Ninja ZX-10R (2004)
2004.08.29. 13:30
"Totlis Szupersport". gy szl a Kawa j szlogenje 1000 kbcentis gpkhz. Igazbl lassan mr superbike-nak kellene nevezni, nzve a gposztlyok szablyvltozsait. A Kawa elszeretettel hangslyozza MotoGP versenygpvel val rokonsgot, de valsznleg az utcai modell sokkal jobban vgez majd az sszehasonlt teszteken, mint ahogy tavaly a ZX-RR szerepelt a MotoGP-ben. Lssuk, milyen sszetevk rpthetik az j modellt a versenyplyk s az eladsi statisztikk lre.
A blokk A vadonatj vzhtses erforrs 998 kbcentis. A 43 mm-es szvtorkokban dupla pillangszelep gondoskodik a megfelelen lgy, torpans nlkli zemanyag-elltsrl. A finoman porlaszt injektorok nvelik a fajlagos teljestmnyt s alacsonyabb fogyasztshoz, illetve emisszis rtkekhez vezetnek. Mg a hagyomnyos injektorok 120 mikron mret cseppeket lltanak el, addig ezek krlbell 70 mikronos zemanyagszemcsket hoznak ltre.
Az irdium gyertyk nagyobb szikrja s a nagyfeszltsg gyjttekercsek tovbb nvelik az gs hatkonysgt. A kovcsolt dugattyk knnyek, ersek s nagy htr kpessggel rendelkeznek. Lapos a tetejk, gy a Kawasaki mrnkeinek sikerlt rendkvl kompakt gsteret kialaktaniuk. A srtsi viszony 12,7:1. ramlstani analzis tjn szmtottk ki a szv s kipufog csatornk formjt, hogy hatkonyabb legyen a hengerek tltse. A titn kipufogszelepek hozzjrulnak a blokk slynak tovbbi cskkentshez.
A henger s a forgattyshz egy darabbl ll konstrukci, a kompakt genertort htra helyeztk, a hengerfej mrete a lehet legkisebb. A hromtengely vltsor/ftengely kialakts szintn - a mindent a lehet legkisebb helyre szortsunk be - elvet kveti. A knny magnzium blokkfedelek tovbb cskkentik az erforrs slyt. A blokk legnagyobb teljestmnye 175 LE (128,4 kW) 11700-as fordulaton. A tlnyomsos lgbeszv rendszerrel mrve a teljestmny 184 LE (135,3 kW). A 115 Nm nyomatkmaximum 9500-as percenknti fordulatszmon jelentkezik.
A kzponti Ram Air nylsba belp leveg a vzon keresztlvezetve jut a lgszrhzba. A vznyls s a levegszr kztti specilis jrat hivatott megakadlyozni a vz bejutst. Egy pillangszelep kerlt a kipufogrendszer titn gyjtcsvbe, ezltal lgyabb s linerisabb az erleads az egsz fordulatszm-tartomnyban. A kipufogrendszer a knny ptsmd mintapldja: a leml csvek s a dob is titnbl kszlt, az ovlis dob bels rsze titn, kls bortsa 1 mm vastag alumnium.
A ZX-10R szken fokozott, 6 sebessges vltja versenyplyn s kanyargs orszgton egyarnt jl hasznlhatnak tnik. Egy llthat kivitel nyomatkhatrolt szereltek a kuplungra, amely megelzi a hts kerk blokkolst intenzv motorfk hasznlatakor (Ilyet az Aprilia RSV-n mr lttunk). A forgattyshzban kialaktott csatornkban futnak a bels olajvezetkek, ez kevsb bonyolult, mint a hagyomnyos ht-ken olajvezetkek rendszere. Az olajtekn ramls-szablyoz lemezeinek kialaktst klnfle elemzsek elztk meg, hogy megfelel mennyisg olaj kerlhessen a ftengelyhez s a dugattykhoz erteljes fkezs vagy lednttt motor esetben is. Egy msodik olajtekn segt cskkenteni a klnbsgeket azltal, hogy az olajszintet alacsonyan tartja. Az jonnan tervezett, bels alumniumterelkkel rendelkez, vzhtses olajht tartja ellenrzs alatt az olaj hmrsklett.
A kismret genertort a kuplung hajtja, amely a motor fordulatszmnak dupljn prg, ezltal mindig elegend teljestmnyt nyjt, mg alapjraton is. A KLEEN kataliztorrendszer hasznlata segt alacsony szinten tartani a kipufoggz krosanyag koncentrcijt. A mhsejt tpus kataliztor segtsgvel a ZX-10R megfelel az Euro2-es krnyezetvdelmi normknak.
Vz, futm, kerekek Az alumnium hdvz sajtolt s nttt komponensekbl ll. Mindez knny s rendkvl kismret vzat eredmnyezett. A rvid tengelytvot hossz lengvillval kombinltk a tervezk. Csakgy, mint a ZX-RR versenygpnl, a ZX-10R vza is a lehet legkisebbre veszi a kormnynyak s a hts lengvilla forgcsapja kzti tvolsgot.
A blokkot krlvev vzkeret olyan szles csupn, mint a mostani 600-asok vza. Az els villa belsejben rengeteg alumnium sszetev, s a fels villahd kivgsai, valamint az reges alumnium kormnyszarvak szintn hozzjrulnak a gp alacsony tmeghez. Egyb slycskkent tnyezk: dupla alumnium kormnyanya, knny idomrgzt csavarok, hts felfggeszts csapgynak alumnium perselye s az alumnium kerk perem.
A masszv, merevtvel elltott lengvilla szilrdsga megfelel a ZX-10R teljestmnynek. A hossz lengvilla cskkenti az erforrs hts rugstagra gyakorolt emel hatst, gy kivlan teljest extrm krlmnyek kztt is. Az els s hts kerk klnleges, hatklls formja lehetv teszi a knnyebb felniperem alkalmazst, jelents slyt sprolva meg ezzel is.
A ZX-10R-be elre 43 mm belscs tmrj, teljesen bellthat, felfordtott teleszkpvillk kerltek. A villk csszszrai DLC bevonatot (gymnthoz hasonl karbon) kaptak, hogy cskkenjen a srldsi ellenllsuk, fknt fkezs kzben. Tovbb ez a bevonat segt megelzni a szrak karcoldst, srlst. Az els villk s a hts rugstag specilis rugi a felfggeszts kinylst szablyozzk, gy a vezet kisebb blintst rez kemny kigyorsts utni erteljes fkezskor, illetve nagyobb stabilitst, mikor radja a gzt fkezs utn. A himbarendszerre szerelt gztartlyos hts rugstag szintn teljesen bellthat. A himbarendszer knny slya cskkenti a vz tmegt, s hozzjrul a hts futm remek visszajelzshez. A motor htuljt altttel lehet lltani, ez jl jn majd a plyanapokon.
A Ninja ZX-10R az els szria sportgp, melyet hullmos fktrcskkal lttak el szriban. Ennek a klnleges trcsaformnak jobb a htse s megelzi a trcsa vetemedst. Radsul knnyebb is, mint a hagyomnyos trcsk, gy cskken a kanyarodst nehezt giroszkpikus er mrtke. A radilis felfggeszts, ngydugattys fknyergek kis kzernl is nagy fkhatst garantlnak, s kivl visszajelzst adnak a motorosnak. A knny, 220 mm-es hullmos hts trcst egydugattys fknyereg lasstja.
Ergonmia, megjelens A ZX-10R lspozcijt szmtgpes szimulcik s a piltk rszletes visszajelzsei alapjn alaktottk ki. A tank hts rszt nagyon keskenyre szabtk, gy a vezet szorosan tlelheti a motort a lbaival, gy ez alacsonyabb piltknl nem nveli feleslegesen a motor lsmagassgt. A lbtart-ls-kormny hromszge termszetes, m agresszv lspozcit eredmnyez.
A ZX-6R-nl is kisebb fejidom magba foglalja a Ram Air rendszer lgbelpjt. A kompakt multireflektoros fnyszr alacsonyra kerlt. Az aerodinamikus tkrk jl mutatnak s nagy ltmezejk miatt biztonsgosan hasznlhatk. A hrom darabbl ll, ramvonalas els srvdtl a hozzjrul a motor elejnek knnyed kinzethez. Az eurpai modellek irnyjelzit az idomba integrltk, gy mg aerodinamikusabb lett a motor formja. A hts indexek kicsik s j, kpos formt kaptak. Az szak-amerikai modelleken hagyomnyos els s hts indexek tallhatk.
A szemreval hts srvd formja kveti a lengvilla kialaktst. LED-es hts lmpban vgzdik a hts lsidom, specilis kialaktsa miatt a magas gpjrmvekbl is knnyen szrevehet a motor. A tbb darabbl ll hts burkolat keskeny klst klcsnz a gpnek. Knnyen szerelhet, a kt fels darab eltvoltsval egyszeren hozz lehet frni a fels rszhez. A vz matt fekete szne igazodik a motor agresszv, sportos kinzethez. A hts lst opcionlisan lstakarra lehet lecserlni.
A gyjtskapcsolba ptett immobilizer segt megelzni a lopst. A knny mszerfalegysg jellemzi: krves LCD fordulatszmmr, digitlis LCD sebessgmr, vltlmpa, kridmr, digitlis vzhfokmr, ra, napi megtett km szmll s egy sor ellenrz lmpa. A befecskendezs visszajelzje az immobilizer ellenrz lmpjaknt is szolgl az indtsgtlval elltott modelleken. A legtbb elektromos sszetev az ls al kerlt.
A 2004-es Kawasaki ZX-10R a kvetkez sznekben kaphat: lime zld-fekete, kk-fekete, fekete.
Mszaki adatok
Motor tpus: vzhtses, ngytem, soros, ngyhengeres Lkettrfogat: 998 cm3 Furat x Lket: 76.0 x 55.0 mm Srtsi viszony: 12.7:1 Szelepvezrls: DOHC, 16 szelepes Legnagyobb teljestmny: 175 LE (128.4 kW) / 11.700 fordulaton Legnagyobb teljestmny Ram Airrel: 184 LE (135.3 kW) / 11.700 fordulaton Legnagyobb nyomatk: 115 Nm / 9.500 fordulaton zemanyag ellts: 43 mm-es toroktmr, elektronikusan vezrelt Mikuni benzinbefecskendezs Gyjts: digitlis Indts: elektromos nindt Olajozs: knyszer-olajozs, nedves karter, olajht Vlt: hatfokozat Szekunder hajts: lnc Kuplung: tbbtrcss, olajfrds Vz tpusa: alumnium vz (sajtolt/nttt kompozit szerkezet) Rugt: ell 120 mm, htul 125 mm Gumik: ell 120/70 ZR 17, htul 190/50 ZR 17 Villaszg: 24 Utnfuts: 102 mm Kormnyelfordtsi szg: 27 / 27 bal/jobb Felfggeszts ell: 43 mm belscs tmrj fordtott teleszkpvilla, top-out rugkkal, hz s nyomfokozat lltsi lehetsg (16-16 fokozatban), teljesen bellthat rug elfesztssel Felfggeszts htul: als sszekttets Uni-Trak rendszer gztartlyos rugstaggal, top-out rugval, hz s nyomfokozat fokozatmentes lltsi lehetsggel, teljesen bellthat rug elfesztssel Els fk: kt szgyazs, 300 mm-es, hullmos trcsa, radilis, szembenll, ngydugattys fknyereggel, 4 fkbett nyergenknt Hts fk: egytrcss, 220 mm-es hullmos trcsa, egydugattys fknyereg Hossz: 2045 mm Szlessg: 705 mm Magassg: 1115 mm Tengelytv: 1385 mm Szabad magassg: 125 mm lsmagassg: 825 mm Szraz sly: 170 kg Tank: 17 liter.
|