KI NE HAGYD!!
2005.05.14. 09:12
a k t u á l i s |
koncepciómotorok |
JÖVŐSZEMLE
Nem biztos, hogy valaha is szériában gyártják őket, de mindig tanulságosak. Szöveg: Paulovits Imre, kép: gyárak
Megjelenésük nagy feltűnést kelt, aztán sokszor a történelem süllyesztőjében vesznek el. De épp az utóbbi években sok koncepciómotor mégis megtalálta az utat a szériagyártáshoz. Így könynyen lehet, hogy az ez évi Intermot prototípusai közül egyik-másikkal előbbutóbb találkozhatunk az utcán is. A legfeltűnőbb trend, hogy felfedezi saját identitását Kelet-Közép-Ázsia. A tajvani Sang Yang Motors, illetve SYM a Babiecával most felvázolta saját elképzelését egy „emberibb” jövőbeli kétkerekűről. Amellett, hogy itt is a robogó és a motor jellemzői ötvöződnek, tele van a gép modern elektronikával, mint navigációs és kommunikációs rendszer, internet és multimédiás szórakoztatás. Az egész a számítógépes világból megszokott funkciós gombokkal működik. Érdekes: nekem minél kevesebb elektronika van egy motoron, annál emberibb, ezzel szemben a komputergyerekek generációja a virtuális világ „emberiesített” jellemzőkkel rendelkező, elektronikus segítőinket tekintik „emberinek”. De a jövőt tekintve valószínű, hogy az ő elképzeléseik felé fog közeledni a világ. Az eddig a kismotorok specialistájaként ismert Derbi feltarthatatlanul a nagymotorok piacára akar törni. Münchenben a Mulhacén 659-cel bemutatták, hogy formatervezőik, akik ebben az évben a GPR-rel és a GP1-gyel már két nagy dobást alkottak, ugyanerre nagymotorban is képesek. A Mulhacén az amerikai Dirt Track gépek izgalmas, mediterrán interpretációja. Ugyanúgy, mint a mostantól szintén a Piaggio cégcsoporthoz tartozó Aprilia új Pegasója, a nagy Derbi is a Yamaha XT 660 erőforrása köré épül. Izgalmas formái és célszerű megoldásai mellett még az is érdekes ennél a prototípusnál, hogy ugyanazoktól a beszállítóktól származnak az alkatrészei, akikkel a kis motoroknál együtt dolgozik a Derbi. Ez is mutatja, hogy ez a gép sokkal több, mint puszta álom. Minden bizonnyal viszont először 250-esként fog szériagyártásba kerülni.
|
|
DERBI MULHACÉN 659 Tud a Derbi nagyban is |
Karcsú és vad az egyszemélyes ülés és a melléje felhúzott, lamellás kipufogó |
|
|
Digitális műszerfal, kellemesen ívelt hűtő, eltalált formatervezés
|
A KTM a 990 RC8 Venomot mutatta be. Gerald Kiska a múlt évi RC8 superbike – ami a Tokyo Motorshow-n lefagyasztotta a mosolyt a japán konkurencia arcáról – naked verzióját alkotta meg vele. És ahogy ez az osztrákoktól megszokott, nem ismernek itt sem kompromisszumokat. A lámpafej arculata ismét összetéveszthetetlen, az erőforrás és a futómű teljesen azonos a superbikeéval. A Sachs két éve bemutatta Mad Ass 50-esét, az azóta már szériában aratja a sikereket, igaz, nem az eredeti kétütemű, hanem négyütemű erőforrással. A jövő évben társul hozzá a 125-ös változat. De most bemutatták a még őrültebb, 500-as változatot. Az is biztos, hogy annak végleges erőforrása sem az Enfield 500-asa lesz, viszont a csupasz, a motor abszolút legelemibb alkotóelemeire csökkentett gépezet könnyen lehet a jövő diszkógenerációnak szájízére. A Yamaha már néhány éve bemutatta a BMX bringák és triálmotorok ötvözeteként alkotott Trickert, sőt annak szelídített változata már szériában is készül. De most még tovább finomították a japánok az ötletet. Az Air Tricker karbonvázzal készül, kormánya – mint a freestyle bringákon – 360 fokban körbeforgatható, még kezelőszervei és gumijai is leginkább a biciklikre emlékeztetnek. A Tricker Pro is sok karbon alkatrészt kapott, alumíniumtankja és ülésidoma rafináltan lett kombinálva a műanyag betétekkel. A másik kelet-közép-ázsiai támadás a kínaiaktól jön. Legnagyobb gyártójuk, a Zongshen már bemutatta ütőképességét az endurance-világbajnokságon, most saját 750-esükkel mutatkoztak be Münchenben. A második legnagyobb gyártó, a QJ, aki szintén több mint egymillió kétkerekűt gyárt évente a hazai piacra, a „magyar kínaiakkal” fogott öszsze. Megvette a Keeway 50%-át, aki már ebben az évben elkezdte a német és olasz formatervezők és technikusok bevonásával fejleszteni új modelljeit. A jövőben itt fogják a QJ európai piacokra tervezett gépeit megszerkeszteni. És ezek biztos, hogy nem csak 50-es robogók lesznek…
|