Ninja ZX-10R
2004.08.29. 13:14
A Kawasaki tervez-fejleszt osztlya elg vad elkpzelsekkel ltott munkhoz. Lehet, hogy papron nem tntek fel annyira az arnyok, de az 1000-es sportgp kerekeit 15 mm-rel kzelebb rajzoltk egymshoz, mint ahogy az a 636-on van. Az j Ninja lsmagassga megegyezik a kzpkategris sportmotorval, gy a kisebb termeteknek sem kell a kisebb motornl leragadni. A frontfellet is kisebb, mint a hatszzas, st a slya is kzel akkora.
A modell aprlkos mszaki bemutatst mr megtettk. Most nzzk, mit produkl valjban a legjabb Ninja.
A ZX-10R nagyon szp. Az ezres kategriban az R1-gyel vetekszik. Fleg a homor tetej tank llat - srhas, vagy nagyobb mellberendezs kivlan elraktrozhat a tankba mlyed rokban -, de nagyon durva hatst kelt a lgbeml fekete lyuka is a fejidom kzepn.
Az els indexet a fejidomba ptettk, de a htsval sikerlt a Kawnak valami jat mutatnia. A piriny berendezs vicces, kpos formt kapott. (Az amerikaiaknak ez nem jr, az USA verziba hagyomnyos, szras index kerl elre s htra is.) A farokidom formja mr kevsb lenne rdekes, ha a Kawasakikra mostansg annyira jellemz, masni formj LED-es htslmpa nem dobn fel, ennek tovbbi rdekessge, hogy fehr a brja.
A popsi alatt semmi utlatos manyaglebernyeg, vagy robusztus rendszmtblatart manyag, a kerkjrat vt a motor sznvel azonos szn manyag idommal fenekeltk be. A legszebb sznsszellts tesztmotorunk, Kawasaki zld, amit nagyon szpen kontroz a matt fekete vz. A hts ls ppen csak jelzs rtk, opcionlisan lstakarra lehet cserlni.
Kzvetlenl a Suzuki GSX-R600-as tesztelse utn ltem a Tzesre, s a kis Gixer fejlgat lspozcija utn a Kawa hatrozottan knyelmesnek tnt. Jut a csuklra terhels bven, de ha haladunk, mr egyltaln nincs problma. A szlvd elgg alacsony, a bukt szpen a tankra fektetve n mg ppen el tudtam bjni a 200 felett fj menetszl ell. Magasabb kollgmnak mr minden mter nyakizom-erst gyakorlat. Elg vicces, hogy ha versenyzsre talaktjk a Ninjt, akkor ltalban magasabb szlvdt raknak a Tzesre.
Az autplyra vezet ton az ismerkeds els perceiben kellemesen tapasztaltam, hogy minden kzre ll, a kormny is elg kzel van, nem kell nyjtzkodnom. A trdem nagyon j helyet tallt a vz kt oldaln. A knyelmes elhelyezkeds s a futm-ismerkedsi peridusban tapasztalt kezes viselkedse gyorsan elhiteti a Kawa piltjval, hogy minden O.K. De abban a pillanatban, hogy btrabban kezdek bnni a gzmarkolattal, gaskodva felvilgost, hogy , mrmint a ZX-10R sokkal tbbre kpes, mint te vagy n, vagy ketten egyttvve.
A rvid lket (furat x lket: 76 x 55 mm), rendkvl tmr motorblokk az als tartomnyokban kawsan nyersre sikeredett. 4800-as fordulat alatt durvn morog a blokk, s a vibrci tsettenkedik a vzra is. (115 km/h-ig hatodikban.) A befecskendezrendszer 43 mm-es toroktmrj injektorteste a dupla pillangszelep ellenre kis gzllsnl csapkod ajt effektust mutat, ezzel nagyon megnehezti a haladst vrosi forgalomban.
5000 felett az erszllts mr jval kiegyenslyozottabb. A kzptartomnyban a motor hz, mint a TGV, mindenfle ugrst, lpcst, vagy vlgyet mellzve 8000-ig, egy szemvillans alatt elri a 190 km/h sebessget a legkisebb erlkds, vagy megnveked motorzaj nlkl.
Nyolcezer felett jn az, amire mr nem lehet szmtani. Hihetetlen gyorsan veszi a lapot a Ninja. Egy gyengd mozdulat a gzmarkolaton s a mszerfal jobb fels sarkban felvillan fny jelzi, hogy elrtem a 11 700-as percenknti fordulatot, vagyis alattam tombol a maximlis 175 LE, ideje vltani. Az esemnyeket gynyr szvhang ksri, amitl felllt a htamon a szr. A kormnyzs ugyan kiss ideges, az els kerk pp csak szvessgbl tartja a kapcsolatot az ttal. Szerkesztsgi tprengs utn megszletett a vlasz: valsznleg az els lgbelpnek ksznhet az els kerk elknnyebbedse, ami aztn bizonytalann teszi a nagysebessg haladst.
A gzmarkolat igen rvid, tja a Suzuki 1000-eshez hasonlthat, mindssze 1/4 fordulat. A Kawnak ez a negyed radsul elg tetemes holtjtkkal kezddik, amitl felbtorodva nagyot csavarunk a markolaton, s mr nzhetjk is a dalos pacsirtkat az gen. Br a grbe szerint 11 700 utn mr lefel vel a teljestmny, a tesztmotoron gy reztem, hogy valami mg jn ez utn is, a tilts csak 13000 felett valahol jelentkezett.
A cscssebessg 284 km/h krl van. Ez egy kicsit kevsnek tnik ettl a gptl, de ha valaki a fnysebessg rabja, egy hosszabb tttellel meg tudja fejelni a vgt. A mszerfalrl a sebessgrtk szpen leolvashat mg a hatrok feszegetse kzben is, de a krves fordulatszmmrvel mr akadnak problmk, ahogy ezt a hasonl Z750-nel megltk. Mr hozzszokhattunk volna. Nem ment. A Z-hez kpest annyi az jdonsg, hogy stopperrs krid szmllsra is lehetsget ad a mszerfal, s adott a mr emltett vltlmpa.
A sr forgalomban felmelegedett motor kuplungja egy kiss ragads, de ez azonnal rendbe jn, ha akkora sebessgre gyorstunk, hogy az olaj tud egy kicsit hlni. A vltt rvid, zkkenmentes a sebessgvlts, de egy kicsit kemny s kisebb fordulatszmnl zajos is.
Nem szabad megfeledkeznnk a Ninja igazi Kawasaki-hangjrl sem. Az alacsony fordulatszmon hallhat les hangokat kigyorsts sorn igazi gyomor mlyrl rkez mormols vltja fel. A titn kipufogrendszerben (mg a dob is az, csak arra egy alumniumlemez borts kerlt r kvlrl) pillangszelep van segtsgnkre, hogy linerisabb legyen az erleads.
 |
 |
 |
|
A Z900 ugyan tvoli rokon, de mgis ez volt az els szriban gyrtott motorkerkpr, amely 200 km/h feletti vgsebessget tudott. | Rakta jellegtl fggetlenl a ZX10-R nagyon jl kihasznlhat. Terepre azrt ne vigyk, de a kzptartomnyban megerltets nlkl rkez teljestmny kivlan alkalmass teszi a Ninjt arra, hogy szombat dlelttnknt lecsapjunk kedvenc kanyarjainkra. Az ebd utni hasznlat azonban kifejezetten ellenjavallt. A hatszzasokhoz kpest erteljesebb ellenkormnyzsra s izommunkra van szksg. Az lvezet cscsa nekem a hossz, nagy v S kanyar, amikor visszavlts nlkl, negyedikben lehet doblni jobbra majd balra a motort, de a hajtkanyarokkal mr csnjn kell bnni.
A msik tpus felhasznl - akinek az a legfontosabb, hogy a gzlg felszllplya vgn, a fotocellnak bizonytson a Ninja - szmra rendezik a Motul Kupt. Mjus elsejn a Dragster O. B. els forduljn Papp Laci egy minimlisan mdostott ZX-10R-rel 10,18 msodperc alatt teljestette a negyed mrfldet, ezalatt 232,6 km/h sebessgre gyorsult fel.
A 43 mm-es fordtott teleszkpszrak minden lnyeges tulajdonsga llthat. A gyri bellts tkletes volt j minsg ton, gyors haladshoz s kemny fkezshez, de a vrosi aszfalt folytonossgi hinyait - fleg a hts rugzs - rendkvl rosszul trte. Egyedl a H keresztmetszet klls kerekekrt nem voltam oda - ebben a kategriban lttunk mr szebbet is -, de biztos kivtelesen knny s szilrd.
A fkek egyenest a GP-rl rkeztek. A kt hatalmas, szirmos szegly trcst ngydugattys, radilisan felszerelt Tokico fkek harapjk, szinte tk gy nz ki, mint a Kawasaki GP motorjn. Igazsg szerint nagyon rzkeny, knnyen adagolhat fket vrtam, ami gy megfogja a gpet, mintha friss betonba motoroznk bele, de semmi klnlegeset nem tapasztaltam. A fk ers, lineris, s pontosan adagolhat, de nem meglepen erteljes.
A 3 nap alatt 470 km-t motoroztam a tesztmotorral, s ha lehetsgem addott r, nem hagytam ki, hogy megcibljam a szarvt. A fogyaszts gy is 7 liter alatt (egsz pontosan 6,87 l/100 km) maradt.
Nem lenne igaz, ha azt mondanm, hogy a csupn kis gyakorlattal rendelkez motoros ne tudna kzlekedni a ZX-10R-rel, vagy ne tudn kicsit megkergetni. De be kell vallanom, hogy okozott meglepetst bven a Kawa, az embernek kicsit megtpzza az nbizalmt. Ezrt ha tancsolhatok valamit: amennyiben nem vagy szletett tehetsg, nem baj, ha nem a Tzessel kezdesz.
Mszaki adatok: |
Motor: soros ngyhengeres, vzhtses, 16-szelepes, DOHC Lkettrfogat: 998 cm3 Furat x lket: 76 x 55 mm Kompressziviszony: 12,7:1 Max. teljestmny: 175 LE (128,4 kW) 11700 1/min-nl Max. nyomatk: 115 Nm 9500 1/min zemanyagellts: elektronikus zemanyag-befecskendez, 43 mm-es Vlt: hatfokozat Els futm: 43 mm-es fordtott teleszkpvillk, llthat rug-elfeszts, nyom s hzcsillapts Hts futm: kzponti rugstag, llthat rug-elfeszts, nyom s hzcsillapts, motorozsi magassg Els fk: 300 mm-es szirmos duplatrcsa, radilisan ptett ngydugattys fknyergekkel Hts fk: 220 mm-es szirmos fktrcsa, egydugattys fknyereggel Hossz x szlessg x magassg: 2045 x 705 x 1115 mm Tengelytv: 1385 mm Szabadmagassg: 125 mm lsmagassg: 825 mm Benzintank trfogata: 17 liter Szraz tmeg: 170 kg zemkszen, teletankolva: 198 kg ra: 3 480 000 Ft | | |
|