Honda NSR 125 R
2005.05.15. 10:01
Ez viszon szép!
Már majdnem CBR!
NSR 125 R teszt
A már régebben megbeszélt tesztet hétvégén végre meg tudtuk csinálni. A felállás:
Polgár Zsolt # Közsely: Az NSR gazdija, szintén szolnoki biker )
Pásztor Tomi #jaguar7: Remélem nem kell bemutatni! :)))
Motor tulajdonosa: |
Közsely |
Gyártási év |
1994 |
Szín |
Fehér-Piros-Kék |
Gumik |
Pirelli MT75 |
Egy kicsit a motor életéről: Közsely tavaly évvégén jutott hozzá egy nem éppen szerető tulajtól. A motoron egész télen dolgozott, mire elérte mostani állapotát. Legfontosabb talán az új festés volt, de átesett még a paripa egy kipufogó kiégetésen, új matricázáson. Ezenkívül csavarok kaptak még felületkezelést, és az idomok repedései és törései is meg lettek csinálva.
NSR történelem:
Az Honda NSR-jei '89 óta boldogítják benzingőzös életünket. 4 sikeres év után jött az első komolyabb tipusváltás. Az eddigi "kereklámpás" NSR-eket 1993-ban felváltották a motoros körökben csak "macskalámpás" NSR-nek nevezett kétkerekűek. A már jóval impozánsabb külsejű motorok ha erőben nem is, de kényelemben és vezetésélményben mindenképpen vetélytársai voltak a kor 125-ös gépeinek. Akárcsak a Yamaha TZR-jét, az NSR-t is elérte az "olaszláz", és elkezdték az olasz verzió gyártását is. Az NSR-t napjainkig gyártják, és a Miton kívül egyik motortipus sem "húzta még ki" ilyen sokáig. Pár napja értesültem arról, hogy több mint 14 év után leállítják az NSR gyártását. Sajnálatos mozzanat, de a halyére belépő CBR 125 remélhetőleg méltó utódja lesz.
Beszéljünk a külcsínyről:Azt hiszem, mindenki egyet ért velem, hogy egyike a legszebb 125-ös motoroknak. Kinézetre igen hasonlít a CBR-re, de ez inkább csak az újabb, 2002-2003-as motoroknál feltűnő. Legfeltűnőbb a két macskaszem lámpa, és az egybeülés. A motor magasra emelt hátulja és a kicsi fejidom is a sportosságot hangsúlyozza. A mögöttes események tökéletes belátásához szükséges a visszapillantók elég nagy mértékű kilógása, ami viszont egyáltalán nem tűnik fel, ha a motor egészét figylejük. A kipufogóban semmi különleges nincs, teljesen beleillik a motorba.
Akkor hát üljünk rá a gépre:
125-ös körökben az NSR-t sokan túramotornak nevezik. A megnevezés nem túl pontos, ugyanis az NSR igenis izom sport motor, de a tervezők megteremtették a kényelmes motorozáshoz valókat is. Éshogy mitől is lehet a túrás megnevezés? Előszöris a kényelmes üléstől, ami egyben a hátsóülés is. Másodszor attól a testhelyzettől, amivel 125-ös sportmotorokon nemigen találkozunk. Nincs begörbülve a hátunk, kényelmesen elfér a lábunk, és a kormány is pont megfelelő távolságra van tőlünk (bár lehet, hogy csak az én méreteimmel érrezzük magunkat rajta kiválasztottnak. :))) Persze ha a lámpánál keménykedik a 14 éves diszkósköcsög az agyonspoilerezett Swift-jével, akkor akadály nélkül behasalhatunk a plexi mögé, és úgy otthagyhatjuk, mint cigánygyerek az iskolát. Hamár rajtaülünk a motoron, nézzünk is körül rajta. Mi mást látnánk meg először, mint a 13-ezerig skélázott fordulatszámmérő órát, amin 11-től kezdődik a piros. Miután ezen felcsillant a tekintetünk, hiába viszket már a tenyerünk, nézegessük tovább a műszerfalat. Ottvan még a 200-ig skálázott km-óra és a színskálával jelzett hőfokmérő, a szokásos elrendezésben. Itt egyedüli kivetnivalóm az eléggé elnaggyolt hőfokmérő, amiről nem igazán lehet hőértéket leolvasni. Láthatunk még itt különböző színű M&M's cukorkákra hasonlító lámpákat is. :)) Ezek sorra: üresvisszajelző, országúti fényszóró, index, oldaltámasztó visszajelző. Nekem hiányznik a benzin lámpa, ami növelné a biztonságérzetet, ugyanis nem mindig tartjuk fejben a benzintankunk tartalmát.. Eleinte hiányoltam az olajvisszajelző lámpát is, de Közsely rátapintott tudatlanságomra, és megmutatta a km-órán virító "OIL" feliratú ledet.
Hamár végleg nem bírjuk, nosza indítsuk be:
Legalábbis csak próbálnánk... A -Mi a f.sz!- kiálltás után nézzünk körül a műszerfalon. -Ja igen, a stander!- Ugyanis leengedett támasszal a gép nem enged sebességbe tenni. Sőt, ha menet közben hajlik le, akkor is leállítja a motort. Elég elmés megoldás, ugyanis leengedett standerrel igen emlékezeteseket lehet taknyolni.A védelemhez tartoik még, hogy sebességbe téve sem hajlandó beindulni. Akkor próbáljuk ismét beindítani. Vrömmmm...pöm...pöm...pöm...pöm.... És igen, sikerült! Összetéveszthetetlen halk 2T hang fogad minket.
És hamár eddig eljutottunk, mindenképp meg kell néznünk, mit is tud igazán:
| Hát nem sokat. És ezzel sikerült rátapintanom az NSR legismertebb és legfontosabb hátrányára: a teljesítményére. A motor kb. 29-30 Le lehet, de pontos értékek (mint mindig) nincsenek. Gyorsulásban és végben is otthagyná egy RS vagy a Mito. Ha 6-8 ezer körül használjuk, akkor nem igazán jön alattunk az erő, inkább csak a nyugis túratempó. Egyedüli "gyógymód" a gyengeségre az, hogy minig 8500-9000 körül tartjuk a fordulatot. (ez viszont nem éppen a kíméletes és túrás motorozás megtestesítése) Ekkor viszont előtör belőle a vadállat, és semmi más nem állíthatja meg, csak a 2 dugattyús Grimeca fékek. Ezek gyakorlatilag Brembo utánzatok. Az én négydugattyús fékekhez szokott lelkemnek ezek kevésnek tűntek. Lehetnének erősebbek is, nem árt a biztonság. Ami viszont hihetetlenül tetszett a motoron, az a nagyon lágy kuplung, és a finom gázkar. A gáz nagyon jól adagolható, és mégnagyobb élmény a motorozás. A jó kuplunghoz jó váltó is dukál. És természetesen meg is van. A váltó itt is kicsi utakon jár, de nem olyan mértékben, mint a Miton. És itt rendesen odafér a lábunk, nem kell betuszkolni a lábat a váltáshoz. Amiről még nem írtam, az az elmaradhatatlan power szelep, másnéven síktolattyús kipufogásvezérlés. Mint a motorok nagy részén, 6000-nél nyit, de egyáltalán nem érződik az az isteni nagy rugás, mint amit az Apriliákon vagy a Mitokon megszokhattunk. A paripa végsebessége 150-160 km/h, az óra csalásáról nem tudni. (amikor összemértük a Replicámmal, hajszálra megegyezett, bár ezzel nem jutottunk előbbre, hiszen az enyémnek a csalását sem tudni) Azért ha valaki az NSR mellett dönt, nem kell félnie, hiszen hiába mondják gyengének, az NSR-ben mindig marad egy kis tartalék az előzésre. Talán mindezek összességének köszönhető, hogy a motor 100 km-en simán elél 5 L-el is, ami a 15 L-es tank esetében 300 km-es hatótávolságot jelent. Éshogy még ennél is ritkábban kelljen a pénztárcánkhoz nyúlni, 95-ös benzin is megfelel neki.
|
Még nem írtam a hátsóüléses átélt élményeimről:
Az egybeülésnek köszönhetően elég nagyra sikeredett a hátsóülés, ettől azonban nem fogunk rajta elélvezni a kényelemtől. Akármennyire is jó csaj a barátnőnk, hossszútávra ne nagyon ültessük föl mögénk, nehogy a szomszéd cruiserjének hátsóülésén lássuk legközelebb. Ami szerintem óriási pozitívum, az a hátsó kapaszkodó. Sokkal kényelmesebb, biztonságosabb és élvezetesebb, mint a vezetőt átkarolva utazni. Még Oneill NSR-jének kapaszkodóján tapasztaltam (ami ugyanakkora, mint Közselyén), hogy valahogy egy ujjam sosem fér bele a kapaszkodóba. Tehát nem lehet igazán kényelmesen megmarkolni, mert egy ujj mindig összenyomódik vagy kilóg. Persze ez már csak szőrszálhasogatás, de nem mellőzendő tény mondjuk egy 3-400 km-es túránál. A motor erejében 2 személyjel viszont kellemesen csalódtam. Nem kell agyonpörgetni, hétköznapi gyorsításnál is simán húz a gép.
Mégis mit tehetünk, ha rakoncátlankodik a moci?:
Először is ki kell jelenteni, hogy az NSR az egyik legmegbízhatóbb 125-ös sportgép. Ezt Közsely is bizonyíthatja, hiszen még soha nem hagyta ott a gépe. Viszont mi van, ha mégis? Hát gáz... Ugyanis szerelhetőségből bizony nem csillagos 5-ös. A tankot még csak-csak fel lehet nyitni egy imbusszal, de a többi már elég gáz. Egy gyertyacsere is kínszenvedés lehet egy tapasztalatlan kéznek, ugyanis nagyon mélyen van, és a különböző gyertyakulcsok használatát is akadályozhatja a közvetlenül fölötte elhaladó hűtőcső. (azért mondom feltételesben, mert nem próbáltunk gyertyát cserélni) Továbbá a levegőszűrő is nagyon hozzáférhetetlenné teszi a motor belsejét. De Közsely eddig még nem szorult gyertyacserére, úgyhogy ezis a megbízhatóság felé dönti a mérleget. Hamár otthagyott a moci, azért nem árt egy adag szerszám sem. Ebben pedig abszolút partner az NSR. Szerintem az összes 125-ös között neki van a legnagyobb "csomagtere". Ha sisakot nem is, de egy EÜ-csomagot és egy tonna szerszámot simán benyel. És még mindig marad hely benne a CD-knek, telefonnak, uzsistasinak (nemi idenditástól függően sminkkészletnek, tamponnak :)))
Innen-onnan:
Különböző fórumokon és honlapokon már sokat hallottam az NSR futóművének kritizálásáról. A villák és a kétoldalú lengőkar egyaránt a Showa gyártószalagjairól kerültek a paripára, ennek ellenére a motor minden apró úthibát megérez (és vele együtt a golyóink és hátsó ülőgumóink is) Kanyarokban viszont kíválóak, mindig íven tartják a motort, és nagyobb sebességnél sem ráznak. Tehát a futómű még mindig homályos folt az NSR-en.
Az ötletes megoldásához tartozik még a lent található olajszintjelző. Ezáltal mindig megtudhatjuk, mennyi olaj is van a váltóműben, és nem kell szarakodni mindenféle szintjelző csavarokkal. Ez megér egy pirospontot. Ez viszont nem mondható el a rendszámtábla mögött található iszonyatos sárvédőről. Kérdés, miért kellett egy ilyen szép motort így elcsúfítani. Persze az erősen ízlésficamos tervezők szerencsére gondoskodtak ennek az izének a könnyen eltávolíthatóságáról.
Összegezve:
Az NSR korának messze legszebb motorja, és még a mai gépekkel is felveszi a versenyt külsőben (persze a Mito ilyen téren verhetetlen). Viszonylag gyenge motorját ellensúlyozza kényelme és komfortossága. Talán ezért is kedvelt motor kicsiny kis hazánkban, azonban a használtmotor hirdetéseket böngészve elkeserítő a helyzet. Használtan alig árulnak ilyen gépet, és ha találunk is egyet, azért égi árakat kérnek. A '94-es évjárat körüliekért 350-400 ezret, a '98-asokért pedig 5-600 ezret kell kipengetni. Ezért lehet, hogy a kereklámpás még mindig kedveltebb az alacsony ára miatt. Érdekesség még, hogy használtan szinte csak '94-es és '98-as évjáratokat lehet látni, ennek okát nem tudom. Sajnos ha jól tudom már pár éve a Honda be sem hozza magyarországra az NSR-t, ha hozzá akarunk jutni egyhez, elő kell készítenünk az útlevelünket. Kint viszont az ottani szabályok miatt nagyrészt fojtott, 15 Le-s változatokkal találkozunk, aminek kiszedése plusz fáradság és költség. Már a teszt elején említettem, hogy jövő évtől az NSR-t leváltja a CBR 125. Remélem legközelebbi Honda tesztünkben már erről a motorról írhatunk... :)))
Nem maradhat el természetesen a köszönetnyilvánítás sem. Ezúton szeretném megköszönni Polgár Zsoltnak (alias Közsely), hogy rendelkezésre bocsájtotta a motorját, és feltöltötte a fényképeket. (és ezúton üzenem "jókívánságaimat" annak a vén fasznak, aki a 2 méter hely ellenére nem fért el a motor mellett az úton)
További balesetmentes motorozást kívánok mindenkinek benzingőzös életünkben!
A pontos műszaki paraméterek gyártól
Karbi |
Delortó 28 |
FuratXlöket |
54X54.5 |
Lökettérfogat |
125ccm |
Sűrítési viszony |
6.2:1 |
első tárcsafék |
312mm |
fékdugattyúk elöl |
2 |
Hátul |
2 |
hátsó tárcsa |
220mm |
rugóút e/h |
130/125mm |
abroncs e/h |
110/70 zr 17 / 130/70 zr 17 |
tengelytáv |
1345mm |
Villaszög |
65 fok |
utánfutás |
91mm |
űlésmagasság |
750mm |
teletankos tömeg |
135kg |
tank |
13 L +tartalék |
| | | | | | | |
|