Suzuki GSXR 1000 (2005-s)
2005.06.26. 10:41
Teszt: Suzuki GSX-R 1000 |
A nagy, vadllat Suzuki GSX-R 1000 kisebb, kezesebb, s szeldebb lett. De gyorsabb s ersebb is, s ennek ellenre knnyebb vezetni, mint eldjt |
LLATIDOMTS

Szveg: Paulovits Imre; kp: Stephen Poper s Keith Muir
Tzforrn perzseli a nap az ausztrl Eastern Creek-i versenyplyt. A clegyenes mgtt egy vak, nyjtott balos, aki j, az 200-zal veszi. Kemny fktvok, ttekinthetetlen dombtetk, kifel lg kanyarok, beszkl kanyarkombincik, thullmok. A magyarorszgi tlbl tjnni ide olyan, mint a pokol tzbe – fleg egy 180 lers motor htn. Mgis az els pillanattl kezdve prmn rzem magam. Az j Suzuki GSX-R 1000 kimondottan megknnyti a plyval val megismerkedst. A GSX-R? Az a vadllat? Nem az, hanem az j. Nem azrt llt fejre a motoros vilg, mert a fld msik oldaln vagyunk, az j GSX-R 1000 vltozott meg teljesen az eldjhez kpest. Pici, kompakt, kezes, nagyon finoman kezelhet, s kimondottan knny vele motorozni. Nem mintha a rgi modell egy rossz motor lett volna, de a CBR 1000, a ZX-10R s az R1 a mlt vben egyrtelmen beharangozta, mi az ezres sportmotorok jvje: kompakt mretek, minl finomabb gzfelvtel s tehervlts. gy tudtk megszeldteni a MotoGP erzskjait is, s gy lehet Kis Jsknak is olyan szupersportmotort pteni, amin vezet, nem a motor vezeti t.
 |
 gy fest a sport 2005-ben: a GSX-R 1000 sokkal kompaktabb lett eldjnl, az lsidom kecses, de szles. A nagy feltnst kelt titn kipufog nagyon szpen kidolgozott, az indexek a visszapillantba kerltek. Nagyon fog az j, teljesen radilis fkrendszer |
 |
 |
 |
 |
Pedig puszta szmokban kifejezve nem is akkora a klnbsg a kt vvel ezeltt bemutatott GSX-R-hez kpest. A legkomolyabb a 40 mm-rel rvidebb tank, ami mg emellett 17 mm-rel keskenyebb is lett. Ez a f oka annak, hogy sokkal kisebbnek s kompaktabbnak rezzk a motor mreteit. Hogy a tank trfogata mgis megmaradjon, a hts felnl mlyebbre lehztk a vzba, ezzel mg javtva a tmegsszpontostst. Az lsmagassg kt centivel, 810 mm-re cskkent, az ls htulja 17, az eleje 15 mm-rel lett keskenyebb. Egy picit htrbb s magasabbra kerltek a lbtartk, az egsz kimondottan j lshelyzetet biztost a versenyplyra. Az j vz 6 mm-rel rvidebb lett, s a hrom millimterrel kompaktabb erforrs ugyanennyivel elrbb lett beptve. A tengelytv 5 mm-rel cskkent, viszont a kormnygeometrit konzervatvabbra vettk, 0,3 fokkal laposabb villaszggel s 5 mm-rel hosszabb utnfutssal. Az idomhomlok keresztmetszett is 5%- al cskkentettk, s az indexeket beptettk a tkrkbe, illetve a hts lsidomba. A tmegkzpontosts rdekben szletett az j kipufog is, amely kerek helyett lapos hromszg alak lett, gy lejjebb s beljebb lehetett elhelyezni. A teljesen titnbl kszlt hangtompt vgleges kivitele mr nagyon szpen kidolgozott, ezrt kzel sem kelt olyan rmiszt ltvnyt, mint a mncheni Intermot eltt bemutatott els prototpus szrny varratokkal sszesttt pldnya, ami mg a legmegszllottabb GSX-R rajongk htn is fellltotta a szrt. De a legtbb energit mgis az erforrs tovbbi izmostsba fektettk a technikusok.

A furat 0,4 mm-re nvelsvel most igazi ezres lett az eddig 987 cm³-es motor. A srtsi viszonyt 12,0-rl 12,5-re nveltk, a bemlszelep mrete 29 mm-rl 30-ra ntt, s mostantl a GSX-R 1000 is titn szelepeken keresztl llegzik. A kovcsolt dugattyk 8,9 mm-rel keskenyebb s 1,5 mm-rel rvidebb szoknyjuknak ksznheten darabonknt 4 grammal knnyebbek eldjknl. Az elz modellnl bevezetett szellzcsatornk, melyek a dugattyk alatti nyomsklnbsgeket egyenltik ki az egyes hengerek kztt, ngy millimterrel nagyobbak lettek, tovbb az j GSX-R nagyobb teljestmnyhez s 500- zal magasabb maximlis fordulatszmhoz megerstettk a ftengelyt. Maradt a GSX-R elektronikus kipufogvezrlse, a befecskendezt viszont nagymrtkben mdostottk. A toroktmr 42-rl 44 mm-re ntt, s a kt pillangszelepes rendszer mellett most kt befecskendezfvkt is alkalmaznak. A bemlszeleptl messzebb, hegyesebb szgben elhelyezett msodik fvka csak akkor fecskendez be zemanyagot, ha a msodlagos pillangszelep legalbb flig nyitott. Ezzel magas fordulatszmon nveltk a teljestmnyt. Hogy emellett ne kapjon hgutt a motor, megnveltk a vzht kapacitst 26,8-rl 30,2 kilowattra, de hogy egyben a lgellenllst is cskkentsk – teht keskenyebb lehessen – trapz alakban kpeztk ki. A kuplungot ellttk mechanikus antihopping rendszerrel, a vltt szkebben fokoztk, s a GSX-R vgtttele is rvidebb lett. A vltvillk vge most gmbszeren illeszkedik a kulisszba, ezzel lltlag elkerlend a GSX-R-ek eddigi koporsszge, a hamar elkop vlt. A gondosan tgyrt motor kr szerkesztett j vz hrom alumniumntvny- s kt oldals kovcsolt zrtszelvny-rszbl lett sszehegesztve, a vznylvny kt oldals ntvnyrszbl sszecsavarozva. A lengvilla masszvabb lett, a villatengelyt vkonyabbra tudtk venni. A tengely csapgyazsnak felvtelt a vzban gy alaktottk ki, hogy a versenykittben tallhat bettekkel varilhat a forgspont magassga. Az els felfordtott Kayaba-villa bels csvei j, mg kemnyebb, gymntszer karbon bevonatot kaptak. Az els fknl 10 mm-rel megnveltk a trcsatmrt, s a radilisan rgztett, ngydugattys Tokico fknyergek most radilis Nissin ffkhengerrel prosulnak. A sok szraz szmadat a gyakorlatban egy csapsra plasztikus sszkp vlik, ahogy elindulunk az j ezressel. Egy pillanatig sem rezzk valami veszedelmes fenevadnak, hanem egy kompakt, kezes, bartsgos gpnek. Persze, hogy az emberben benne van a respektum az ezres motor s a tekintlyes teljestmny eltt, de sercegs hangja kivtelvel olyan hatst kelt az j GSX-R, mint egy 600-as. Knnyedn irnythat oda, ahova akarjuk, gzadsra finom tmenettel jelentkezik az er, s minden knnyedn, finoman mkdik.
Futm-belltsok |
|
Teleszkpvilla |
Rugs tag |
|
Rugelfeszts |
Nyomfokozat |
Hzfokozat |
Rughossz |
Nyomfokozat |
Hzfokozat |
Kzt |
4 f |
16 K nyitva |
11 K nyitva |
177,4 mm |
14 K nyitva |
12 K nyitva |
Eastern Creek, szriagumival |
4 f |
14 K nyitva |
7 K nyitva |
177,4 mm |
12 K nyitva |
11 K nyitva |
Calafat, versenygumival |
4 f |
3 K nyitva |
2 K nyitva |
182 mm |
6 K nyitva |
8 K nyitva |
|
|
|
|
|
|
|
De elszr inkbb azzal vagyok elfoglalva, hogy megtanuljam a plyt. Cseles, tbbv kanyarok, melyekre rszben vakon kell rfordulni, aztn fktvok, melyeknek kezdete csak az utols pillanatban rkezik a lthatrba. De itt igazn partner az j gp, nagyon finoman kezelhet, s nem szolgl kellemetlen meglepetsekkel. Az erleads teljesen egyenletes, ezrt megbocstja a motor, ha valahol egy sebessggel magasabban vagy alacsonyabban rkeztnk meg a kelletnl. De aztn ahogy n a bizalom a plya irnyban, s kezdem kihasznlni a fels fordulatszm-tartomnyt, igen felgyorsulnak az esemnyek. A kanyarkimeneteknl emelkedik a gp eleje, s puskagolyszeren rkezik meg a motor a fktvokon. A clegyenes hirtelen nagyon megrvidl, s akkor tudatosul, hogy milyen gyors valjban ez a motor, amikor az elbb mg nagy rhagyssal vett fktv hirtelen nagyon rvidnek bizonyul. De mg ilyen helyzetekben is megbocst a futm, knnyedn befkezhet a GSX-R egszen a kanyar kzppontjig, s ebben a pontosan adagolhat radilis ffkhenger nagy szerepet jtszik. A csszkuplung szintn nagyon megknnyti az ember lett, teljesen gondtalanul lehet visszadoblni a sebessgeket a kanyarok eltt. Bridgestone BT 14-es gumikkal volt felszerelve a Suzuki j fegyvere. Ezek jl harmonizlnak a futmvel, s semleges kanyarviselkedst, j visszajelzst adtak, fleg a kt ausztrl Superbike-bajnok, Shaun Giles s Chris Coxhell, no meg az ausztrl Suzuki-technikusok ltal kisilabizlt futmbelltssal. Ell meghagytk a villa standard rugelfesztst, a nyomfokozathoz 2 klikket, a hzfokozathoz ngy klikket adtak hozz. A hts rugs tagnl mindssze a nyomfokozaton lltottak egy klikket. Az utcra ajnlott guminyomst visszavettk ell 2,5-rl 2,1 barra, htul 2,9-rl 2,3-ra.

Viszont ahogy hevlt fl az aszfalt, kezdtek a gumik szenvedni. Egyszer nagyon kiprgtt a hts kigyorstsnl, de a mr vrt bukfenc helyett csak egy ltvnyos farols kvetkezett, amit viszonylag knny volt kivdeni. De ekkor mr annyira cibltam a GSX-R flt, hogy minden kigyorstsnl emelte az elejt, s ezt mindig enyhe kormnycsapkods kvette. Jobban, mint az eldnl, de a szriban szerelt kormnylengscsillapt mgis olyan jl kordban tartja ezt a jelensget, hogy nyugodtan nyitva lehet kzben tartani a gzt, mert soha nem ersdik fel a kormnylengs. Ezutn az ausztrl futm-technikusokkal megbeszltem egy enyhe mdostst a hts rugs tagon, s egy klikkel tbb hzs nyomfokozatot adtunk htul. Ezutn mg nyugodtabb maradt a GSX-R kigyorstsnl s a nyjtott kanyarokban, s a hts gumi is szebb kopsmintt mutatott. Kt httel ksbb: a nmet kollgk lgi szlltssal berendeltek egy tesztpldnyt. Akkor kezdjk a legdurvbbal. Fkpadmrs: 173 ler a kuplungon. j rekord az ezreseknl! Legalbbis a nmetek fkpadjn, nlunk a Kawasaki ZX-10R mg egy kicsivel tbbet nyomott. Gyorsuls, nyomatkrugalmassg s vgsebessgmrs: 7,4 msodperc 0–200-ig, 60–180-ig hatodik sebessgben 8,7 msodperc alatt. Erre mg egy msik szriamotor sem volt kpes. A vgsebessgmrsnl meg beletkztt az j Suzuki a vgsebessg-leszablyzba 299 km/h-nl.
Laza helyzet: a GSX-R knnyedn bednthet, majd finoman veszi a gzt. De ezutn akkort tol, mint mg semmi eltte
A spanyol Calafat krnyki orszgutakon aztn igazoldott, amit elzleg az ausztrl plyn tapasztaltunk. Jtszi knnyedsggel terelhet az erbvsz, lgy gzfelvtelnek ksznheten. Ilyen finoman mg soha nem lehetett ekkora ert adagolni. Persze a knyelem tern nincsenek csodk egy szupersport gpnl, de a testtarts mgsem tl fraszt, a rugs tagok meg nagyon finoman kivasaljk az thullmokat s a felfagysokat. A calafati kanyarlabirintusban, versenygumikra lltva igaz, mr teljesen ki kellett hasznlni a villa csillaptsi lehetsgt, de mg mindig meggyzen szerepelt az j GSX-R. Most mr csak az a krds, hogy mindez elg-e ahhoz, hogy a konkurencia szintn nagyon magas szint ezresein is gy fell tudjon kerekedni, mint ahogy a Superbike- vb els futamn tette. Hamarosan kidertjk egy sszehasonlt tesztben.
SUZUKI GSX-R 1000 |
ADATOK
Motor Vzhts, ngytem, ngyhengeres soros motor. Kt, lnchajts, fell fekv vezrmtengely, ngy, emeltkvel mkdtetett szelep hengerenknt. Nedves karteres olajozs, elektronikus benzinbefecskendezs 44 mm toroktmrvel, motormenedzsment, ketts hats kataliztor s szekunder lgrendszer, genertor 375 watt, akkumultor 12 V/10 Ah, nindt
Furat lket |
73,4 59 mm |
Lkettrfogat |
999 cm³ |
Srtsi viszony |
12,5:1 |
Nvleges teljestmny |
178 LE (131 kW) 12 000/min-nl |
Max. forgatnyomatk |
108 Nm (11 kpm) 11 000/min-nl |
Ertvitel Primerhajts fogaskerekekkel, mechanikus mkdtets, tbbtrcss, olajfrds tengelykapcsol, hatsebessges vlt, szekunder hajts O-gyrs lnccal
Futm Alumniumntvny s zrtszelvny hdvz. Ell felfordtott teleszkpvilla 43 mm belscstmrvel, htul alumniumntvny s zrtszelvny lengvilla, himbarendszerre szerelt kzponti rugstag. Ell 310 mm-es dupla trcsafk radilisan rgztett, ngydugattys fknyergekkel, htul 220 mm-es trcsafk ktdugattys fknyereggel. Alumniumntvny kerekek.
Rugt ell/htul |
120/130 mm |
Kerkmret ell/htul |
3.50 17/6.00 17 |
Gumimret ell/htul |
120/70 ZR 17 / 190/50 ZR 17 |
Mret s tmeg
Tengelytv |
1405 mm |
Villaszg |
66,2 fok |
Utnfuts |
96 mm |
lsmagassg |
810 mm* |
Teletankolt tmeg |
200 kg* |
Tank |
18 l |
|
|
r |
kb. 3 200 000 Ft (Magyar Suzuki) |
*mrt adat |
|