UH 125 Burgmann
2004.08.26. 17:36
A Suzuki gyerek Burgmanja nem dicsekedhet olyan lenyűgöző méretekkel, mint a nagytesó AN650. Kérkedhet azonban egy kellemes kis városi bringa minden pozitívumával és szinte ugyanazokkal a kényelmi vonásokkal, amit a nagyok tudnak - leginkább ezt a hatalmas rakodókapacitásra értem.
A 125-ös Burgman büszkélkedhet valamivel, ami a sajátja: speciálisan neki fejlesztették ki benzintakarékos, vízhűtéses 125 köbcentis, egyhengeres négyütemű motorját. A várható szigorú környezetvédelmi előírásoknak is megfelelő katalizátor révén már nyoma sincs a robogók után lengő szokványos kék füstnek és a kétütem szagának. A kipufogódobot fényes védőlemez védi, alapjáraton szinte alig hallható hang jelzi, hogy jár a motor. Az SOHC vezérlésű dugattyú porlasztón át jut az üzemanyaghoz. A Bébi Burgman nem nevezhető nagyétvágyúnak, 100 km alatt nagy keservesen lehet 3,8 liter üzemanyagot belédiktálni.
A fokozatmentes automataváltó közvetíti a hajtómű munkáját a hátsókerék felé. Az alacsonyabb sebességtartományokra hangolt motornak köszönhető, a kis blokkos, ám nagytestű robogó meglehetősen gyorsan eléri az 50 km/h-s városi utazósebességét.
Szerencsésen megtartotta robogóhoz hű 720 mm-es szélességét. Ha a robogós ráérez az ízére, a kormányt követő robogótest méretéről megfeledkezve vehet részt a vidám városi fogócskában. Még a szkúterhez mérten igen hosszú (Peugeot Trekker 1250 mm, meg a Buell 1320 mm) 1450 mm-es tengelytáv ellenére is lehet vele fickándozni. A relatíve hosszú tengelytáv segít megőrizni a stabilitást nagysebességeknél a kis kerekek ellenére is. Hiszen 125 cm3 ide vagy oda, gyenge hátszéllel segítve még a 120 km/h-s vonáson is sikerült áthajkurászni a mutatót, miközben egyenesfutási problémák nyomokban sem jelentkeztek.
A Bébi Burgman komfortját és praktikuságát leginkább tároló rekeszeinek köszönheti. Az ülés alatti kismedencében - ha nem választási harcsákat akarunk szállítani - két zárt bukósisak mellett elfér a hozzájuk tartozó két esőruha, de két nebuló hét tanórára szükséges könyve és taneszköze is. A komphajónyi, azaz 55 literes csomagtér az 53 literes ülés alatti medence és a 2 liternyi első kesztyűtartó térfogatából tevődik össze. Az ülés felemelésével automatikusan bekapcsol a raktérvilágítás.
Kár, hogy 125-ös révén csak jogosítvánnyal vezethető, így a 16 éven alattiak a mókából ki vannak zárva, pedig a Bébi Burgman elvezetése gyerekjáték. Jóindulatáról a teszt folyamán szünet nélkül biztosít. A robogósbanditáktól látható csínytevésekre még csak véletlenül sem késztett. Keréken indulni épp úgy kizárt, mint első kerékre bólintani megálláskor, a túlzott száguldozástól már a köbcentik hiánya miatt is eltekinthetünk. A megfelelő követési távolság és megfontoltság, hogy melyik bekötőúton szándékszunk lekanyarodni, azonban elengedhetetlen. A két - elöl-hátul tárcsa - fék együttes hatása is nehezen állítja meg az egyszer már lendületet kapott 139 kg-nyi nyers tömeget. Ehhez még hozzáadhatjuk az olaj és a tankoltsági állapotnak megfelelő üzemanyag tömegét - 10 literes üzemanyagtartály -, a pilóta súlyát és a raktérbe halmozható mindenféle holmi mennyiségét.
Igazán nőies, 720 mm-es ülésmagasságával a növésben lévőknek sem okoz gondot a lábletétel, a kényelmet tovább fokozza, hogy a trepniből itt csinos kis ívet kanyarított ki a tervező, hogy ne kelljen annyira szétvetni megálláskor a lábat.
A kétszemélyes ülés nagy és igen kényelmes. A vezető hátát támasznak is döntheti, de ez sajnos ennél a modellnél még nem állítható. A pihentető városi cirkálás élményét a kényelmes ülés mellett a szép méretes lábtartópanel is fokozza. Az utasnak a Bébi Burgmanon háttámla már nem jutott, van ezzel szemben két remekbeszabott szárnyszerű kapaszkodó. A magas kormány és az alacsony ülés arra készteti a vezetőt, hogy hátradőljön, tolja előre a lábait, és gondtalanul cirkáljon el munkahelyére minden hétköznap reggel. Az elemektől az első szélvédő óv, amennyiben az nem nőttünk túl magasra. Azt hiszem, itt már megint a csajok vannak előnyben.
Nem zavar össze a műszerfal visszajelző rengetege sem. A három krómszegélyes kerek műszerben csak a legszükségesebb dolgok kaptak helyet. A középső karikában a kilométeróra és a megtett kilométerek számlálója mellé sajnos napiszámláló már nem fért, ellenben van időmérő és a benzinszintet is mutatós műszer követi nyomon. Beosztásait azonban vagy nem kell komolyan venni, a vonások és a benzinszint értékek távolról sincsenek lineáris kapcsolatban. A tankolás után jó néhány kilométert megtehetünk, mire a fogyás látható jeleként megindul a mutató lefelé. Ahogy fogy a benzin, egyre nagyobb tempóban süllyed a mutató, azaz nem lehet nagyvonalúskodni.
A kisrobogó árába immobilizer még nem fért bele, van itt azonban egy kezdetleges, ám praktikus indításgátló berendezés. A gyújtáskulcs bemenetét leállítás után egy mágneses biztonsági lemezkével zárhatjuk. Ha mást nem is érünk el vele, legalább nem dugdosnak idegen eredetű dolgokat a kulcslyukba.
Elöl a hatalmas, duplaizzós fényszóróval a kivilágítatlan utcák kátyúit is észrevesszük. A lámpa folyamatosan világít motorozás közben - eddig ez csak amerikai modellekre volt jellemző - vagyis még véletlenül sem felejtjük felkapcsolni a motorozáskor minden helyzetben kötelező világítást. A lámpa felett - szintén a fejidomba integrálva - találjuk az irányjelzőket.
A megállás is egyszerű: a kisrobogókon nem általános oldaltámasz kilökésével már le is támasztottuk a Burgmant. Lejtősebb vidéken nagy hasznát vesszük a bal kormányszarv alatti rögzítőféknek is. Ez szintén a nagyoktól kölcsönzött extra.
Városi kiválósága mellett a Bébi Burgmant kár kivinni az országútra. Itt ugyanis könnyen szembetaláljuk magunkat a legnagyobb ellenséggel, a 70-80 km/h-val törtető teherautókkal. Sztrádára pedig tényleg csak az vigye, aki bírja a kihívásokat, vagy imád bosszankodni.
A nálunk két szolid színben - ezüst és kék kapható UH125 Burgman ára 948 000 Ft, azaz majdnem két és félszer olcsóbb, mint a hatötvenes Burgman.
Műszaki adatok:
Motor: négyütemű, egyhengeres, folyadékhűtéses, SOHC Lökettérfogat: 124,5 cm3 Kompresszióviszony: 11:1 Max. teljesítmény: 15 LE / 9500 1/min Max. nyomaték: 11 Nm / 9000 1/min Furat x löket: 57,0 x 48,8 mm Váltó: fokozatmentes automataváltó Első futómű: olajcsillapításos rugós Showa teleszkópvilla Hátsó futómű: 2 db állítható előfeszítésű rugóstag, lengőkar Fékek: elöl négydugattyús tárcsafék, hátul 220 mm-es tárcsa kétdugattyús féknyereggel Gumik: elöl 110/90-12, hátul 130/70-12 Hossz: 2085 mm Magasság: 1325 mm Szélesség: 720 mm Tengelytáv: 1450 mm Hasmagasság: 125 mm Ülésmagasság: 705 mm Száraz tömeg: 139 mm Üzemanyagtartály: 10 l Színek: ezüst, kék Ára: 948 000 Ft
|