Nultistrada 1000 S DS
2005.05.14. 09:10
Teszt: Ducati Nultistrada 1000 S DS |
EMELT MRCE

A Ducati Multistrada sokoldal, igen dinamikus motornak mutatkozott be a mlt szezonban. Az S-vltozatot az hlins-futm mg magasabb szintre emeli
Szveg: Paulovits Imre, kp: Mez Jnos
Nem minden arany, ami fnylik. Az hlins- villn pldul titniumnitrid, de ez sem felttlenl olcsbb, mint az emberisg kedvenc nemesfme. Meg is emeli a Ducati Multistrada rt az ilyen finomsg, de a mlt vi kedvez fogadtats felbuzdtotta a bolognaiakat, hogy erre a szezonra mg egy finomtott vltozatot is ltrehozzanak. Az S-modell legfinomabb hlins-villval s rugstaggal hvja fel magra a figyelmet. Kerekei feketk, s sznszlas els srvd s vezrmszjfedelek klnbztetik mg meg az alapvltozattl, az egsz 400 000 forint tbbletrrt kaphat. Nagy szerencsnk volt, mert ahogy megrkezett az els pldny az orszgba, mris megkaptuk, s a rendkvl enyhe s napos tli idjrs mg teljes kr tesztelst is megengedett. Itt ll teht elttem a tzpiros olasz jdonsg. Pierre Terblanche keze nyoma meszszirl felismerhet rajta. Amellett, hogy szokshoz hen nagyon gyelt az ergonmira, nhny praktikus tletet is megvalstott "az " motorjn, s annak sem tudott ellenllni, hogy egy rgebbi, azta feledsbe merlt megoldst alkalmazzon: a ktfle kpen rgztett idomot. Ennek nagyobbik, als rsze fixen a vzhoz van szelelve, a szlvd s az azt tart keskeny perem viszont a fels villahdhoz rgztett, s a kormnnyal egytt a forg mszerfalhoz. gy csak egyenes kormnnyal kpeznek egy kzs egysget az idom tbbi rszvel, kormnyzs kzben "tekeregnek" fltte. Ugyanezt a megoldst alkalmazta John Mockett, amikor 1977-ben megszerkesztette a Yamaha XS 1100 Martini traidomt, de erre mr nagyon kevesen emlkeznek. Tny, hogy a Multistradn sokkal elegnsabb is lett a vgeredmny. Egybl alatta tallhat Terblanche kvetkez rendhagy tlete: az idom jobb oldalbl egy kis lezrhat csomagtr nylik kifel. A tankot ugyangy, mint a 999-nl teljesen elkeskenytette az ls eltt, s a benzintartly az ls alatt folytatdik – a Multistradnl mg tovbb, mint a 999-nl, egszen az utasls vgig. Az sem teljesen j dolog, hogy az indexeket a tkrk htoldalra helyezte, viszont a tkrknek adott egy kis als vet, egy kis lg pocakot, s ebben igen jl lehet kvetni a mgttnk halad forgalmat, anlkl, hogy tl nagy lgellenllsa lenne a tkrnek. Minl tovbb nzzk a Multistradt, annl tbb formatervezsi finomsgra bukkanunk. De mindez semmit nem rne, ha nem lenne alatta egy nagyon finom erforrs. A Duacti hengerenknt ktszelepes s kt gyjtgyertys ezrese az egyik legfinomabb teljestmnykifejts V-kettes. Miutn a gyjtskapcsolt elfordtottuk, tz msodpercnk van az indtzsra – mert ezutn ismt belesedik az immobilizer, s jra kell kapcsolni a gyjtst. Csak pp hozz kell rni az indtgombhoz, az elektronika ezutn addig jratja az indtmotort, amg az erforrs letre kel. A hidegindtsi elektroniknak kszn heten ez viszont csak nhny tredkmsodperc. s mris finoman, kereken jr a 90 fokos desmo. A kuplung nem tl kemny, nagyon finoman adagolhat, s a DS blokk mr alig alapjrat fltt elegend nyomatkot kpez, hogy mozgsba lendtse a Multistradt. A szles, knuszos kormny mgtt olyan testtartssal lnk, mint egy endurn, azzal a klnbsggel, hogy a tank s az ls inkbb sportmotorra emlkeztet. Igen eltallt ez a kombinci. Az lsmagassg nagyjbl a traendurkra emlkeztet, viszont a Multistrada azoknl sokkal kezesebb s agilisabb. Akkor irny a Pilisbe! Mi a fene? jraaszfaltoztk a Szentendrei utat? Dehogy, csak az hlins-rugstagok simtjk ki azokat a csnya kereszttrdseket. Az erforrs elrte hmrsklett, kezdem zabolzni. Van is mit: 3000-es fordulaton a msodik sebessgfokozatban semmi mst nem kel tenni, mint rrntani a gzt, s a Multistrada eleje elkezd emelkedni. Ha kzben kicsit elredlnk, az elskerk szinte lerajzolja a nyomatkgrbt: 5000-ig folyamatosan emelkedik, majd a holtponton marad 6500-ig, s onnan kezdve szpen lassan megint leereszkedik, s finoman r talajt, mieltt az elektronika leszablyozza a motort. A vlt felfel finoman s pontosan veszi a sebessgfokozatokat, visszafel kicsit tbb er kell, hogy elfogadja a kvetkez fogaskerkprt. Tehervltsi reakcii szinte nincsenek ennek a ktszelepes csodadesmnak, nagyon knny vele lgyan motorozni, s nagyon pontosan adagolhat az er a gzmarkolattal. Ugyanilyen finoman mkdik az els Brembo. Finoman adagolhat, s kis kzier mellett risit kpes harapni. Skanzen mgtt, az els hullmos, nyjtott kanyar viszont hirtelen megrendti a hitem: csnyn utnlengett a hts traktus. Aztn a szerpentin vltkanyarjaiban igen fura rzs megy vgig a gpen: mlyen ledntve sszespped, ha ilyenkor thulllmot rint, akkor ler. tbillentve a msik oldalra – ami a szles kormnnyal gyerekjtk – elszr kirugzik, majd ismt sszespped. Ez igen zavarja a harmonikus veket. Itt valami nem kser a belltssal. Hozzteszem: mindez igen fokozott temp mellett trtnik, mert a Pirelli Scorpion gumik mg a hideg aszfalton is valami eszeveszetten jl tapadnak. Az hlins, mivel mg tl j a modell, nem tudott belltsi adatokat kzlni, annyit mondtak, emeljem meg a htuljt az ls vgn mrt kb. 5 centivel, s gy kb. ngy klikkel tbb csillaptst adjak hozz mindenbl. Annak ellenre, hogy igen radiklis ez a vltoztats, kiprbltam. A besppeds meg is sznt, viszont a motor eleje ezutn hajlamos volt alcsavarodni. Mieltt szisztematikusan vgig tudtam volna prblni s megkeresni a helyes belltst, lement a nap, leszllt a kd, az aszfalt nedves lett, msnap meg mr nem maradt lehetsg. De majd mg tovbb prblom, mi a helyes bellts, s ezt a kvetkez szm tesztnapljban rszletesen lerom. Mert egy biztos: az hlins-rugstagok olyan finoman dolgoznak, s olyan szles tartomnyon bell llthatak, hogy egszen biztosan tallhat egy tkletes megolds. A Multistrada tbbi rsze meg eleve nagyon meggyz volt.
 |
 Arany sznben csillognak a nemes hlinsvilla szrai, htul fullextrs rugstag, a vezrszjakat meg karbon bortja


|
 sszetveszthetetlen a kt kipufogvg, az idom jobb oldalban kis, lezrhat csomagrekesz tallhat

 A tkrben az indexek is helyet kaptak, a kis hasas rszben pont a lnyeget ltjuk
 |
 Fejes: az idom teteje s a plexi a kormnnyal forog , a tbbi rsze fix
|
 |
DUCATI MULTISTRADA 1000 S DS |
|
ADATOK ■ Motor Lg-/olajhts, ngytem, kthengeres V motor, hengerszg 90 fok. Egy, fogasszj hajts, fell fekv vezrmtengely s kt knyszervezrelt szelep hengerenknt. Nedves karteres olajozs, elektronikus benzinbefecskendezs 45 mm toroktmrvel, motormenedzsment, ketts hats kataliztor, genertor 520 W, akkumultor 12 V/10 Ah, nindt.
Furat lket |
94 71,5 mm |
Lkettrfogat |
992 cm3 |
Srtsi viszony |
10,0:1 |
Nvleges teljestmny |
92 LE (68 kW) 8000/min-nl |
Max. forgatnyomatk |
92 Nm (9,4 mkp) 5000/min-nl |
■ Ertvitel Primer hajts fogaskerekekkel, hidraulikus mkdtets, tbbtrcss, szraz tengelykapcsol, hatfokozat vltm, szekunder hajts O-gyrs lnccal.
■ Futm Trhls aclcs hdvz. Ell felfordtott teleszkpvilla 43 mm-es belscs-tmrvel, htul egykar alumniumntvny lengvilla, himbarendszerre szerelt, kzponti rugstag. Ell 320 mm-es dupla trcsafk, ngydugattys fknyergekkel, htul 245 mm-es trcsafk ktdugattys fknyereggel. Alumniumntvny kerekek.
Rugt ell/htul |
165/141 mm |
Kerkmret ell/htul |
3.50 17/5.50 17 |
Abroncsmret ell/htul |
120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17 |
■ Mret s tmeg
Tengelytv |
1460 mm |
Villaszg |
66 fok |
Utnfuts |
109 mm |
lsmagassg |
830 mm |
Teletankolt tmeg |
219 kg |
Tank |
20 l |
r |
3 498 000 Ft (Motorgroup Holding Kft.) |
|
|