Ninja ZX-6R,Ninja ZX-6RR
2004.08.29. 13:34
Kawasaki ZX-6R trtnelem |
A Kawasaki 1994-ben mutatta be elszr a 600 kbcentis sportmotor kategriban az akkor forradalmian jnak szmt ZX-6R modelljt. Az ers alumnium vzzal, remek fkekkel, prgs motorral, s akkoriban cseklynek szmt 206 kg-os teletankolt tmegvel kimagaslott a meznybl. Ebben az idben a versenytrsak olyan gpekkel vettek rszt a piaci kzdelmekben, mint a Honda CBR600 F3, vagy a Yamaha FZR600. Ezek a gpek nem jelentettek komoly ellenfelet a ZX-6R-nek, gy jelents piaci sikereket rt el a modell. A Kawasaki a bemutatst kveten mr 1998-ban alaposan felfrisstette a gpet, majd ezt kveten a 2000-es modellvre szinte egy j modell grdlt ki a jl ismert ZX-6R tpuskddal.
Alapos meglepetsknt a Kawa egy 636 kbcentis motort dugott az elvileg 600-asok kz sorolt tpus vzba, elsknt lpve t ezzel a kategria lkettrfogat hatrt. A Kawasaki mrnkei azonban mr a jvre kszltek, mivel ekkor mr eldnttt dolog volt a MotoGP rszvtel. Valsznleg egy marketing szakember a GP rszleg tervezirodi fel jrklhatott, amikor fejbe hastott egy zsenilis gondolat. Ha mr az utcai sportmotorok krben gyis a 600-asok a legnpszerbbek, az j ZX-6R lehetleg minl jobban hasonltson a MotoGP-ben indul ZX-RR formira, gy taln mg tbb eladhat belle. Az tletet tett kvette, s az idei Intermot-on bemutatsra kerltek a Kawasaki vadonatj 2003-as ZX-6R s ZX-6RR modellei. | |
A Kawasaki legfbb clja j kzpkategris sportmotorjval az volt, hogy minl jobban kidombortsa a ZX-6R sportos imzst, mivel a tpus korbbi verzija csak egy tbbcl, sportos hatszzasnak volt jellemezhet a kategria tbbi haraps sportgpe mellett.
Azonban az jdonsg a ZX-RR MotoGP versenygpre hasonlt klalakjval a legkemnyebb 600-as sportmotor cmre plyzik. Lssuk mi mindent tallt ki ehhez a Kawasaki.
Mind a kt blokk a hatszzas gpeknl jl bevlt recept alapjn pl fel, ngy henger, vzhts, 16 szelep, dupla vezrmtengely. Az zemanyag keverkkpzst mr elektronikusan vezrelt benzinbefecskendezre bztk. A karburtorok lecserlst kveten a szvtorkok tmrje 38 mm-re nvekedett. A gyorsabb, 32 bites kzponti szmtgp programozsa rvn rszterhelsnl is lgy gzreakcikat garantl a gyrt. A rvidebb, knnyebb gyjttekercseket a gyjtgyertyba integrltk, valamint a gyjtsrendszer kapott egy pontosabb gyjtsi idpontokat garantl 23 fogas jeladt. A hengerfejet teljesen talaktottk, gy most 10 mm-rel rvidebb, knnyebb s sokkal kisebb lett. Az tterveztk a szvcs formjt, ettl gyorsabb az zemanyag ramls.
A szelepek nagyon szk, 25 fokos szgben llnak egymshoz kpest, ezltal igen nagy mret, 27 mm-es szv, s 22.6 mm-es kipufog szelepek alkalmazsra nylt lehetsg. A szvszelepek rugi j eljrssal, ovlis alak huzalbl kszlnek. Ezek knnyebbek s ersebbek, mint a hagyomnyos szeleprugk, s biztosabb teszik a szelepek vezrlst magas fordulatszmokon is. A vezrmtengelyek btykprofiljai szintn a felsbb fordulatszm rgikra vannak kihegyezve. Vadonatj a rvidebb vezrm lnc, s a knnytett lncvezetk.
A dugattykat ht olajcsatornk fvki kzelebb kerltek a dugattykhoz, amely jobb htst s kenst eredmnyez. A teljesen alumniumbl kszlt hengerek szoknyibl 5 millimtert faragtak le a motorszobrszok. Az j vltban a 3., 4., 5. s 6. sebessgek fokozatai jval rvidebbek, s ez sokat segt a versenyplyn a megfelel fokozatvlasztsban. A htraditor mrete s slya egyarnt cskkent, gy aerodinamikailag jobban elhelyezhet a motor elejn. Radsul egy jobb hatsfokkal dolgoz htventilltort is kapott a rendszer. A lgszrbett anyagt olajozott habszivacsrl olajozott papr anyagra cserltk ki.
A knnyebb kipufogrendszer az tdolgozott lemlkkel a minl jobb gzramlst szolglja. A htsdob ezentl nem alumniumbl, hanem rozsdamentes aclbl kszl, s a Kawasaki KLEEN elnevezs kataliztor rendszere tiszttja benne a kros gstermkeket. A KCA rvn pedig friss leveg kerl a kipufog szelepeken t tvoz gzokhoz, cskkentve annak kros anyag koncentrcijt.
A teljesen j alumnium vz kivtelesen ers, stabil, s nagyfok torzis merevsggel rendelkezik. A hts lengvilla bektsi pontja kiss elrbb kerlt. A lengvilla valamivel hosszabbra sikeredett, mint az eld, de knnyebb vlt. A vznyaknl a lgbeml nylst alaktottk, ez a megolds javtja a tlnyomsos Ram-Air rendszer hatsfokt, s egyben cskkenti a slyt. Nem mellkes hatsa, hogy ezltal kisebb els homlokfellet tervezhet a motorra, cskkentve a lgellenllst. Az j hts segdvz knny alumnium tvzetbl kszlt. A kormnyfej csapgy golys kivitelben kerlt beptsre, a minl knnyedebb kormnyzs rdekben.
A teljesen bellthat els futm 41 mm belscs tmrj, fordtott teleszkpvillkbl pl fel. A javtott csillaptsi jelleg fokozza a kormnyzs visszajelzst. A versenyplyrl tvett als bektsi ponttal szerelt Uni-Trak hts futm sokkal lgyabb vezetst tesz lehetv. A hts rugstag nitrogn gzzal tlttt kiegyenlt tartllyal rendelkezik, s minden irnyban teljesen bellthat. Opcionlisan rendelhet a hts rugstaghoz klnfle mret hzagol altt, ezzel a motor htuljnak magassga szablyozhat.
Utcai szria gpeken eddig nem lthat, radilis felpts, 4 dugattys fknyergek kerltek a flig szgyazs, 280 mm tmrj els acl fktrcskra. A 4 fggetlen fkbett fknyergenknt javtja azok kopsi tulajdonsgt, s fokozza h ellenllsi kpessgket. A hts fknyereg kzvetlenl a lengvillra van csatlakoztatva, ezzel leegyszersdtt a szerkezet kitmasztsa. A htsfk pedljnak mozgsi tjt megvltoztattk a jobb kontrolllhatsg miatt.
A knnyebb els s hts kerekek miatt cskkent a rugzatlan tmeg, amely jtkony hatssal van a motor kanyarodsi tulajdonsgra. A hts felni 5,5, az els 3,5 col szles. A gumimret megegyezik a tavalyi modellvel, elre 120/65 ZR 17, htulra 180/55 ZR 17 abroncsok kerltek, orszgonknt vltoz gumitpussal.
MotoGP stlus idom s hts traktus sszetveszthetetlen versenygpformt klcsnz a motornak. A borts alacsony lgellenllst, az j kzpponti lgbeml nyls s a vgott szem, dupla els fnyszrk nagyon agresszv kinzetet biztostanak. Az lhelyzet elgg versenyplya orientlt. A kormny, ls, lbtart hrmas elhelyezkedse idelis a plyra, egy gyors motorozshoz, azonban utcra a mr kiss kzen ll testhelyzet kompromisszumokat kvn. Az ergonmiailag megformlt ls s tank megengedi a piltnak, hogy teljesen a motorhoz simuljon. Vgre szria a lengvillra szerelt hts srvd, amely a motor hts-als traktust segt tisztn tartani.
Teljesen j a mszerfal, amelyben egy fordulatszm- s sebessgmrvel kombinlt kzponti LCD kijelz, egy vltst jelz lmpa, egy krid szmll, hmr, ra, kilomter szmll s egyb visszajelz lmpk kaptak helyet. A fordulatszmot egszen egyedi mdon, egy krbefut LCD oszlop segtsgvel jelenti meg a mszer. A hts lmpa LED-ekbl ll, amelynek fnye igen jl lthat, kis mret, knny, s jl nz ki. Az egy darabbl eszterglt alumnium kormnycsutkk knnyebbek, s nmileg htrbb llnak, mint az eld modell.
A ZX-6R fent emltett tulajdonsgai mellett az RR modell tovbbi specilis jellemzkkel br. A furat/lket arnya megvltozott (66x43.8 mm-rl 67x42.5 mm-re), a jval rvidebb lket nagyobb fordulatszmokat engedlyez, s ezltal tovbb fokozhat a motor teljestmnye. Hrom olajgyrs, kovcsolt dugattykat kapott az RR blokkja, amelyek egyenknt 5 grammal knnyebbek a sima vltozathoz kpest. A ftengelyt jraegyenslyoztk az RR hajtmvben, hogy jobban illeszkedjen a rvidebb lkethez s a knnyebb dugattykhoz. A kuplungba egy nyomatkszablyoz kerlt beptsre, hogy megelzze a hts kerk blokkolst kemny visszavltsoknl. A programozhat kzponti egysg a versenykittel rkezik. Ebben kaptak helyet a megerstett kuplungtrcsa rugk s alttek. llthat a hts lengvilla csatlakozsi pontja, hogy a klnfle plyajellemzkhz lehessen hangolni a gpet. A kormny lengscsillapt bektsi pontja is a vzra kerlt.
A ZX-6R hromfle sznben lesz kaphat. A hagyomnyos Kawasaki zldben, fekete metlban, valamint vilgoskkben. A ZX-6RR kizrlag a Kawasaki zldben vsrolhat meg, remnyeink szerint minl hamarabb kis haznkban is. ra valsznleg magasabb lesz az eddig megszokott kzpkategris sportgpek rnl, hasonlan a tbbi 2003-as 600-as jdonsghoz, mivel a rengeteg technikai jtst s j felszereltsget a vsrlknak kell megfizetnik.
Technikai lers: Motor: ngyhengeres, soros, ngytem, vzhtses, DOHC, 16 szelep Lkettrfogat: 636 cm3 (ZX-6R), 599 cm3 (ZX-6RR) Furat x lket: 68.0 x 43.8 mm (ZX-6R), 67.0 x 42.5 mm (ZX-6RR) Srtsi viszony: 12.8:1 (ZX-6R) zemanyag ellts: elektronikusan vezrelt benzinbefecskendez Szvtorok tmr: 38 mm Olajozs: nedves karteres knyszerolajozs, 4 liter kenolaj Gyjts: digitlis Indts: elektronikus nindt Kipufog: 4-2-1 rendszer, kipufogszeleppel Sebessgvlt: hatfokozat, mechanikus, lbkapcsols Sebessgvlt fokozatok tttelei: 2.923/2.055/1.722/1.450/1.272/1.153 Primer hajts: fogaskerekes Szekunder hajts: "O" gyrs lnc Kuplung: tbb trcss, olajfrds Els futm: 41 mm belscs tmrj, felfordtott teleszkpvillk, bellthat hz s nyomfokozati csillaptssal, valamint rg elfesztssel Hts futm: Uni-Trak rendszer felfggeszts, gztlts rugstaggal, fokozatmentesen bellthat hz s nyomfokozati csillaptssal, llthat rug elfesztssel Gumiabroncsok: ell 120/65 ZR 17 (56W), htul 180/55 ZR 17 (73W) Fk ell: dupla, rszben szgyazs, 280 mm tmrj fktrcsk, radilisan felszerelt, 4 dugattys fknyergekkel Fk htul: egyetlen 220 mm tmrj fktrcsa, egy dugattys fknyereggel, lengvilla kitmasztssal Akkumultor: 12 V, 8 Ah Els vilgts: 12 V, 2 darab 55/55 W izzval Hts vilgts: 12 V, 0.5/3.8 W LED izzkkal
|