GT 750
2004.08.29. 13:02
A prgs japn szemetek pedig bebizonytottk, hogy sokkal tbb hasznlat mellett, jval kevesebb javtssal is tudnak hsz vet szolglni. Egy mai tramotor gazdja nagysgrendekkel tbbet hasznlja gpt, mint azok a bizonyos emlegetett regek. Egy szezonban trznak annyit, mint amennyit a papa elmotorozgatott tz v alatt a vros krnykn.
A nyolcvanas vekben, mikor mg alig volt Magyarorszgon japn motorkerkpr, el sem tudta kpzelni a BMW-t, Uralt, Junakot ismer tlagember, hogy tzezres percenknti fordulatszmon tartsan zemeljen egy ngytem motor. A japn motorok hvei persze nem tudtak pldkat felhozni a tartssg vdelmre, hiszen akkor a legregebb keleti ngyhengeres sem volt egy vtizednl regebb. De azta eltelt majdnem kt vtized...
1990 vgn vettem egy 1983-ban gyrtott Kawasaki GT 750 motort, ami aztn az elkvetkez hat vben rengeteg kalandban volt trsam. Otthon megkapta tlem a leggondosabb karbantartst, de mikor ton voltunk, egyltaln nem kmltem. ltalban teljes terhelssel utaztunk, ami kt szemlyt, tanktskt, oldaldobozt s rogysig pakolt csomagtartt jelent. Ilyenkor a szzhatvanas utaztempt mg elviselte a motor.
Elzleg semmit sem tudtam a GT 750-rl, de mikor megtalltam egy aprhirdets nyomn, egybl beleszerettem. Kardnhajts, nagy tank, knyelmes lshelyzet, gyri csomagtart - szinte szemlyemre szabott motornak reztem. Radsul a gpre valamelyik elz tulajdonosa felszerelte a Z 750 GP tpus kormnyidomt, amely remekl illik a GT 750 stlushoz s vonalvezetshez s nagyban hozzjrul a vezetsi knyelem s a fogyaszts javtshoz. Nem is rtem, hogy ehhez a modellhez mirt nem rultk szriatartozkknt?
Maga a jrm egybknt nem volt valami fnyes llapotban, mikor megvettem. Eredetileg aranyszn fnyezse, fekete motorblokkja s feketre krmozott kipufogrendszere volt, amikkel a legels sorozat rendelkezett. Valsznleg buks miatt mr t volt fnyezve metlkkre, a kipufog fekete csillogst is elrontotta mr sok helyen a korrzi. A kk fnyezs mg viszonylag elfogadhat llapotban volt, de hinyzott az sszes tpusjelzs s ssze volt trve a mszerfal bortsa. A gyjtskapcsol is cserre szorult egy lopsi ksrlet miatt. A hengerfejtmts teresztette az olajat, az lshuzaton egy szakads ktelenkedett, s a markolatok lerongyoldva lgtak a kormnyrl. A kilomter-szmll 48893,8-on llt. Hinyzott az akkumultor elektrolitszint-jelz szenzora, ezrt a BATT jelzs llandan villogott.
Els dolgom teht az volt, hogy "szalonkpes" llapotba hozzam a motort. A "Kawasaki" s a "GT 750" feliratok beszerzse s a mszerfalburkolat s a gyjtskapcsol kicserlse utn a tbbit a motor hasznlata kzben, fokozatosan vgeztem el. Nzzk ht a javtsi naplt! Igyekeztem pontosan vezetni, de nincsenek benne a kisebb kensek, ellenrzsek, olajutntlts stb.
Rgtn kiderl, hogy a Kawasaki GT 750 szpen kmli a gazdja pnztrcjt, mg annak is meglepetst okozva, aki szmt a szolid tramotor szerny zemeltetsi kltsgeire. A motor hasznlati mdja s fordulatszma nem kvnja meg a szintetikus olajat, s a Shell Quadronak meg volt az az elnye is, hogy akkoriban Magyarorszgon szinte mindenhol lehetett kapni. A Quadro tkletesen bevlt, hiszen a blokk sztszerelsekor, 64400-as szmllllsnl, sem a vlt fogaskerekein, sem a hengerek faln nem volt mrhet kops. Az olajfogyaszts mindig elviselhet, 0,5 - 0,9 liter 1000 kilomterenknt. Csak egyszer ugrott meg a fogyaszts, 1,5 liter fl, mikor a blokk sztszerelse eltt mr kopottak voltak a szelepszr-szimeringek s a dugattygyrk. (Ezrt nincs a naplban olajcsere rva 9000 kilomteren keresztl. Olyan gyorsan kellett utntlteni, hogy az olaj szinte mindig friss volt.) A javts utn viszont az olajcserk kztt egyltaln nem kellett utntlteni. Sajnos egy id mltn a sebessgvlt-szimering ereszteni kezdett, ami ismtld hiba, s ettl jra eljtt a mrskelt olajfogyaszts.
A kardnhajtsrl szinte beszlni sem rdemes: nem kopog, nem kopik, nem cspg, nem fogyaszt olajat - teszi a dolgt. Az olajat elg 30000 kilomterenknt cserlni benne.
A Kawa sprol a gumikkal. Bartaim azt hittk, hogy csak a mrka becslett akarom vdeni, de ht ott a napl: ell 25000, htul 24000 kilomter az abroncs lettartama.
1993-ban furcsa hibt produklt. Ha bemelegedett a motor, hirtelen lellt kt henger, s a fordulatszmmr mutatja leesett nullra. Elromlott az a jelfog, ami a gyjtsjelet az 1. s 4. hengerhez tovbbtja, ez azonban csak ksbb derlt ki. Mivel a hiba nem lland jelleg volt, hanem csak idnknt jelentkezett, nehz volt bemrni a hibs alkatrszt, ezrt a szba jhet alkatrszek fokozatos cserjvel akartam megszntetni a rendellenessget. A gyertyapipnl kezdtem... Mire sor kerlt a jelfog-fejekre, majdnem az egsz gyjtsrendszer kicserldtt. A hibt egybknt a jelfog-fej tekercselsnek az elregedett szigetelse okozta.
A GT 750-nl tpushiba az nindt szabadonfutjnak elromlsa. Ebbl mr kettt elfogyasztott a Kawa. Az els alkalommal csak elkopva volt a szabadonfut, a msodik csernl viszont t volt teljesen repedve.
A kipufogdobok tartsabbak az tlagosnl, de 80 000 km-nl mr ezeknek is krberozsdsodott a vgk. Csak a bels rszeket kellett feljtani. A dob bels falt simra kszrltem s beptettem az eredeti nyomn ksztett j hangtomptt. Az tmen cs lett nagyobb tmrj, amitl a motor hangja mlyebb, dbrgbb lett. A dobok vgt eszterglt aclpajzs zrja el, amit csavar rgzt. A feljts utn 30 millimterrel lett rvidebb a kipufog. Sajnos, az eredeti fekete krmozst nem tudtam elkszteni, gy ezstszn lett az egsz kipufogrendszer. Kis hiba, slyos kvetkezmny! A kipufogrendszer kzstjn a dszlemez ponthegesztse elengedett, s hozzrt a vzhoz. A rezonancia pedig szp lassan elrepesztette a vzat. Szerencsre mg idben sikerlt orvosolni a hibt, mieltt a repeds krbert volna a csvn.
Nem tartom termszetesnek, hogy amg hasznltam a Kawt, hromszor kellett kicserlni mindkt kerkben a csapgyakat. Taln a magyar tviszonyokkal lehet magyarzni a dolgot.
Br a szakirodalom nem mindig a legjobb vlemnnyel volt az elektronikus mszerfalrl, nlam nagyon jl bevlt. Az olajnyoms-visszajelzs rendszere pont azoknak a legjobb, akik tra kzben nem mindig tudnak azonnal utntlteni, mikor megvillan a kis piros LCD-jel. Ilyenkor elg visszavenni a gzt s behzni a kuplungot, pr msodperc alapjrat utn a villogs eltnik. Ezutn alacsonyabb fordulatszmon lehet menni a kvetkez benzinktig. Szintn nagyon j az zemanyag-szintjelz, amit a MOTORRAD-ban s a Motor Rev egy rgebbi szmban ('91/6) ugyan ersen kritizltak, hogy hasznlhatatlan (gyorsan leesik nullra), de azt nem emltik meg, hogy csekly utlagos szerelssel hajszlpontos mszert lehet csinlni belle. Elg csak kiszerelni a szintjelzt a tankbl, s sztpattintani a potenciomtert rejt fmhzat. A csszrintkezt belltani mr nem nehz.
A napl utols bejegyzse utn mg hatezer kilomtert mentem a motorral, mikor vgleg lelltottam. Jelenleg 125 000 kilomterrel az rjban vrja, hogy feltmadjon tetszhalott llapotbl. A lells kzvetlen oka az volt, hogy a primer hajtst ad tzsoros fogaslnc mr annyira megnylt, hogy egy nagyobb gzadsnl mr tugrott a ftengely (vagy a kuplungtengely, ki tudja?) fogain. Nem volt szvem eladni az ersen hozzm ntt Kawt. Jelenleg egy teljes kr hengerfej-feljts utn s egy 800 kbcentis Wiseco dugattykszlet trsasgban vrja a feltmadst.
A Kawasaki GT 750 vgs rtkelse ersen szubjektv. Nagyon j motor, amivel gyerekjtk akr napi ezer kilomtert is lehajtani. Az vek sorn annyira kiismertem, hogy nem ltezett rejtett hibja elttem, ha gond volt vele, rgtn tudtam, hova kell nylni. A megbzhatsgra jellemz, hogy mg egyetlen-egyszer sem fordult el olyan, hogy lellt volna tra kzben a motor. Alacsony fogyasztsval, olcs zemkltsgeivel, jindulat futmvvel idelis munka- s szabadidpartner a mindennapokra. Csak azrt kellett nha fszkeldnm rajta, mert a Kawa mretei az n 186 centimteres magassgomhoz kpest kisebbek a kelletnl.
Persze a motorozsbl ez id alatt sem estem ki. A Kawasaki vgs lelltsa eltt vettem egy Suzuki GSX 1100 F-et, amiben azta 140000 kilomter van. Szval mondja mg valaki, hogy a japnok nem tudnak tarts motorokat gyrtani?
|