ZX-6R
2005.05.14. 09:05
Menetprba: Kawasaki ZX-6R |
EZ GY GMBLY
A modellfrisstssel egytt harmonikusabb, kerekdedebb lett a Kawasaki ZX-6R klseje. Mint az a dl-spanyolorszgi Almeriban kiderlt, a mszaki tartalom felfrisstse is igazn gmblyv tette a zld szupersportolt.

Szveg: Stefan Kaschel, kp: Markus Jahn
Els rnzsre nem tnik nagynak az elny: mindssze 36 kbcentimter vlasztja el a ZX-6R-t a 600-as kategria fels hatrtl. Kevesebb mint egy kupica. A zldek mr az eddigiekben is igen figyelemremlt teljestmnyt tudtak elcsalogatni ennek a kupicnak ksznheten, most viszont mg tovbb ntt az elny az igazi 600-asokhoz kpest, ugyanis a legjabb vltozat pontosan 130 lert "rz" ki magbl, st maximlis torlnyoms esetn 136 LE-t ad le a hajtmve. De vajon milyen rzs vezetni egy ekkora ervel megldott 600 – pontosabban 636 – kbcentis motort?
 |
 |
Mostantl a ZX-6R is az ls alatt hordja kipufogjt, a dids stoplmpa s az indexek a ZX-10-re hasonltanak. Ha szz vig is hasznlja mg a Kawasaki az LCD fordulatszmmrt, akkor sem lesz jobban leolvashat – az els fk a radilis nyergekkel s 300-as trcskkal annl jobb |
Olyan, ahogy elkpzeli az ember: 6000 percenknti fordulat felett rezheten meglnkl a prgs masina, 8000-tl rtesz mg egy lapttal, 10 000 felett pedig apait-anyait beleadva szles mosolyt csal a pilta arcra. Egszen 15 500-ig lehet hzatni – itt kezddik a piros tartomny. A digitlis fordulatszmmr miatt csak sejteni lehet, hol kell feljebb kapcsolni, mg szerencse, hogy a kridmr mellett a vltvillmot is trklte eldjtl a japn sportol. Olyan dinamizmussal gyorst, mint amire nhny ve csak az ezresek voltak kpesek. Persze a szmtalan mechanikus s elektronikus segdeszkz nlkl a Kawasaki sem tudta volna ennyire kiaknzni a motorban rejl lehetsgeket. A szvoldalon optimalizlta a kzponti ram air-csatorna elvezetst, ami kedvezbb ramlstani viszonyokat eredmnyezett az airboxban. Innen mdostott, 38-as fojtszelephzon s immr ovlis alak fojtszelepeken, valamint nagyobb szvszelepeken t (utbbiak a 2003. vi versenykit elemei) jut be az zemanyag- leveg keverk az j formj gsterekbe (j hengerfej, j dugattyk) a hengerenknti kt befecskendezfvka – az egyik a szvcsonkban, a msik az airboxban foglal helyet – segtsgvel. Rendeltetsi helyre megrkezve 12,9:1 srtsi viszony mellett (eddig 12,8:1 volt) prseldik ssze. A kipufogoldalon kevesebb a "felhajts". A 2003-as versenykit szelepei az j vezrmtengelyeknek ksznheten a korbbinl jobban kiemelve s tovbb maradnak nyitva, ezeken t tvoznak a gzok a kipufogrendszerbe. Itt mr csak a rendszerben lv nyomsszablyoz csappantyn kell thaladniuk, amely a dob el beptve egyttal jobb teljestmnykifejtst eredmnyez kzepes fordulaton, ugyanakkor a zajkibocsts cskkentsben is fontos szerepet jtszik.
 A radilis ffkhenger (egsz fent) knnyti az els fk adagolst, a hts kerkagy knnytsn jl lthat a harc minden egyes gramm ellen |
 |
A Kawasakikon ltalban a szvsi zajok dominlnak, s ez a ZX-6R esetben sincs mskpp. Hanglmny tekintetben ugyan nem veheti fel a versenyt a ZX-10R-rel, de nem is ez a lnyeg. Sokkal fontosabb, hogy mr alacsony fordulaton is nagyon rzkletesen reagl gzadsra, mr csak emiatt is megri a bonyolult fojtszelepes rendszer hasznlata. A kifinomult viselkeds a futmnek is sajtja. A Kawasaki pontosan azon a tren vltoztatott rajta, ahol az eld kritikra adott okot. Legutbbi 600-as sszehasonlt tesztnkben mg azt tapasztaltuk, hogy utcai hasznlatra tlsgosan sportos a futm belltsa s az lhelyzet. A modellfrisstett vltozatnl ebben a formban mr nem rvnyes ez a megllapts, az viszont biztos, hogy tovbbra is kivl, sportos futmvel rendelkezik. Hts rugs tagjban ppen annyi a knyelmi tartalk, hogy nem kell pnikszeren elkerlni vele a msodrend utakat. Az lhelyzet a szupersportmotoroktl megszokott trendet kveti, azaz sportosan elredlve l a pilta, de kzben nagyfok mozgsszabadsgot lvez. Mindezt a motorblokk mdostsval sikerlt elrnie a Kawasakinak: 25 helyett 20 fokos szgben vannak elredntve a hengerek. Ezltal 13 millimterrel cskkent a tvolsg a kormnynyak s a lengvilla forgspontja kztt, ezrt a mrnkk az egy centivel rvidebb tengelytv ellenre is hosszabbra tudtk mretezni a lengvillt. Radsul a vezet a rvidebb tank miatt kzelebb kerlt a kormnyhoz.
Ilyen felttelek mellett hamistatlan lvezetet jelentett a kanyargs Dl-Spanyolorszg tjain. A ZX-6R nem utolssorban 164 kilogramm tmegnek, 0,5 fokkal laposabb villaszgnek, jval nagyobb utnfutsnak s a ZX-10R-it idz, kecses, knny felnijeinek ksznheti remek irnythatsgt. A fkezs felelssgteljes feladatt a legjobb hozzvalkbl sszelltott rendszer ltja el: elemei szgyazs, 300 mm tmrj, hullmos trcsk, radilisan felfogatott, ngydugattys fknyergek egyenknt ngy klnll betttel. A legjabb vltozaton mr a fkkar is radilis ffkhengert mkdtet. Tovbbi rdekessg, hogy az utcai vltozat is fel van szerelve rndtscsillapt kuplunggal – nagyon jl mkdik, de elnyeit igazn csak a versenyplyn rezzk. Aprop versenyplya: arrl, hogy hogyan viselkedik zrt arnban a korbbi vltozatnl 70 000 forinttal drgbb Kawasaki, csak a ksbbiekben fogunk tudni beszmolni, ugyanis az almeriai bemutat alkalmval vgig zuhogott az es.
KAWASAKI ZX-6R |
■ Motor Vzhts, ngytem, ngyhengeres, soros motor. Kt lnchajts, fell fekv vezrmtengely, ngy emeltkvel mkdtetett szelep hengerenknt. Nedves karteres olajozs, elektronikus benzinbefecskendezs, 38 mm toroktmrvel, motormenedzsment, ketts hats kataliztor s szekunder lgrendszer, genertor 315 W, akkumultor 12V/8Ah, nindt.
Furatlket |
6843,8 mm |
Lkettrfogat |
636 cm3 |
Srtsi viszony |
12,9:1 |
Nvleges teljestmny |
130 LE (96 kW) 14 000/min-nl |
Max. forgatnyomatk |
71 Nm (7,2 kpm) 11 500/min-nl |
■ Ertvitel Primer hajts fogaskerekekkel, mechanikus mkdtets, tbbtrcss, olajfrds tengelykapcsol, hatsebessges vlt, szekunder hajts O-gyrs lnccal. ■ Futm Alumnium zrtszelvny hdvz. Ell felfordtott teleszkpvilla 41 mm belscs-tmrvel, htul alumniumntvny lengvilla, himbarendszerre szerelt, kzponti rugs tag. Ell 300 mm-es dupla trcsafk radilisan rgztett, ngydugattys fknyergekkel, htul 220 mm-es trcsafk egydugattys fknyereggel. Alumniumntvny kerekek.
Rugt ell/htul |
120/135 mm |
Kerkmret ell/htul |
3.5017/5.5017 |
Gumimret ell/htul |
120/65 ZR 17/180/55 ZR 17 |
■ Mret s tmeg
Tengelytv |
1390 mm |
Villaszg |
65 fok |
Utnfuts |
106 mm |
lsmagassg |
820 mm |
Szraz tmeg (gyri adat) |
164 kg |
Tank |
17 l |
r |
2 590 000 Ft (D.M.C. Kft.) |
|
|