejben az 1000-es SV adoptlta a megjult 600-as moderneskeden szgletes vonalait. A legjellegzetesebb pontja ktsg kvl a hts lmpa, de a kt els szeme is biztos sok rajongt szerez a japn mrknak. Itt is nyugodtan mondhatjuk, hogy be vagyunk csapva, mert mg kt lmpt ltunk, valjban ngy lmpa ontja a vilgossgot: kt f s kt mellk. Mind a ngy gtest gynyren egyszerre mkdik, nincs flszem motor az ton, st, ahogy ez mr 2003-tl a Suzukiknl rendszer: ha jr a motor, a lmpa is g, nem kell kln kapcsolni.
Meg is viccelt tvtelkor az SV. A bergzdses lmpakapcsolshoz szokott kezem tallt a szoksos kapcsolhelyen szoksos kialakts kapcsolt, amit el is toltam balra, minek eredmnyekpp nem a mr mkd fnyeket kapcsoltam fel, hanem a fejlesztssel foglalkoz japn gyri munksok ltal krelt elakadsjelz kapcsolt. Szerencsre erre a kapcsolra a tovbbiakban nem volt szksgem.
Elbb-utbb mindig a motor vgnl lyukadok ki, a kt gbe mutat LED-sornl. Sajnos a forgalomba helyezsi kvetelmnyek miatt a hts fertly jcskn el van ltva lelg, feketnek lczott manyag srvdvel. A kendzetlen popsimutogatsban men Buell egy piriny lengvilla srvdvel tljrt a trvny reinek eszn, a leend gazdi is fog ide jobb megoldst tallni.
A TL 1000S 190-es gumijhoz viszonytva elrhetbb r - s bven elg vastag - 180/55 ZR17 Michelin Pilot Sport gumi feszl az SV hromklls htskerekn, amit szimmetrikusan fog kzre a kt ovldob. A kipufogkat elgg magasra hztk ahhoz, hogy kanyarban vletlen se legyen tban, de nem elgg ahhoz, hogy a kerk ltvnyt akadly nlkl csodlhassuk.
A V2-esek mindig kicsit magasabbra ptett motorok, a TL-hez kpest mgis sikerlt 2,5 cm-t lefaragni az lsmagassgbl, gy 810 mm-rel a fld felett telepedhetnk r az egybknt meglepen puha lsszivacsra. Alatta a trol rekesz arra elg, hogy egy noteszt tollal, na meg egy lakatot belezrjunk, de mivel nem teljesen szigetelt a hely, a kicsi s knyes holmikat jobb, ha mgsem itt troljuk.
Az S verzi kormnyt kiss sportosabbra alaktottk, ami mlyen van annyira, hogy a csuklterhels fokozott legyen, de egy igazn sportos motorozshoz tl szles. Hasonlan sportosan picire szabtk a lbtartkat - a 36-os cipmretemmel nekem nem okozott problmt, de 42 felett mr knnyen a forr kipufogcsre tvedhet a vezet sarka.
Lehetett volna csinosabb betformt vlasztani a szmlapokra, de nekem kifejezetten tetszik a Ducati 999-eshez hasonl felpts ra. Kzpen fell az risi analg fordulatszmmr, alatta a mretes digitlis sebessgmr. Ez utbbi hasznlhatsgt ugyan megkrdjelezem, mert a dinamikus sebessgvltozst ugrl szmjegyekkel kvette, amit elg nehz menetkzben rtelmezni. A rombusz kt oldaln kaptak helyet az index, s a kisebb visszajelz lmpk, mg az LCD kijelz a sebessgen kvl informl a megtett kilomterek szmrl, a htvz hmrskletrl, s itt van a napi szmll s az idmr ra is.
Az indts utn alig egy perc mlva mr visszaengedi a fordulatszmot az automata szivat az alap fordulatra. 4000-es fordulatszmig mintha nem is egy ezres kthengeresen lnnk, a gyorsuls nem drmai, de a motor jrsa meglepen egyenletes. 5000 krl bekszn a kthengeres rzs, mr sokkal nyersebb hangok s vibrcik rkeznek a blokk fell, majd 6000-tl mr nem csak mi, a motor is jobban rzi magt. A legvirgoncabb a 8500-9500 kztti tartomnyban, de a piros vonal csak a 11000-es rtk utn hzdik. Az elektronika valjban mg nem ekkor, hanem 11750-tl veszi t a gp felett az uralmat - eljutottunk a tiltott znba.
A sebessg hajkurszsa az autplyra irnyt, ahol a lassabb kanyargs szakaszon tapasztalt stabilitsba vetett bizalom egy kiss meginog, amikor 170 km/h feletti rtkek vltjk egymst az LCD-n. A szlvdelem j lenne, mgis rezhet nmi bizonytalansg, ami a sebessg nvekedsvel csak ntt. Az SV1000 ugyan gyrilag elltott kormnystabiliztorral, de ez csak a gyrilag belltott csillaptst tudja, nagyobb temphoz nem kemnythet.
Az els kerkre az eredetileg a Suzuki GSX-R 750-re kifejlesztett ngydugattys Tociko fknyergeket szereltk, ami igazndibl elegend is, jl adagolhat s hatkony, de aki a plyamotorozs fel kacsintgat, annak kevs lehet. Egy fkbett csere segt.
Ha mr az alaktsnl tartunk: egy pr nyitott kipufogval szvhez szl hangot lehet varzsolni a V-kettesbl, s az llthat kormnystabi mell mg nhny sznszlas elemet tudnk elkpzelni. A hrom szn kzl tesztmotorunk sznt, az ezstt vlasztanm utoljra, mert sszefolyik egy pacv a szrke blokkal s a szrke vzzal. Leginkbb a Copper (rz) fantzianvvel elltott fmes narancsos rnyalat tetszik, br ismerseim kzl sokan a kkre esksznek.
A Suzuki gyr mindenesetre a vadc TL1000-es helyett egy kifejezetten hasznlhat motorkerkprt tervezett, s mivel a hasznlhatsggal kzen fogva jr a nyugalom s a jkedv, ez egy igazn vidm motor, unatkozni meg csak nem fogunk?
Technikai adatok:
Motor: vzhtses, ngytem, kthengeres, 90 fokos V-motor, DOHC, 4-szelepes Lkettrfogat: 996 cm3 Furat x lket: 98 mm x 66 mm Kompresszi viszony: 11,3:1 zemanyag ellts: benzinbefecskendez rendszer, 52 mm-es szvtorok tmr SDTV Max. teljestmny: 116 LE Max. nyomatk: nincs gyri adat Vltm: 6 sebessges Els futm: 46 mm-es belscs-tmrj teleszkpvilla, llthat rug-elfeszts s hz-, nyom-csillapts Hts futm: alumnium lengvilla, kzponti rugstag, llthat rug-elfeszts Els fk: 310 mm tmrj dupla trcsa ngydugattys Tokico fknyergekkel Hts fk: 220 mm tmrj fktrcsa egydugattys Nissin fknyereggel Els / hts kerk: hromklls alumnium-tvzet 3.5x17 / 5.5x17 Els / hts gumi: Michelin 120/70 ZR7 / 180/55 ZR17 Hossz/szlessg/magassg: 2130 /730 /1170 mm Tengelytv: 1435 mm lsmagassg: 810 mm Hasmagassg: 140 mm Benzintank trfogat: 17 l Szraz tmeg: 189 kg Sznek: kk, ezst, narancs ra: 2 398 000 Ft
|