Suzuki RG Gamma
2004.09.22. 14:07
A Suzuki RG sorozata sokaknak ismers lehet (fleg, akik olvastk korbbi tesztnket), m kornt sem olyan ismert tpus, mint mondjuk a Mito vagy az RS. Pedig a Suzuki nv hallattn igazn lehetne csorgatni a nylat mindenhov, amit meg is tettnk a 2. szris RG-nl. A 1. szris 125-s Gammt a Suzuki 1984-ben mutatta be az NSZK-ban, azonban a nmet piac ignyei miatt itt mg 80ccm-es blokkal volt szerelve. (hogy mirt hvtk mgis RG 125-nek, szmomra rejtly) Egy 87-es teszten a TZR-t s az NSR-t is magamg utastva lett a legjobb 125-s. A gp a 250-es s 500-as nagytesk msa volt, amely akkor igen csak mutatsnak szmtott. Azonban nem is inkbb a kllemvel, hanem a teljestmnyvel hdtott...
A trtnet gy kezddtt, hogy Bindics Gbor jvoltbl htvgn rtolhattam a seggem erre az RG-re. Nagyon vrtam, mert mg soha nem ltem ilyen rgebbi tipus gpen, s mindig is rdekelt, mit tud egy ilyen tltos. gyhogy kis haznk (mint utbb kiderlt) rendkvl izgalmas s fordulatokkal teli Forma 1-es versenynek rajtjt otthagyva tepertem a tallkahelyre. Megvolt a gyors ismerkeds, klcsns gpfelmrs, majd Gbor elmondta a motor trtnett. (nem kvnom lerni, annyi elg, hogy Svjcbl lett behozva, majd a folytst mr vette ki itthon)
De nzzk elszr meg, mivel is llunk szemben. Ht a Fradi B-kzpben lk kapcsn oly sokszor emlegetett stt siktor effektus itt nem tallhat meg... Rnzsre bizony csak egy szerny szotyit ropogtat bivajvaszndi szurkol jutna eszembe, mivel elg kistest a gp. Taln ennek is ksznheti, hogy a tulaj nyugodt szvvel hasznlja segdmotorknt. A desing a vgletekig retro, ebben szerintem senkisem fog velem vitba szllni. (Gbornak sem tetszett eredetileg, aztn szp lassan megszerette) Ez a folyamatosan szkl, majd kockalmpban vgzd segg jellegzetes Suzuki tervezs, a korabeli GSX-R-ek is gy nztek ki. Lehet, hogy akkor ez volt a divat, de praktikussgban szerintem mr akkor is ktelkedtek. Ugyanis ez a szkl farok egyttjrja, hogy az ls is szkl vele egytt, ezzel az utastl totlisan elvve a knyelem s komfort brmilyennem szikrjt is. Azonban annak ellenre, hogy mr annyiszor megtettem, most is be kell vgnom ide azt, hogy egy 25-s (s egyltaln brmilyen) sportmotor nem szemlyszlltsra val. (annak ellenre, hogy van hts lbtart is)
| Hamr htulrl kezdtem el haladni, folytassuk is innen. A lnc s a lengkar is elg vkonyka, szerintem ekkora teljestmnyhez illett volna kicsit tbb matrit beletmni. A 13 literes tank jnak mondhat. Csupn rdekessg, a Suzuki felirat csak 88-tl tallhat meg a tankon, az ez eltti vjratoknl ez hinyzik. A fejidom szpen kezddik, de aztn hirtelen -mintha elfogyott volna Suzukiknl a papr, amire rajzoltk a motort- egy fggleges vonallal vgzdik. A plexi sokig sokkal nagyobb (ezltal kevsb mutats) volt, de az utols vre vgre rjttek, hogy le kne vgni belle, gyhogy ezen a motoron mr a kisebb plexi lthat. Az indexek szerintem elg nagyra sikeredtek, de legalbb az ers fnyk miatt jl lthat a kanyarodsi szndk. (persze ezltal knnyebb is szrevenni az indexels hinyt, ami nem j hr annak, aki indexgombra emlkeztett utoljra forgalmivizsgn nyomkodott) Teht a motor design-ja vegyes rzelmeket kelt, gyhogy olyas valami utn kell nznnk, ami ezt ptolhatja.
| s ez nem ms, mint a motor lelke, azaz a blokk! A szoksos recept: 1 henger, 123ccm, folyadkhts, blablabla... Gyri adat szerint 25 Le, aminek tudata a 95 kg-os szraz tmeg mellett igen csak tenyrbizsergeten hat. Bizony, 95 kg a motor, ami ksznhet az ezeddig folyamatosan negatvumnak belltott kicsi termetnek. Mint megannyi 125-sben, ebben is van .n. power-szelep, suzukiul mondva "AEC". Mkdst nem rszleteznm, aki ezt olvassa, szerintem tudja... Azonban a szraz adatok kutyakakit sem rnek, mert a motorra nzve senki sem hinn, hogy ez bizony tud menni. s hogy tud-e menni, vagy ez megint csak a szoksos gyri vakts? Arra ksbb trnk ki.

| Elszr ugyanis r kne lni a motorra. Amg nem teszem fel a lbamat a lbtartkra, kifejezetten knyelmes, az ls is elg nagy. Azonban amint fel akarom tenni a lbam, megint eljn a motor kis mrete miatti htrnya. Nagyon magasan van a lbtart (vagy lehet, n vagyok hozz magas? ), amit szokni kell rendesen. Szerintem igazn jl egy 170 krl emberke rezn jl magt rajta, de nekem sem volt vszes. A mszerfal nekem szemly szerint bejn, jl mutat a kt kormnycsutka kztt, radsul a szimmetria is az elnyre vlik. Minden szoksos megtallthat rajta: a lmpa, az alacson olajszint, az res s az index visszajelzi. Ezenkvl ott van mg a hfokmr s termszetesen a km- s fordulatszmmr. Taln mg egy kros benzinhinyt jelz lmpa kellenne r, s akkor tnyleg tkletes lenne. Itt vgre nem ltni azt a nagyzst, amit a tbbi gyr csinl, hogy 200-220-ig sklzza az rit. Itt 160-ig mehet a mutat, s ez pont elg is. A kormnyon minden a megszokott helyn van, nem kellett soha keresglnem az indexet vagy a gyjtsmegszaktt.
| De elg mr a rizsbl, indtsunk, nyomjuk le a gombot. De hoppp...iz, ht hol van az indtgomb? Ja, berugs? Sebaj, pccre indult, gyhogy nem lehet r panasz. Ekkor rt azt els meglepets. A kezdetben emltst sem rdemelt rozsds kis kipufogbl valami gynyr, mly, bls durmogs hallatszik. Mindent vrtam volna ettl a kis gptl, de ezt nem. gyhogy mr a vgletekig felspanolva -jobbhjn cross sisakban- a lovak kz csaptam. (pontostva, 25 l kz :)) Elszr csak ismerkedtem vele a parkol melletti kis utckban, azonban mr itt reztem, hogy mintha albecsltem volna az elejn. Ahogy kikanyarodtam a ftra, tudatosult bennem, hogy bazzeg, ez tnyleg 25 l s tnyleg 95 kg! Nagyon tud menni a gp, s nem is kell hallbaforgatni rte. Ahogy odahztam, pillanatok alatt mr 80-on talltam magam. 11e-nl van a piros, de mr eddig sincs rtelme prgetni, mert a 25 lerejt 9500-nl leadja. Nincs rugdoss akkor sem, ha alacsonyabb fordulatrl akarok gyorstani, mindennel megbrkzik. ra szerint 150-160 kztt ll meg a vge, ami igazn figyelemre mlt ettl a kis gptl. A kvetkez pozitvum a vlt. Egyszer sem sikerlt reset tallni ott, ahol nem kne. Minden sebessget pontosan s azonnal vesz, taln jrhatna egy kicsit hosszabb ton, de n meg voltam vele elgedve.
Vezets kzben reztem a kis mret els (s taln egyetlen) elnyt. Ugyanis nincs akkora tvolsg a kormny s az ls kztt, s a lbtartk sincsenek nagyon htul. Ezrt a 125-s sportokon megszokott pucsts, befekvs testtarts helyett egy ennl knyelmesebb, egyenesebb testtartsra knyszerti az embert. Persze ha akarjuk, itt is bebjhatunk a plexi mg, br rtelme nem sok van. (egyedl az, hogy a visszapillantk olyan alacsonyan vannak, hogy csak gy ltunk belle valamit. De lehet, hogy megint magasabb vagyok a kelletnl)

| Az igazn nagy dntgetsekrl azonban le kell mondanunk, ennek pedig egy igen kzenfekv oka van: a 90/90-es htsgumi. Igen csak vkonyka, s sajnos a felni sem enged meg 110/120-asnl nagyobb gumimretet. Az elsgumi mginkbb sokkol 80/100-as mrete szintgy rteszi a blyegt motorversenyzi ambciinkra. Valamint mg egy rdekes megolds tallhat a kerekek tern: Az els felni 16 colos, mg a hts 18. Ennek a fizikai hasznlhatsgnak megrtshez n mr kevs vagyok.
|
Amirl mg nem beszltem, azok a fkek. Gondolom titeket is a fldrl kellett feltntorgatni, amikor megltttok a hts dobfket. 91-ben mr illett volna htulra is trcst tenni, de a Suzuki ezek szerint mshogy gondolta. Elre is csak egy 2 dugattys fkkel s 280mm-es trcsval szolgltak, ami nem tnik soknak. lesben prblva mr meggyzbb, de azrt tvol ll az Aprilia 4 dugattysaitl. Mindenestre nem reztem magam villamosszkben, ott ltam meg, ahol akartam. De azrt ne prblkozzunk csak hts fkkel plyzni, mert nem lesz kellemes vge.
sszegezve, a kezdeti aggoldalmam a motorral kapcsolatban rgtn szertefoszlott, mihelyt elindultam a motorral. Igazn ts kis gp, de a kort nem tagadhatja le. A design-t nekem nmi id elteltvel sem sikerlt elfogadnom, ez szmomra dnt is lenne motorvsrlsnl. Azonban az ra s teljestmnye miatt midenkppen j vlaszts lehet a vkonyabb pnztrcjaknak, vagy azoknak, akik nem akarnak sokat klteni kezdmotorra. Szintn altrnatva lehet annak, aki 50-esknt akar 125-st hasznlni, mert a kis mretei miatt egy gumibotos szlnynek sem tnne fel a turpissg. Tudomsom szerint 200 alatt simn hozz lehet jutni ilyesmi gpekhez, de az llapotra illik odafigyleni a vsrlsnl.
| Teht lveztem ezt a kis motorozst, s ezton meg is ksznnm Bindics Gbornak, hogy lehetsget adott r!
| | | |