KTM Super Duke
2005.05.14. 09:01
Menetprba KTM 990 Super Duke |
AZ LLAT!
Kpzeld el, egy KTM Duke-on lsz, s hirtelen elkezd gy tolni, mintha a Ducati 999 blokkja lenne alatta. Pont ilyen llati rzst nyjt az j 990 Super Duke. Szveg: Paulovits Imre, kp: Herwig Peuker s Manfred Hallwax
Sokig tartott, s mr majdnem megfeledkeztnk rla. Tbb mint msfl ve lthattuk elszr a KTM nagy Duke-jt, s idig tartott, mg elksztettk szriagyrtsra. De megrte – ez mr az els tesztt els nhny mterje utn nyilvnval volt.
Klnben is jl tudtk az osztrkok, hol adjanak lehetsget els nagy utcai motorjuk els tesztjre: Fuerte Venturn, a kanri szigeten, aminek narancs-fekete vulkanikus tjkpe s elkprztat szerpentinjei kz gy illik ez a narancs-fekete gygoly, mint hal a vzbe. Minden megtett kilomterrel jobban fggv tesz itt ez a telivr. Pedig a Super Duke mszaki alapja nem ms, mint a 950 Adventure. Lnyegben ugyanazzal a recepttel alaktottk t, mint ahogy az LC4 endurbl lett a 640-es Duke: rvidebb rugutak, nttt, 17 colos kerekek szupersportgumikkal, ngydugattys Brembo fkrendszer s extravagns dizjn Kiska mestertl. Viszont a nagynl – mr csak a teljestmnye s az rfekvse miatt is – mg jobban oda kellett figyelni a behangolsra. Kategriabesorolsnl nmi nehzsgbe tkznk. A Duke egyrtelmen funbike volt, de mi is valjban a Super Duke? A KTM szerint a streetfighter, mghozz a legfrgbb s legsportosabb, ami eddig ltezett. "Minden kategriban a legsportosabb motort akarjuk pteni. Nem vletlenl KTM Sportmotorcycle AG a cgnk neve." Tnyleg mindent megtett a projekt vezetje, Philip Habsburg s technikusai, hogy ezt elrjk a Super Duke esetben is. Tisztban voltak azzal, hogy a KTM vgs lma – hogy egyszer Eurpa legnagyobb motorgyrtja legyen – csak akkor valsulhat meg, ha az els nagy utcai modell sikerrel jr. A trhls aclcs hdvz igaz hasonlt az Adventure vasgerinchez, de a kritikus pontokon meg lett erstve, ennek ellenre knnyebb az enduro vznl. Az erforrs is 54 cm3-vel megntt, de ezt nem egyszeren felfrssal rtk el. Mindssze 1 mm-rel ntt a furat, a lket 2,4 mm-rel. Az lland nyoms Keihin karburtorok a japn gyrt kt pillangszelepes befecskendezjvel cserltek helyet, jraformlt csatornknak s vezrmtengelyeknek ksznheten a nagyobb KTM kthengeres 120 lert s 100 Nm-t teljest.
Rendetlenkedni szletett: a Super Duke vadllat mdjn kanyarodik, knnyen emeli a mellsjt s a htsjt egyarnt. Az a nehezebb, hogy lent maradjon |
 |
Ennek megfelelen vlasztottk a futm alkatrszeit is. A minden irnyban llthat, felfordtott teleszkpvilla, s igaz, himbarendszer nlkl mkdtetett, viszont kln llthat gyors s lass tartomny nyomfokozattal elltott hts rugs tag mind a KTM Holdinghoz tartoz WP-tl szrmazik. A fkeket s az nttt kerekeket – utbbiakat kln a Super Duke-ra fejlesztettk – a Brembo szlltja. Ell sz gyazs dupla trcst vlasztottak ngydugattys, ngybettes monolit nyereggel, ezt radilis ffkhengerrel s aclsodronyos fkcsvekkel kombinltk. Szemt mdon kt szemlyi mrleggel lemrtem a KTM slyt, teletankolva 196 kil volt, pont annyi, mint amit a gyr megad. Akinek ez mg tl nehz, extra tartozkknt kaphat karbon alkatrszekkel lefaraghat belle mg hatkilnyit. A Super Duke lspozcija teljesen a kisccsre emlkeztet, igaz, a nyereg valamivel szlesebb, viszont alacsonyabb, mint annl. A lbtartk, az ls s a kormny hromszge viszont azonos, s ha a tank s a htborts ppos s tgasnak is fest, nem terpeszti szt a trdet, s a tank sincs sem a karoknak, sem a felstestnek tban. Gombnyomsra azonnal letre kel a 999 kbcentis kthengeres, s telt staccato harsong a felemelt kipufogdobokbl. Amg a htvz elri az egszsges hmrsklett, 1800 fordulatra emelt az alapjrat, de mr ilyenkor azonnal vesz a motor minden gzparancsot. Hmrskleten 1200-as fordulatra cskken az alapjrat.
 |
 |
 |
Stabilan fogja krl a trhls vz az erforrst, az olajtankot jl hti a menetszl, viszont ki van tve a trsveszlynek. Mindkt henger kln lambda szondval rendelkezik. A rozsdamentes kipufog jl nz ki, s szpen szl, a Renthal kln kormnyt ksztett a Super Duke-hoz. A WP rugs tag gyors s lass csillaptsban kln llthat, a Brembo fkrendszer radilis pumpval s monolit nyergekkel lett sszelltva |
 |
 |
 |
 |
Mr azonnal efltt harap a motor a gzmarkolat minden rezzensre, de az als hrom sebessgfokozatban nem ajnlatos 3000 al, a fels hromban 3500 al ejteni a fordulatot, mert akkor darabosan jr s rngat a 75 fokos V-kettes. De ami efltt trtnik, az nagyon durva. Ahogy kitisztult jrsa, a KTM-re jellemz, kis lendtmegnek ksznheten villmgyorsan felprg, s kzben gy rntja elre a knny gpet, hogy mg a harmadik sebessgfokozatban is emelkedik az eleje. De az igazi meglepets az els kanyarban kvetkezik. Mr a fktvon igen meglepdik az ember, amikor egyujjnyi erkifejtsre gy lasst a motor, mintha satuba szortottk volna az els kereket. Aztn ugyanolyan knnyedn fordul be az ezres, mint a 640-es testvre. Naked bike? Streetfighter? Felejtsk el! Ilyen knny lb, de mgis bivalyers motor eddig mg nem ltezett! A legnehezebb mind azt elhinni, ami trtnik. Az tptsekkel s forgalommal teli parti trl elkanyart az itinernk a hegyek fel. Hirtelen egy aut sincs a lthatron, s meggrtk, hogy a rendrsg is kivtelesen flrenz, ha bennnket lt. Az els, enyhn emelked kilomtereken mg majdnem egyenes az t. De ezt nem sokig lvezem, mert 150 fltt gy feszl az ember a szles kormny mgtt, mint egy vitorla. A karakteres fejidom ahelyett, hogy eltereln a szelet a piltrl, pont rlaptolja a felstestre s a sisakjra. Szllkseknl ideges lesz az els kerk, s mozogni kezd a kormny. Ha laposan a tankra feksznk, megsznik a jelensg, viszont igen fura rzs gy lapulni a knuszos Renthal krosszkormny mgtt.
Szk kanyarokra szletett: csak lapulva elviselhet a Super Duke-on a nagy temp |
 |
De jnnek a kanyarok! A Super Duke beszr, fekszik az ven, kigyorst… Egy teljesen j vilg. Kpzeljk el a kis Duke fordulkonysgt a Ducati 999 erejvel kombinlva. Egy rval ksbb is mg mindig meg tud lepni ez az llat gp. s mg a Fuerte Ventura- i aszfalt! Spanyol bitumen s az itteni lvakzet zzalkbl kszl, s gy tapad, hogy sok versenyplya-tulajdonos megirigyli. s mivel sokszor t-hat kanyarnyi tvolsgot be lehet tekinteni, ki is lehet hasznlni ezt a tapadst s vizsgztatni a futmvet.
KTM 990 SUPER DUKE |
Motor Vzhts, ngytem, kthengeres V motor, hengerszg 75 fok, egy kiegyenslyoztengely. Kt lnc- s fogaskerkhajts, fell fekv vezrmtengely s ngy, emeltkvel mkdtetett szelep hengerenknt. Szraz karteres olajozs, elektronikus Keihin benzinbefecskendezs 45 mm toroktmrvel, motormenedzsment, hrmas hats kataliztor, szekunder lgrendszer, genertor 450 W, akkumultor 12V/12Ah, nindt. |
Furatlket |
10162,4 mm |
Lkettrfogat |
999 cm3 |
Srtsi viszony |
11,5:1 |
Nvleges teljestmny |
120 LE (88 kW) 9000/min-nl |
Max. forgatnyomatk |
100 Nm (10,2 kpm) 7000 /min-nl |
|
Ertvitel Primer hajts fogaskerekekkel, hidraulikus mkdtets, tbbtrcss, olajfrds tengelykapcsol, hatfokozat vltm, szekunder hajts O-gyrs lnccal. |
|
Futm Trhls aclcs hdvz. Ell felfordtott teleszkpvilla 48 mm belscs-tmrvel, htul alumnium zrtszelvny lengvilla, kzponti rugs tag. Ell 320 mm-es dupla trcsafk, ngydugattys fknyergekkel, htul 240 mm-es trcsafk, egydugattys fknyereggel, alumniumntvny kerekek. |
Rugt ell/htu |
l 135/160 mm |
Kerkmret ell/htul |
3.5017/5.5017 |
Abroncsmret ell/htul |
120/70 ZR 17/180/55 ZR 17 |
|
Mret s tmeg |
Tengelytv |
1438 mm |
Villaszg |
66,5 fok |
Utnfuts |
103 mm |
lsmagassg |
855 mm |
Teletankolt tmeg
|
196 kg |
Tank |
15 l |
r rdekldsre |
|
(Motorsport Zsemberi) |
Pont itt kezddik az els problmm: trdkoptat nlkli ruht hoztam erre a tesztre, mert nem illik a kzton letrdelni. De az ilyen tapads mellett ugyangy kvnja ez a futm a hanging off stlust, mint a modern sportmotorok a versenyplyn, mivel ennek a hihetetlen lvezetmotornak igazi versenyfutmve van. A WP rugzelemekhez ngyfajta hangolst lltottak ssze a technikusok: komfortot, standardot, sportot s racinget. A standard kivasalt minden tegyenletlensget, ami Fuerte Venturn tallhat – igaz ez nem sok, mert a sziget tjai tkletesek. Ha hrom kis hullm keletkezik, mris jraaszfaltozzk az utat. Kemny fkezsnl sem t fel a villa, s ers kigyorstsnl igaz enyhn htrabillen a gp, de ez nem zavar, s jl kontrolllhat a Pirelli Diablo gumi csszshatra. Sportra lltva kicsit rzsabb lesz az utazs, viszont a megbillens a kemny kigyorstsnl is teljesen megsznik, a csszshatrrl meg gy is nagyon pontos visszajelzst kapunk. A komfortot s a racinget nem prbltam ki, aki megtette, azt lltotta, hogy az utbbi deszkakemny, az els kellemes utazst tesz lehetv. Fuerte Venturn kellemes alatt n inkbb azt rtettem, ami Pajara utn kvetkezett – egy alig egy svnl szlesebb, kegyetlenl kanyargs hegyi plya. Ide szletett a Super Duke! Jtszva be a kanyarokba, kkemnyen kifel. Egyedl arra kell odafigyelni, hogy a hajtkanyarokbl kigyorstva mindig emelkedik az els kerk, s ilyenkor ismt enyhn elkezd csapkodni a kormny. De fggv tesz ez a gp ezen a plyn. jra ismerteti meg a motorozs hatrt, s a valahol az Aprilia Tuono s a Ducati 999 Racing kztt elhelyezked hangjval nem tudok betelni, ahogy az visszhangzik a sziklkrl.

A dlutnt egy msodik tesztgp nyergben tltm. Igaz, ez alul kicsit finomabban jr, viszont a parti t sr forgalmban kis gzzal haladva az autk mgtt jl rezheten rngat 3500 s 5000 kztt. Ismers jelensg a rgebbi BMW-boxerek befecskendezjtl. Ezt megemltve egy harmadik pldnyt is kiprblhattam, ennl sokkal jobb volt a helyzet, csak ha 3000 al ejtettk a fordulatot, akkor lehetett enyhn rezni. De a sima motorjrs rdekben eleve jobb ezt az alacsony tartomnyt kerlni. Aztn kvetkezett a f problma: vissza kellett adni a Super Duke-ot. Azta is vele lmodom. Nem, ez nem egy mindenkinek val motor, s semmi jzan rv nem szl mellette. Viszont igazi hozzrtk ptettk hozzrtknek, az rmmotorozs vele j cscspontot rt el. Pedig a recept egyszer volt, s rgen ismert: alacsony sly s jl adagolhat, combos teljestmny, laza testhelyzettel s versenyszer futmvel kombinlva. A KTM ezzel lett sikeres a terepsportban, s minden jel arra utal, hogy az aszfalt meghdtsra is megcsinltk a hzi feladatot. Ezutn mr csak az RC8 lehet a fokozs, s ha azzal elinduljanak a Superbikevb- n. Talmcsi Gborral a nyeregben!
Futm-belltsok
Teleszkpvilla |
|
Rugelfeszts |
Nyomfokozat |
Hzfokozat |
Teljes llthatsg |
10 fordulat |
30 klikk |
30 klikk |
Komfort |
5 ford. |
20 klikk nyitva |
20 klikk nyitva |
Standard |
5 ford. |
15 klikk nyitva |
15 klikk nyitva |
Sport |
5 ford. |
10 klikk nyitva |
10 klikk nyitva |
Racing |
5 ford. |
3 klikk nyitva |
3 klikk nyitva |
Utassal |
6 ford. |
15 klikk nyitva |
15 klikk nyitva |
Rugs tag |
|
Rugelfeszts |
Lass ny.fokozat |
Gyors ny.fokozat |
Hzfokozat |
Teljes llthatsg |
30 mm |
30 klikk |
2,5 fordulat |
28 klikk |
Komfort |
6 mm |
25 klikk nyitva |
2,5 ford. nyitva |
22 klikk nyitva |
Standard |
6 mm |
20 klikk nyitva |
2 ford. nyitva |
17 klikk nyitva |
Sport |
6 mm |
10 klikk nyitva |
2 ford. nyitva |
10 klikk nyitva |
Racing |
6 mm |
5 klikk nyitva |
1,5 ford. nyitva |
5 klikk nyitva |
Utassal |
8 mm |
10 klikk nyitva |
1,5 ford. nyitva |
5 klikk nyitva |
|