ROADRUNNER BMW-V8
2005.06.26. 09:27
BULL RIDING |
|
Kössétek be magatokat, jön a BMW-monstrum! A világon elsőként bemutatjuk a BMW legújabb modelljét, a Roadrunner V8-at. Négy liter lökettérfogat, 300 lóerő, két méternél nagyobb tengelytáv. Egy új időszámítás kezdete. |
A bajorok kikészítenek minket. Először jött a K 1200 R – a K 1200 S pucér változatban – a világ legerősebb naked bike- ja hardcoreos külsővel. Most pedig itt van a BMW 740-i-motorral büszkélkedő, elképesztő V8-as Roadrunner. Megrázó élmény: hosszú, mint egy csatahajó, közepén a nyolchengeres hajtóművel, mögötte akkora ülés, mint egy kirándulóhajó fedélzete. A V8-as cruiser felülmúlja minden eddigi elképzelésünket. Adatai (3982 cm3, 286 lóerő és 400 newtonméter) kisiskolássá degradálnak olyan, eddig elismertnek számító nagyságokat, mint a Harley-Davidson V-Rod vagy a Triumph Rocket III, és ha van merszed kipróbálni, a menetszél lazán leviszi a sisakot a fejedről – a maradék hajaddal együtt. Képtelenség? Na persze. De csak a bajorok miatt. Hiszen a Roadrunnert nem Münchenben készítették, hanem egy mainzi fogorvos – dr. Harald Geiling – építette, akinek a fogak iránti szenvedélye a hajtóművek mélyére is kiterjed. Így doktorunk külön engedélylyel – anélkül, hogy a szakmunkásvizsgát letette volna – elvégezte a motorkerékpárszerelő mestertanfolyamot. A tartomány legjobbjaként végzett, majd Roadrunner néven nyitott egy motorkerékpár- szervizt, emellett pedig hetente kétszer továbbra is egy fogorvosnál dolgozik. Az ezüstszínű mega-bike ötlete akkor érett meg igazán, amikor a családi BMW 740-i motorja felmondta a szolgálatot. Az eredményes szervátültetés után a doktor felravatalozta a kimúlt V8-ast a műhelyében, ahol is az egyre tolakodóbban igyekezett bizonyítani, hogy a világon ő az egyetlen ideális kétkerekű hajtómű.
|
A doktor és kedvenc háziállata: Harald Geiling négy évet és 1000 órányi munkát áldozott a V8-projektre | |
"A motor tökéletesen zárt, gyakorlatilag már láttam is körülötte az egész gépet." Végül Harald Geiling szerzett egy működő V8-ast egy balesetes autóból. "Hosszú, lapos és erős – műhelyünk hozzáértését bizonyítandó, építsünk egy különleges cruisert!" A feladat nem könnyű. Jó néhány problémát meg kell oldani, ha egy autó motorját szeretnénk beépíteni egy motorkerékpárba. Például a hajtásXX kivitelezését. Bár a kuplung beleillett, a váltót módosítani kellett. A mester úgy gondolta, ha jól választja meg az áttétet, akár két sebesség is elegendő lesz. Ennek megvalósításához igencsak megváltoztatta a váltó fogaskerekeit. Valóban elég volt az első és a második sebesség, csupán felcserélte őket. A további erőátvitelhez szöghajtásra volt szükség, amelyre rá is lelt a házon belül található Kawasaki- kereskedésben. Az egykoron egy GTR 1000-ben szolgálatot teljesítő hátsó váltó 90ş-kal elfordítja a hajtónyomatékot, mielőtt a fogasszíj eljuttatná azt a hátsó kerékhez. A váz az óriási V8-as motor önhordó volta miatt magától adódott. Elöl még egy segédváz a kormányfejnek, hátul egy másik a lengővilla csapágyának, és kész. A kerékvezetők és egyéb alkatrészek szintén a Kawa-műhelyből származnak: villa, lengővilla, kormány, lámpa, sőt még a 4,5 és 9,0 colos szélesebb kerekek is. Valaha egy ZX–7 R-re illettek. Alig négy év és több mint ezer munkaóra után az alkatrészek öszszeálltak azzá a kolosszális motorrá, amely éppúgy megdöbbenti a mit sem sejtő járókelőket, mint a szakembereket. A közönség elismerése egyenes arányban nő a fordulatszámmal. A sokat próbált tesztpilóta sem tudja magát kivonni a hátborzongató hanghatások alól, amikor először meghúzza a gázt, és a féktelen alapjárati dünnyögés tompa, haragos morajba megy át.
|
Ami Mainzot illeti: ez a motor valóban létezik! Több mint 200-zal száguld feltartóztathatatlanul, és ha nagyon muszáj, a kanyart is beveszi |
Harald Geiling mintegy mellékesen megemlíti a nehezen járó kuplungot. Logikus, hiszen a személyautóban pedállal, hosszú emelőkarral működtetik. De, tisztelt doktor úr, hiszen ott csontok törnek! Oké, egyesbe tettük – a kifeszített üléspozíció miatt ez meglehetősen nagy teljesítmény. Felengedjük az ujjainkat gyilkoló kuplungot, óvatosan megtekerjük a gázt, és azon nyomban elszabadul a pokol. Gigantikusan tol! A V8-as ádáz fújtatás közepette tolja előre a teletankolva 490 kg-os tömeget. Fullgázon egyesben nagyjából 200 km/órás sebességet érünk el. Megtehetjük – már ha hidegen hagy bennünket a túlpörgő 240-es hátsó kerék. A 400 newtonmétert át is kell ám vinni az útra! Kettesben, ami egyébként a városon kívüli furikázásban mindenre megfelel, a bivaly egy kicsit kezesebb. A haladási irány: makacsul előre. Mindig. Kanyarban is. A féltonnás monstrum erőszakosan tiltakozik a bedöntés ellen. Nem is csoda 2,25 m-es tengelytávnál és meglehetősen erős tapadásnál. Ha mégis sikerül valamelyest bedönteni, nagyon hamar leér. Hát igen, valódi cruiser. És egészen BMW, ahogy a hosszában fekvő főtengely figyelemreméltó reakciónyomatéka miatt a Roadrunner V8 minden fordulatszám- változásnál himbálózik. Hogy a müncheniek bekopogtatnak- e doktor Szerelőhöz? Most, hogy az R 1200 C nyugdíjba vonul, mindenesetre igyekezniük kéne. A fogorvos agyában ugyanis már új ötlet motoszkál – nyolc stuttgarti hengerrel.
Roadrunner- BMW V8 |
|
MOTOR ÉS ERŐÁTVITEL Vízhűtésű, nyolchengeres, 90 fokos V-motor, négy szelep hengerenként, furat/löket: 89/80 mm, lökettérfogat 3982 cm3, sűrítési viszony 10:1, benzinbefecskendezés, hidraulikusan működtetett, egytárcsás, száraz kuplung, kétsebességes váltó, fogasszíjhajtás.
FUTÓMŰ ÉS MÉRETEK Acélcső hídváz, 43 mm-res, Kayaba felfordított teleszkópvilla, központi Kayaba rugóstag, rugóút 120/138 mm, 320 mm-res dupla tárcsafék hatdugattyús féknyergekkel, 220 mm-res tárcsafék kétdugattyús féknyereggel. Metzeler ME Z1 és ME 55, 160/60 ZR 17 és 240/40 ZR 17, 4.50 x 17 és 9.00 x 17-es alumínium öntvény kerekeken, tengelytáv 2250 mm, tank 24 liter, teletankolt tömeg 490 kg
GYÁRTÓ Roadrunner Bikeshop, Dr. med. dent. Harald Geiling, Mainz, Németország, Tel.: 00 49 6131 507081 |
|