MV Agusta F4 Tamburini
2005.06.26. 09:12
Drgbb, exkluzvabb, modernebb, komplikltabb s nemesebb az sszes tbbi sportmotornl – a legends dizjnerkrl elnevezett MV Agusta j szintre emeli a sportmotorgyrtst |
EGY MSIK SZINT

Szveg: Alan Cathcart, kp: Alex Photo
Az MV Agusta F4 Tamburini, melyet a varese-i gyrban MT4-nek hvnak, csakis olasz motor lehet. Nem csak az elegns megjelense, zlsesen megklnbztet stlusa, mvszi kidolgozsa miatt – ami mg az egyb olasz rivlisainl is magasabb szintre emeli –, s mg csak nem is olasz nemzeti versenysznei miatt. Ez a design-remekm s mszaki nyencsgektl hemzseg motor azrt lehet csak olasz, mert folyamatosan beszl hozzd, st nekel – mg akkor is, ha a motorja be sincs indtva! Arrl mr nem is beszlve, mikor a radilis szelepelrendezs 998 cm3-es motor letre kel, s megszlal ngy kipufogs "Tamburini orgonjn", ahogy a fordulatszm fels rgiiban zd a versenyplyn. Az erforrs klnleges, levdett, vltoztathat hosszsg szvrendszere a hangot aszerint vltoztatja, amilyen stlusban a pilta kezeli a gzkart. Isten hozott a motorkerkprok Pavarottijn, a ktkerek tenoron... Lasstskor azonban az MT4 stlust vlt. Az EBS nev digitlis antilock-rendszer megakadlyozza a hts kerk pattogst, mghozz egy elgg specilis mdon: az egyik henger szelepei nyitva maradnak. A hangja hirtelen egy egyhengeres supermono versenymotorra emlkeztet, amikor a pilta visszazrja a gzt! Nagyon jellegzetes s furcsa, de mkdik. Az MT4 egyszeren elmondja, amit pp csinl. Nagyon olaszos.
 |
 |
Orgonamvsz: ennl jobban szl orgonaspok a vilg egyetlen templomban sem tallhatk |
 |
Bevlt koktl: a 49-es Marzocchi villa, a 310-es trcsk s a hatdugattys Nissin fknyergek |
Mvszi: mg mindig lenygz az MV llthat, filigrn lbtart konzolja |
 |
 |
A gyors s a lass csillapts lltsa mellett a sebessg is befolysolja a Sachs rugstagot |
Szobrszat: Massimo Tamburini mr most megalkotta a neki lltand emlkmvet |
Az erforrs sikeresen tvzi a ngyhengeresekre jellemz fordulatszmhsget s cscsteljestmnyt a kthengeresek lapos nyomatkgrbjvel, ami egyenletes erleadst biztost. Persze nem gy, mint a Triumph Rocket III "dragsternl", de azrt itt is inkbb olyan villanymotor-rzet a gzreakci, ami azrt kicsit furcsa egy ngyhengeres ultrasportos motortl. A TSS rendszer az amgy is lenygz F4 Mille-t egy msik szintre emeli teljestmny s mszaki tartalom tekintetben. Az j befecskendezsi trkppel rendelkez Marelli ECU-val egytt mr kicsivel alapjrat fltt rrntva a gzt teljesen egyenletes s ugyanakkor hatrozottan nagy er ll rendelkezsre a 13 000-res hatrolig. Ez egy nagyon gyors motor. Az MV tesztelje, Fabrizio Latini 306 km/h-t hozott ki belle, n magam csak 200-at tudtam menni hatodikban, az autplyn rks harcot vv trk s grg kamionsofrk miatt, de itt az MT4 mg nagyon kemnyen hzott. Az F4 1000 S-en bemutatott, jelentsen megvltoztatott lspozci relatve knyelmesnek bizonyult, br japn vetlytrsakhoz mrten mg mindig extrm. A siracusai egyetem szlcsatornjban kifejlesztett j plexi j szlvdelmet nyjt 200-ig a magasabb piltknak is, m a tkrk tovbbra is teljesen hasznlhatatlanok…
 |
 |
Nincs mit magyarzni: Massimo Tamburini vrbeli motoros. Amit valra vlt, arrl az egsz vilg csak lmodni tud |
Fvszenekar: a vltoz szvcshosszal az MV Agusta hangja is teljesen megvltozik. Hamarosan kaphat lesz a rendszer az F4 S-hez is |
Az F4 1000 S-hez hasonltva nemcsak a nagyobb teljestmny a lnyeg, hanem az als tartomnyi nyomatk, ami miatt sokkal kemnyebben s gyorsabban lehet haladni plyn. Az tmenetek nlkli teljestmnyleads versenyplyn jl jhet, de utcn a rizikfaktorok kz tartozik. Mgis a ngy japn gphez hasonltva ez a blokk volt a leginkbb felhasznlbart ebben a tekintetben. Egy igazi plyaorientlt gptl ez egy jabb oximoron... Mikzben Claudio Castiglioni szerint ebben nagy szerepe van a radilis szelepelrendezsnek, ne felejtsk el a TSS/ Marelli rendszerek mechanikai s elektronikai elnyt, s hogy a japnok csak mostanban kezdtek digitlis befecskendezket szerelni motorjaikra, az olaszok viszont mr 19 vvel ezeltt belevgtak. gy, br a 173 LE szerintem nmagban is tisztessges rtk, a valdi lnyege a teljestmny leadsban rejlik. 3500-as fordulat felett az airboxbl jv szrcsgs s a hts orgonaspokbl rad dallamok lenygzek – erre csak egy olasz motor kpes! Az MT4 krlelhetetlenl s rendkvl gyorsan szkti a horizontot, ha megsarkantyzzk, s termszetesen az els hrom fokozatban egyfolytban gaskodik a szemtelen gzadsokra. A motor olyan rugalmas s megbocst, hogy nem kell tl sokat foglalkozni a vltval, a TSS rendszer miatti combos kzptartomny megoldja ezt a dolgot.

Az MV kezelhetsge tovbbra is pratlan, precz kormnyzs, erlkds nlkli lednts s egyik oldalrl a msikra doblhatsg jellemzi. Szintn nagyon stabil fkezskor, melyet hatdugattys Nissin nyergekre s 310 mm-es trcskra bztak. A hts kerk pattogst egy msik mszaki csecsebecse is hivatott akadlyozni: a magnzium egyoldali lengvillhoz kapcsold Sachs hts rugs tagban van egy specilis szelep, amely nveli a hzfokozati csillaptst nagy sebessgnl, gy tartva a hts kereket mg jobban az aszfalton. Az els Marzocchi villa olyan kzvetlen visszajelzst nyjt, mintha a kormnymarkolaton lenne a Metzeler gumi. A kemny tesztels engem meggyztt, a Tamburini F4 mszaki megoldsai ltrehoztk a vilg jelenlegi legjobb motorjt. Egy vvel korbban, mikor bemutattk az F4 1000 S-t a japnokkal val sszehasonltsban, sok orszg tesztjeiben az els lett, bebizonytva, hogy neknk, eurpaiaknak is van egy tkpes ngyhengeresnk, amely radsknt mg gynyr is. Aztn idn kijtt az j GSX-R1000, ami azonnal bizonytott superbike-vb futamgyzelmvel az els versenyn, majd egy ht mlva jra nyert Daytonban. De most itt van az j F4 Tamburini, amely megvalstotta a kt vilg – cscsteljestmny s kzptartomny nyomatk – tallkozst! Szerencss lehet, akinek jut a mindssze 300 legyrtott pldnybl. A TSS rendszer egybknt kitknt kaphat lesz az F4 1000 S tpushoz is. A jv vre vrhat az MV Agusta gyri superbike-csapata s az F4 Tamburini Competizione verzija...
MV F4 1000 TAMBURINI |
ADATOK
■ Motor Vzhts, ngytem, ngyhengeres soros motor. Kt lnchajts, fellfekv vezrmtengely, ngy radilis, emeltkvel mkdtetett szelep hengerenknt. Nedves karteres olajozs, elektronikus benzinbefecskendezs 46 mm toroktmrvel. Motormanagement, genertor 650 watt, akkumultor 12V/9Ah, nindt.
Furat x lket |
76 55 mm |
Lkettrfogat |
998 cm3 |
Srtsi viszony |
13,0 : 1 |
Nvleges teljestmny |
173 LE (127 kW) 11 750/min-nl |
Max. forgatnyomatk |
113 Nm (11,4 kpm) 10 200 /min-nl |
■ Ertvitel Primer hajts fogaskerekekkel, hidraulikus mkdtets, tbbtrcss, olajfrds tengelykapcsol, hatfokozat vltm, szekunder hajts O-gyrs lnccal.
■ Futm Trhls aclcs hdvz, lengvilla-csapgyazs alumniumntvny lemezekbl, motorteher-visel elemknt beptve. Ell felfordtott teleszkpvilla 49 mm belscs-tmrvel, htul egykar alumniumntvny lengvilla, himbarendszerre szerelt kzponti rugs tag. Ell 310 mm-es dupla trcsafk hatdugattys fknyergekkel, htul 210 mm-es trcsafk ngydugattys fknyereggel. Alumniumntvny kerekek.
Rugt ell/htul |
126/120 mm |
Kerkmret ell/htul |
3.50 17 / 6.00 17 |
Abroncsmret ell/htul |
120/65 ZR 17 / 190/50 ZR 17 |
■ Mret s tmeg
Tengelytv |
1407mm |
Villaszg |
66 fok |
Utnfuts |
98 mm |
lsmagassg |
810 mm |
Teletankolt tmeg |
220 kg |
Tank |
21 l |
|
|
r |
11 455 250 Ft (Mecsek Motor)
| |
|