Yamaha YZF-R6 Rossi Design
2005.06.26. 09:14
Nem tudom de jól megcsinálták!
"The Doctor" Valentino Rossi és személyes dizájnere, Aldo Drudi segítettek a Yamahának megvalósítani az új R6-os különszériájának küllemét. |
DOKTOR- MUNKA
Szöveg: Rozsos Ákos, kép: Mónos Gábor és Gábor Dániel
Két csoportra osztja a motoros társadalmat Valentino Rossi. Egyesek az egekig magasztalják, mások hanyagul legyintenek neve hallatán. Tartozzunk bármely táborhoz is, egy biztos: a hatszoros világbajnok tehetsége vitathatatlan. Ha valaki látta már élőben motorozni, az egyhamar nem felejti el. Mint azok az újságírók, akik a Yamaha valenciai YZF-R6 prezentációján látták "a Doktort" a 3000 darabos limitált szériában készült Rossi Design nyergében. Az R46-os néven közismertté vált masina most megjelent, és a hónap eleje óta már a hosszú távú tesztmotorjaink között bizonyíthatja rátermettségét. 25 000 km a tervezett teszttáv, ezalatt kiderülhet, mi is rejtőzik az egyedi design mögött.
|
|
|
Üdvözlettel a Doktortól: a tankot Rossi aláírása díszíti. De nem kézi, hanem nyomtatott |
Nyilvántartás: minden R46 számozva van. A mienk a 231. a háromezerből |
Kétéltű: a szénszálas Termignoni dob betéttel halk, ha ezt kivesszük racing hangulatú |
A szériaverzióhoz képest több szembetűnő különbség fedezhető fel. A leglátványosabb az egyedi fényezés, melyet a Yamaha Rossi és Drudi segítségével tervezett meg! A felhasznált motívumok között minden olyan elem megtalálható, amely valamilyen módon már megjelent a Rossi image-ét formáló jegyek között. Az oly tipikus Nap és Hold motívum a tankon és a két oldalidomon, az ezekhez szorosan kapcsolódó kétszínű sárga-fekete fényezés, a The Doctor felirat a plexin. A 46-os rajtszámok pedig egyértelműen mutatják a motor származásának vérvonalát. A Yamahánál mégis úgy gondolhatták, ha már valaki megrendel egy ilyen ritkaságot, az eddig elmondottakon kívül is kapjon valami pluszt a pénzéért, ezért egy Termignoni kipufogóval is megajándékozzák a vásárlót. A Yamaha minden részletre kiterjedő figyelmét tükrözi az is, hogy ez nemcsak egy nyitott sportdob, hanem egy homológ kipufogó. Ez azt jelenti, a csőben található szűkítő vég alkalmassá teszi utcai használatra, amíg ez benne van, a dob megfelel a szigorú EU-s hang- és emissziós normáknak, de ha valaki versenycélra kívánja használni ezt a motort, egy csavar kiszedése után eltávolítható a szűkítés, s mint az orkán szabadul fel a dob érces hangja. A tank jobb felső sarkában találjuk a névadó aláírásának másolatát, a felső villahídon pedig egy mart alumínium plaketten a motor sorozatszámát, esetünkben ez a 0231-es.
Szép és jó: a Polidom-karbon generátorfedélvédő jól néz ki, és esetlegesen hasznos is |
|
Hogy még egyedibbé tegyük tesztpéldányunkat, egy carbon generátorvédőt raktunk fel, melyet Dúzs Péter (Tel: 20/942-7240) készített, a tankra pedig egy átlátszó tankpadot ragasztottunk, amelyet a Motoroázistól (Tel: 1/ 465-0909) kaptunk. Ezek jól harmonizálnak a motor külső megjelenésével, de adott esetben komoly védelmet nyújthatnak a sérülés veszélyének kitett alkatrészeknek. A motor nyergében helyet foglalva rögtön érezzük, mennyire kompakt felépítésű. De nagyon meglepő, hogy az elsőre olyan sportosnak tűnő testhelyzet egyáltalán nem kényelmetlen. Ugyanez nem mondható el az utasnak szánt traktusról, de ez már szinte természetes, hisz nem két személyes, hosszú túrákra szánták a modellt. Az automata szivatórendszerrel ellátott, benzinbefecskendezős motor bármilyen időjárási körülmények között könnyedén indul, s elég hamar eléri az üzemi hőfokot. Háromezres fordulattól csuklás nélkül veszi a gázparancsokat hatodikban is, de igazából nyolcezer fölött érzi magát elemében. Az R1-től örökölt radiális fékrendszere nagyon jól adagolható, és igen jó fékhatást biztosít. Ha valaki egy ilyen géppel kívánna megtanulni első keréken gurulni, az igen hamar sikerülni fog.
|
YAMAHA YZF-R6 ROSSI DESIGN |
ADATOK
■ Motor Vízhűtésű, négyütemű, négyhengeres soros motor. Két, lánchajtású, felülfekvő vezérműtengely, négy, emelőtőkével működtetett szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés 40 mm torokátmérővel, motormenedzsment, kettős hatású katalizátor és szekunder légrendszer, generátor 300 W, akkumulátor 12V/8Ah, önindító. Furat x löket: 65,5 x 44,5 mm Lökettérfogat: 600 cm3 Sűrítési viszony: 12,4:1 Névleges teljesítmény: 120 LE (88 kW) 13 000/min-nál Max. forgatónyomaték: 66 Nm (6,8 kpm) 12 000/min-nál
■ Erőátvitel Primer hajtás fogaskerekekkel, mechanikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, hatsebességes váltó, szekunder hajtás O-gyűrűs lánccal
■ Futómű Alumíniumöntvény hídváz. Elöl felfordított teleszkópvilla 41 mm belsőcső-átmérővel, hátul alumíniumöntvény lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugós tag. Elöl 310 mm-es dupla tárcsafék radiálisan rögzített, négydugattyús féknyergekkel, hátul 220 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.
Rugóút elöl/hátul: |
120/120 mm |
Kerékméret elöl/hátul: |
3,50 x 17 / 5,50 x 17 |
Gumiméret elöl/hátul: |
120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17 |
■ Méret és tömeg
Tengelytáv: |
1385 mm |
Villaszög: |
65,5 fok |
Utánfutás: |
95 mm |
Ülésmagasság: |
830 mm* |
Száraz tömeg (gyári adat): |
188 kg* |
Tank: |
17 l |
Ár |
2 875 000 Ft (Yamaha Hungária)** |
* teletankolt tömeg **regisztrációs adóval | |
MÉRÉSI EREDMÉNYEK
■ Végsebesség |
265 km/h |
|
|
■ Gyorsulás |
|
0-100 km/h |
3,2 s |
0-140 km/h |
4,9 s |
0-200 km/h |
9,6 s |
|
|
■ Nyomatékrugalmasság
|
60-100 km/h |
4,8 s |
100-140 km/h |
4,2 s |
140-180 km/h |
4,7 s |
|
|
■ Tesztfogyasztás |
5,1 l/100 km (95-ös) | |
Elöl felfordított teleszkóp, hátul pedig egy a tavalyihoz képest módosított himbarendszerű rúgós tag hivatott a motort minden körülmények között az úton tartani. Sem kigyorsításnál, sem kemény féktávon nem érzékelhető rezdülésnyi hiba sem, de azt is meg kell említeni, hogy a gyárilag szerelt Dunlop D 208-as gumik csak melegen és száraz körülmények között teljesítenek igazán jól. Bár a futómű geometriája változott, ez egyáltalán nem vált az R46 hátrányára, mert a motor tökéletesen követi az általunk kiválasztott ívet. A kanyargós, váltott kanyarokkal tűzdelt úton mutatkozik meg a legjobban a motor összes sportos tulajdonsága. Szinte a versenypályán érezheti magát itt egy tapasztalt pilóta. A kezelőszervek könnyen működtethetőek, a fordulatszámmérő és a folyadékkristályos kijelző jól olvasható, bár a sötétben piros műszerfal-világítás szerintem inkább szép, mint praktikus. Már közel 4000 kilométert tett meg tesztpéldányunk. Amerre eddig jártunk, osztatlan sikert aratott az egyedi külcsín, az év hátra levő részében pedig bizonyíthat az átformált belbecs.
|