CBR 600 RR (2005-s)
2005.05.14. 09:07
Menetprba: Honda CBR 600 RR |
MINT MINDEN VBEN…
Ismt a portugl Estorilba hvta a Honda az jsgrkat tesztelni, s most sem volt msknt, mint az utols kt alkalommal: az j CBR 600 RR is esben mutathatta be adottsgait
Szveg: Paulovits Imre, kp: Jason Critchell
Alig lehet jobb helyet tallni egy j sportmotor tesztelsre a portugl Estorilnl. Alig flra alatt oda lehet rni a lisszaboni reptrrl, tlen is kellemes a hmrsklet, s a MotoGP-naptr egyik legtechniksabb plyjn szinte minden kanyar megtallhat, ami egy futmnek gondot okozhatna. Kkemny, hajtkanyarba vezet fktv a clegyenes vgn, nagy sebessg trs az ellenegyenesben, teljesen klnbz sebessg, hossz kanyarok jobbra s balra, valamint egy kegyetlen, hegynek felfel halad sikn. A Honda mr tbb ve kifigyelte ezt a lehetsget, s szinte tradicionlisan itt szokta megrendezni az j CBR-ek tesztbemutatjt, mindegy, hogy pp a 600-as vagy a cscsmodellrl van sz. De valahogy gy fest, Estoril nem szimpatizl ennyire a Hondval, mivel mr a harmadik alkalommal zuhog esvel fogadta az jsgrkat. Mintha ez mg nem lenne elg, mikzben az elmlt kt alkalommal jl kontrolllhat volt a tapads a vizes plyn is, ebben az vben olyan kiszmthatatlanul csszott a plya, hogy mg a legtapasztaltabbak is risi szmban buktak. Mghozz mind jobb oldalra, gy a Honda teljesen kifogyott az alkatrszekbl, s a vgn hzi mdszerrel kellett a buksnyomokat eltvoltani. Hogy az elz, hoszsz szraz idnek s az ez alatt a plyra felkerlt pornak, a Formula–1-es teszteken felhordott guminak vagy az j Bridgestone BT 014 sszettele s a plya aszfaltja kztti egytthatknak volt ksznhet, azon taln mg mindig gondolkoznak a technikusok. Midenesetre nem volt vletlen, hogy a harmadik tesztnap vgn az aktulis szupersport-vilgbajnokot, Karl Muggeridge-et ki kldtk a Bridgestone-technikusok, hogy prbljon vgig tbbfle lgnyomst ell s htul. Pedig a Honda tnyleg kszlt, hogy a 600-as kategriban legnagyobb darabszmban eladott szupersportmotort teljesen a vsrlk szjze szerint fejlessze tovbb. A konkurencihoz kpest igen tetemes slynak lefaragsa, valamint a teljestmnygrbe kisimtsa kzptartomnyban volt a f fejlesztsi cl. A sajt bevalls szerinti hatkilnyi slymegtakartst mind a futmnl rtk el, ami, mivel viszonylag tvol esik a tmegkzponttl, klnsen nagy hatssal van a fordulkonysgra. A vzon – msfl kil megtakarts a fvzon a nyomsos ntvnybl kszlt rsz egyes rszeinek elvkonytsval, s kzel 700 gramm slymegtakarts a szintn nttt vznylvnyon – s a lengvilln, valamint a kerekeken megtakartott sly mellett a rozsdamentes acl kipufogn sikerlt mg flslegeket lefaragni. A legszembetnbb jts, hogy mostantl a kis CBR is 41 mm belscs-tmrj, felfordtott teleszkpvillra tmaszkodik, s ehhez radilisan rgztett, ngydugattys fknyergek kapcsoldnak. A hts lengvilla tovbbra is az RC 211V Unit Pro Link rendszervel mkdteti a hts rugs tagot, de mikzben a fels felfogatsi pont a mlt vi modellnl egy kln a lengvillhoz csavart tartbl llt, ez most egybe lett ntve a lengvillval. Az erforrsnl a szvcsatornk kzps szakasznak szktsvel rtk el a kedvezbb kzptartomny nyomatkot, ehhez jra programoztk a hengerenknt kt porlasztfvkval rendelkez befecskendezt, hogy a fels tartomnyban is mg egyenletesebb legyen a teljestmnyleads. Hogy megfeleljen a CBR az Euro–2-es emisszis elrsoknak, nagyobb kataliztor kerlt a kipufogba.
 |
 |
 |
 |
 |
Drmai: a CBR a viharos portugl gbolt eltt. Klleme ismers, vza knnyebb, motorja elasztikusabb lett. Ell most fordtott teleszkpvilla s radilis fknyergek vonjk magukra a figyelmet, htul a kipufog gy nz ki, mint eddig, de kevesebb alkatrszbl ll s knnyebb. A ram air bemlk szlesebbek lettek |
A CBR klsejn csak kisebb kozmetikai igaztsokat vgeztek el azonkvl, hogy – mint az jabb vjrat RC 211V pldakpnl – kiszlestettk oldalra a ram air rendszer bemlit, karcsbbra szabtk az lsidomot, s a legnpszerbb, piros sznhez a jv szezonra kk Honda-szrnyakat s ezst lsidomot kombinltak. Kaphat a kis CBR ezenkvl mg fekete-ezst s metlkk-fekete sznkombinciban. Akinek gy mg mindig nem elgg egyedi a CBR, az mg feldsztheti fstszn plexivel, sznszl-imitcis villahd- vagy mszerfalbortval. Lehet kapni szintn sznszl-imitcis tankvd s tanksapkavd matrickat, valamint klnbz mechanikus s elektronikus vdrendszereket a mr szriban felszerelt HISS imobiliser rendszer mell.
Szivrvny: hrom teljesen klnbz sznben kaphat az j CBR
Teht kszen ll tbb mint egytucatnyi gp a tesztelsre, Karl Muggeridge bemutatja neknk a plyt, s minden tkletes lenne, ha nem esne az es. Mindegy, mr az elz CBR-t is gy ismerhettk meg, legalbb lesz egyenes sszehasonltsi alap. Az els pillanatban nem rezhet semmi klnbsg, ugyanolyan finoman kezelhet s kompakt benyomst kelt az j CBR, mint eldje. Viszont mr a vizes plyn szembetnik, hogy a CBR knnyebben fordul egyik oldalrl a msikra, mint rgebben. Kt vvel ezeltt nagyon megknnytette a dolgunkat a vzen, hogy a ngyhengeres nagyon lgyan reaglt az als s a kzps tartomnyban a gzparancsokra, most itt valamivel hevesebben veszi a lapot, jobban oda kell figyelni. A htkznapi hasznlatban, szraz ton, fleg elzsnl ez viszont kimondottan elnysen fog hatni. Akrmennyire is remnykedtnk, mg dlutnra sem szradt fel teljesen a plya, de az utols menetre legalbb mr nhny rszen volt egy valamennyire szraz v, ahol ha nem is teljes mrtkben, de mr megkzelten azt a sebessget lehetett elrni, mint a kzton szraz idben. A knny, fordulkony rzs teljes mrtkben megmaradt ilyenkor is, szinte magtl fordul a CBR az vekre. Amilyen kiszmthatatlan volt a Bridgestone gumik tapadsa a plya nhny rszn a vzen, a flszraz plyn ugyanennyire meglepett, mennyire jl tapadnak. Amikor elrtk hmrskletket, fleg akkor mutattak meglepen j tapadst, ha a szraz vrl nedves foltokra grdltnk t, s ha ilyenkor megcsszott valamelyik kerk, lgy tmenettel tapadt meg ismt a kvetkez szraz rszen. A rugs tagok hatrait persze mg e krlmnyek kztt sem lehetett kitapasztalni, bombabiztosan vezettk a kerekeket.
Kr, hogy pont a lejt clegyenes vgn, a hajtkanyar eltt egyltaln nem szradt fel a plya, s az ellenegyenes vgn is tele volt vzfoltokkal a fktv, gy az j fkek s a villa kpessgeire egyltaln nem lehetett fnyt vetni. Annyi rezhet volt, hogy az els fk pontos nyomsponttal rendelkezik, kis erkifejts mellett kezd aztn nagyon harapss vlni. Hasonl rzst keltett, mint a nagy CBR rendszere, de hogy ez extrm helyzetekben is gy marad-e, azt sajnos nem tudtuk kiprblni. Az erforrst a vzen mr 4000-tl lehetett hasznlni, a 6000 s 8000 kztti, megersdtt tartomnya utn szpen egyenletesen nveli erejt. gy 10 000 krl kezd kilesedni a hangja, 13 500 krl ri el legnagyobb teljestmnyt, viszont nekem gy festett, mintha az utols 1000 fordulaton a 15 000-nl kzbelp leszablyz eltt valamit vesztett volna rgi tlprgetsi kszsgbl. Az biztos, hogy varzsbl semmit nem vesztett a kis CBR. Maradt az a szemtelenl kompakt, attraktv egynisg, nagyon magas szint kidolgozssal, sok MotoGP-technikval, de emellett mg a htkznapi hasznlhatsgra is gyeltek. Finoman mkdik rajta minden, s tulajdonosa nem kis dologra lehet bszke: az eddig veretlen szupersport- vilgbajnok leszrmazottja.
HONDA CBR 600 RR |
ADATOK ■ Motor Vzhts, ngytem, ngyhengeres soros motor. Kt, lnchajts, fell fekv vezrmtengely ngy, emeltkvel mkdtetett szelep hengerenknt. Nedves karteres olajozs, elektronikus benzinbefecskendezs, 38 mm toroktmrvel, motormenedzsment, nindt.
Furatlket |
6742,5 mm |
Lkettrfogat |
599 cm3 |
Srtsi viszony |
12:1 |
Nvleges teljestmny |
117 LE (86 kW) 13000/min-nl |
Max. forgatnyomatk |
66 Nm (6,8 kpm) 11000/min-nl |
■ Ertvitel Primer hajts fogaskerekekkel, mechanikus mkdtets, tbbtrcss, olajfrds tengelykapcsol, hatsebessges vlt, szekunder hajts O-gyrs lnccal.
■ Futm Alumniumntvny hdvz. Ell felfordtott teleszkpvilla 41 mm belscs-tmrvel, htul alumnium zrtszelvny lengvilla, himbarendszerre szerelt kzponti rugs tag. Ell 310 mm-es dupla trcsafk radilisan rgztett, ngydugattys fknyergekkel, htul 220 mm-es trcsafk ktdugattys fknyereggel. Alumniumntvny kerekek
Rugt ell/htul |
120/120 mm |
Kerkmret ell/htul |
3.5017/5.5017 |
Gumimret ell/htul |
120/70 ZR 17/180/55 ZR 17 |
■ Mret s tmeg
Tengelytv |
1395 mm |
Villaszg |
66 fok |
Utnfuts |
95 mm |
lsmagassg |
820 mm |
Szraztmeg (gyri adat) |
163 kg |
Tank/tartalk |
18 l |
r |
2 498 000 Ft (Honda Hungary) | |
|