Firebolt XB9R
2004.08.29. 13:12
Erik Buell amikor bemutatta az ltala tervezett s ptett els motorkerkprjt, a RW750-et mg anno 1983-ban, nem is lmodott arrl, hogy pont az akkor igencsak maga alatt lv Harley-Davidson gyr termkeibl fog ignyes, sportos motorokat kialaktani. Aztn pr vvel ksbb megszletett az RR1100, amely az els Harley alapokra pl superbike volt. Akkor ennek a motornak a versenyzs volt a f clja, ksbb aztn ez az elv az utcai motorokon egy szeldtett formban jelent meg.
Sajnos az utbbi vekben vlemnyem szerint tlsgosan is szeldre sikeredtek a Buell-ek, s br mindig is egyediek maradtak formatervezskben, nem volt a knlatban egy korszer mszaki alapokra pl, minden jegyben sportosnak tekinthet motorjuk. gy nem csoda, hogy igen meglepdtem, amikor a Buell bemutatta a 2002-es vre sznt Firebolt XB9R modelljt.
A tengelytv extrm mdon rvid, mindssze 1320 millimter hossz, ami elrelthatlag azt jelenti, hogy iszonyatosan knnyen s gyorsan veszi majd a legszkebb kanyarokat is. Ez a tengelytv 75 millimterrel rvidebb az R1-esnl, s bizony j sokig kellene keresglni a legfordulkonyabb japn 250/400-as gpek kzt, hogy ennyire rvid motort talljunk. Hogy mindez ne eredmnyezzen instabilitst, a meredek villaszg s a rvid utnfuts mellett a motor tmegkzppontjt a lehet legalacsonyabbra s kzpre prbltk beclozni. Ehhez olyan jdonsgot alkalmaztak, mint az zemenyagtartlyknt is funkcionl alumnium hdvz. Ez nem trfa krem, nincs tank, a vzba kell tankolni, maximlisan 14 liter zemanyagot!
Mg a legtbb Buell acl trhls csvzat hasznl, itt alumniumbl kerlt kialaktsra vz. Akinek mindez nem elg meggyz slytakarkossgbl, annak elmondom a 3.3 liter olajat pedig a hts lengvilla trolja, ami azrt mr meglehetsen egyedi eljrs. Nem is csoda, hogy a bringa szraz slya mindssze 175 kg lett, menetkszen is csak 211 kg.
A Buell j modelljt elszeretettel nevezi Sport Fighter-nek, teszi mindezt azrt, mert a Firebolt a vals vilgnak megfelel teljestmny maximlis kihasznlsra kszlt, nem pedig minden eddiginl szebben hangz ler s vgsebessg adatokkal val krkedsre. Mondjuk, erre a motorja gysem lenne alkalmas. Az erforrs tovbbra is a 45 fokos, lghtses, hengerenknti ktszelepes, OHV vezrls Harley blokkon alapul. Annak ellenre, hogy ezek az adatok nem hangzanak valami fnyesen, rengeteg technikai frisstst hajtottak vgre rajta a Buell mrnkei.
A teljesen tdolgozott blokkban pldul a NASCAR-bl tvett technolgit hasznl szeleprugk dolgoznak. A 984 kbcentis hajtmnek teljesen ms (88.9x79.38) furat/lket arnyai vannak, mint a tbbi Harley blokknak. A srtsi viszony (10:1) szintn jval magasabb a hagyomnyos Harley gpeknl. Egy ram-air rendszer segt tbb levegt szlltani a 45 millimter toroktmrj DDFI benzinbefecskendez egysg ltal adagolt zemanyaghoz, s ezzel kialakul a ftengelyen mrt tisztessges 92 ler, 7200-as percenknti fordulaton, valamint a hatsos, kzel 92 newtonmter forgatnyomatk 5500-as fordulaton.
A blokk tehervisel elemknt is funkcionl, de egy sajt, szabadalmaztatott blokk felfggesztsi eljrs (Uniplanar) segtsgvel nem mereven fgg, gy a kthengeres ltal keltett vibrcikat nem kzvetti olyan vehemensen a vezet feneke fel. A motor erejt egy tfokozat vlt tovbbtja a hts kerkre a hagyomnyos fogazott szj segtsgvel.
Nyilvnval mit sem r egy j vz, egy alacsony sly s tmegkzppont motor hozzill, profi futm nlkl. Nos itt sem lehet panasz, a gp a versenyplykrl jl ismert Showa cg rugz elemeit kapta meg, elre teljesen bellthat fordtott teleszkpvillk, htulra szintn minden irnyba llthat kzponti rugstag kerlt (ami a Buell hagyomnyoktl eltren, a vz fels rsznl van a lengvillhoz kapcsolva).
Az ls pozci viszonylag alacsony, 775 millimter mindssze, ami biztonsgos, teletalpas kapcsolatot eredmnyez a talajjal ll helyzetben. A knyelmet szolglja mg az t klnfle verziban rendelhet vezetls, trstl a sportosig.
Az els fk mi ms lehetne, mint egyedi. Szria gyrts motoron most alkalmaztk elszr a nem a kerkagyhoz, hanem a kerk peremhez rgztett fktrcst, amelyet a Buell Zero Torsion Load-nak nevezett el, utalva ezzel arra, hogy a megoldssal jelentsen cskken a kerkre hat torzis erk mrtke. Ezen fell az egybl a kerk peremre tvitt fkhats sokkal hatkonyabb, mintha azt a kerk klli vinnk t, gyorsabban hl a trcsa, s a fkbettek nagyobb felleten rintkeznek a trcsval, amik ismtelten jobb fkhatst eredmnyeznek. ppen ezrt maga az els kerk knnyebb anyagbl kszlhet, valamint egyetlen risi, 375 millimteres fktrcsa s egy 6 dugattys Nissin fknyereg elegend a brutlis fkhatshoz. Htul egy 230 millimteres, egy dugattys fknyereggel elltott berendezs segt be az els fknek, ha ez szksges.
A cskkentett sly rugzatlan elemek (kerk, fk) tovbb javtanak a motor fordulkonysgn. Az idomzat egy Surlyn nevezet anyagbl kszl, ami anyagban mr sznezett, gy tovbbi fnyezsre nincs szksge a Firebolt-nak. Ennek tovbbi elnye, hogy karcolsok utn egyszeren jra polrozva knnyedn eltntethetek a felleti srlsek rla. A fejidomot egy magnzium tvzet konzol tartja, a projektoros fnyszrkkal egytt. A mszerfal igazn modern dzjnt kapott, valamint 3 darab napi kilomter-szmllt, amibl kett hagyomnyosan mkdik, mg az egyik akkor kezd el szmolni, ha az zemanyagszint elri a tartalkot. A beptett ra praktikus tulajdonsg, ms sportmotorokon is jl jnne.
A felnik 6 dupla klls knnyfm kerekek, ell 120/70 ZR 17, htul 180/55 ZR 17 szoksos sportgumi mretekkel. A motor a kvetkez sznekben kaphat: szaki fehr - Kk matricval, szaki fehr - Narancs matricval, s Csata kk - Narancs matricval.
Erik Buell a bemutat vgn csak ennyit mondott: "Ha egyszer valaki megy a Firebolt-tal, meg fogja ltni, hogy az innovatv tervezs hogy is mkdik." Az ra 9.500 s 10.000 dollr (kb. 3 milli forint) krl lesz, errl pontosabb adat majd csak sszel tudhat meg, az eladsok az v vge eltt elindulnak. A jelenlegi msik kt sportos modell, az X1 s az M2 Cyclone tovbbra is gyrtsban marad.
|