superbike
superbike
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
ATOMÓRA
 
Aprilia (2005)
 
Triumph
 
Ducati
 
Yamaha
 
Suzuki
 
Buell
 
Képek rólam+öcsémről
 
Tiësto ;-)
 
Friss hírek 2005
Friss hírek 2005 : Suzuki GSXR 1000 (2005-ös)

Suzuki GSXR 1000 (2005-ös)

  2005.06.26. 10:41

Szép nagyon!

 
Teszt: Suzuki GSX-R 1000
A nagy, vadállat Suzuki GSX-R 1000 kisebb, kezesebb, és szelídebb lett. De gyorsabb és erősebb is, és ennek ellenére könnyebb vezetni, mint elődjét

ÁLLATIDOMÍTÁS

Szöveg: Paulovits Imre;
kép: Stephen Poper és Keith Muir

Tűzforrón perzseli a nap az ausztrál Eastern Creek-i versenypályát. A célegyenes mögött egy vak, nyújtott balos, aki jó, az 200-zal veszi. Kemény féktávok, áttekinthetetlen dombtetők, kifelé lógó kanyarok, beszűkülő kanyarkombinációk, úthullámok. A magyarországi télből átjönni ide olyan, mint a pokol tüzébe – főleg egy 180 lóerős motor hátán. Mégis az első pillanattól kezdve prímán érzem magam. Az új Suzuki GSX-R 1000 kimondottan megkönnyíti a pályával való megismerkedést. A GSX-R? Az a vadállat? Nem az, hanem az új. Nem azért állt fejre a motoros világ, mert a föld másik oldalán vagyunk, az új GSX-R 1000 változott meg teljesen az elődjéhez képest. Pici, kompakt, kezes, nagyon finoman kezelhető, és kimondottan könnyű vele motorozni.
  Nem mintha a régi modell egy rossz motor lett volna, de a CBR 1000, a ZX-10R és az R1 a múlt évben egyértelműen beharangozta, mi az ezres sportmotorok jövője: kompakt méretek, minél finomabb gázfelvétel és teherváltás. Így tudták megszelídíteni a MotoGP erőzsákjait is, és így lehet Kis Jóskának is olyan szupersportmotort építeni, amin ő vezet, nem a motor vezeti őt.


Így fest a sport 2005-ben: a GSX-R 1000 sokkal kompaktabb lett elődjénél, az ülésidom kecses, de széles. A nagy feltűnést keltő titán kipufogó nagyon szépen kidolgozott, az indexek a visszapillantóba kerültek. Nagyon fog az új, teljesen radiális fékrendszer


  Pedig puszta számokban kifejezve nem is akkora a különbség a két évvel ezelőtt bemutatott GSX-R-hez képest. A legkomolyabb a 40 mm-rel rövidebb tank, ami még emellett 17 mm-rel keskenyebb is lett. Ez a fő oka annak, hogy sokkal kisebbnek és kompaktabbnak érezzük a motor méreteit. Hogy a tank térfogata mégis megmaradjon, a hátsó felénél mélyebbre lehúzták a vázba, ezzel még javítva a tömegösszpontosítást. Az ülésmagasság két centivel, 810 mm-re csökkent, az ülés hátulja 17, az eleje 15 mm-rel lett keskenyebb. Egy picit hátrébb és magasabbra kerültek a lábtartók, az egész kimondottan jó üléshelyzetet biztosít a versenypályára. Az új váz 6 mm-rel rövidebb lett, és a három milliméterrel kompaktabb erőforrás ugyanennyivel előrébb lett beépítve. A tengelytáv 5 mm-rel csökkent, viszont a kormánygeometriát konzervatívabbra vették, 0,3 fokkal laposabb villaszöggel és 5 mm-rel hosszabb utánfutással.
  Az idomhomlok keresztmetszetét is 5%- al csökkentették, és az indexeket beépítették a tükrökbe, illetve a hátsó ülésidomba. A tömegközpontosítás érdekében született az új kipufogó is, amely kerek helyett lapos háromszög alakú lett, így lejjebb és beljebb lehetett elhelyezni. A teljesen titánból készült hangtompító végleges kivitele már nagyon szépen kidolgozott, ezért közel sem kelt olyan rémisztő látványt, mint a müncheni Intermot előtt bemutatott első prototípus szörnyű varratokkal összesütött példánya, ami még a legmegszállottabb GSX-R rajongók hátán is felállította a szőrt.
  De a legtöbb energiát mégis az erőforrás további izmosításába fektették a technikusok.

  A furat 0,4 mm-re növelésével most igazi ezres lett az eddig 987 cm³-es motor. A sűrítési viszonyt 12,0-ról 12,5-re növelték, a beömlőszelep mérete 29 mm-ről 30-ra nőtt, és mostantól a GSX-R 1000 is titán szelepeken keresztül lélegzik. A kovácsolt dugattyúk 8,9 mm-rel keskenyebb és 1,5 mm-rel rövidebb szoknyájuknak köszönhetően darabonként 4 grammal könnyebbek elődjüknél. Az előző modellnél bevezetett szellőzőcsatornák, melyek a dugattyúk alatti nyomáskülönbségeket egyenlítik ki az egyes hengerek között, négy milliméterrel nagyobbak lettek, továbbá az új GSX-R nagyobb teljesítményéhez és 500- zal magasabb maximális fordulatszámához megerősítették a főtengelyt.
  Maradt a GSX-R elektronikus kipufogóvezérlése, a befecskendezőt viszont nagymértékben módosították. A torokátmérő 42-ről 44 mm-re nőtt, és a két pillangószelepes rendszer mellett most két befecskendezőfúvókát is alkalmaznak. A beömlőszeleptől messzebb, hegyesebb szögben elhelyezett második fúvóka csak akkor fecskendez be üzemanyagot, ha a másodlagos pillangószelep legalább félig nyitott. Ezzel magas fordulatszámon növelték a teljesítményt. Hogy emellett ne kapjon hőgutát a motor, megnövelték a vízhűtő kapacitását 26,8-ról 30,2 kilowattra, de hogy egyben a légellenállást is csökkentsék – tehát keskenyebb lehessen – trapéz alakban képezték ki.
  A kuplungot ellátták mechanikus antihopping rendszerrel, a váltót szűkebben fokozták, és a GSX-R végáttétele is rövidebb lett. A váltóvillák vége most gömbszerűen illeszkedik a kulisszába, ezzel állítólag elkerülendő a GSX-R-ek eddigi koporsószöge, a hamar elkopó váltó.
  A gondosan átgyúrt motor köré szerkesztett új váz három alumíniumöntvény- és két oldalsó kovácsolt zártszelvény-részből lett összehegesztve, a váznyúlvány két oldalsó öntvényrészből összecsavarozva. A lengővilla masszívabb lett, a villatengelyt vékonyabbra tudták venni. A tengely csapágyazásának felvételét a vázban úgy alakították ki, hogy a versenykittben található betétekkel variálható a forgáspont magassága. Az első felfordított Kayaba-villa belső csövei új, még keményebb, gyémántszerű karbon bevonatot kaptak. Az első féknél 10 mm-rel megnövelték a tárcsaátmérőt, és a radiálisan rögzített, négydugattyús Tokico féknyergek most radiális Nissin főfékhengerrel párosulnak.
  A sok száraz számadat a gyakorlatban egy csapásra plasztikus összképé válik, ahogy elindulunk az új ezressel. Egy pillanatig sem érezzük valami veszedelmes fenevadnak, hanem egy kompakt, kezes, barátságos gépnek. Persze, hogy az emberben benne van a respektum az ezres motor és a tekintélyes teljesítmény előtt, de sercegős hangja kivételével olyan hatást kelt az új GSX-R, mint egy 600-as. Könnyedén irányítható oda, ahova akarjuk, gázadásra finom átmenettel jelentkezik az erő, és minden könnyedén, finoman működik.

Futómű-beállítások
 
Teleszkópvilla
Rugós tag
  Rugóelőfeszítés Nyomófokozat Húzófokozat Rugóhossz Nyomófokozat Húzófokozat
Közút
4 f
16 K nyitva
11 K nyitva
177,4 mm
14 K nyitva
12 K nyitva
Eastern Creek, szériagumival
4 f
14 K nyitva
7 K nyitva
177,4 mm
12 K nyitva
11 K nyitva
Calafat, versenygumival
4 f
3 K nyitva
2 K nyitva
182 mm
6 K nyitva
8 K nyitva

           


  De először inkább azzal vagyok elfoglalva, hogy megtanuljam a pályát. Cseles, többívű kanyarok, melyekre részben vakon kell ráfordulni, aztán féktávok, melyeknek kezdete csak az utolsó pillanatban érkezik a láthatárba. De itt igazán partner az új gép, nagyon finoman kezelhető, és nem szolgál kellemetlen meglepetésekkel. Az erőleadás teljesen egyenletes, ezért megbocsátja a motor, ha valahol egy sebességgel magasabban vagy alacsonyabban érkeztünk meg a kelleténél. De aztán ahogy nő a bizalom a pálya irányában, és kezdem kihasználni a felső fordulatszám-tartományt, igen felgyorsulnak az események. A kanyarkimeneteknél emelkedik a gép eleje, és puskagolyószerűen érkezik meg a motor a féktávokon. A célegyenes hirtelen nagyon megrövidül, és akkor tudatosul, hogy milyen gyors valójában ez a motor, amikor az előbb még nagy ráhagyással vett féktáv hirtelen nagyon rövidnek bizonyul. De még ilyen helyzetekben is megbocsát a futómű, könnyedén befékezhető a GSX-R egészen a kanyar középpontjáig, és ebben a pontosan adagolható radiális főfékhenger nagy szerepet játszik. A csúszókuplung szintén nagyon megkönnyíti az ember életét, teljesen gondtalanul lehet visszadobálni a sebességeket a kanyarok előtt.
  Bridgestone BT 14-es gumikkal volt felszerelve a Suzuki új fegyvere. Ezek jól harmonizálnak a futóművel, és semleges kanyarviselkedést, jó visszajelzést adtak, főleg a két ausztrál Superbike-bajnok, Shaun Giles és Chris Coxhell, no meg az ausztrál Suzuki-technikusok által kisilabizált futóműbeállítással. Elöl meghagyták a villa standard rugóelőfeszítését, a nyomófokozathoz 2 klikket, a húzófokozathoz négy klikket adtak hozzá. A hátsó rugós tagnál mindössze a nyomófokozaton állítottak egy klikket. Az utcára ajánlott guminyomást visszavették elöl 2,5-ről 2,1 barra, hátul 2,9-ről 2,3-ra.


  Viszont ahogy hevült föl az aszfalt, kezdtek a gumik szenvedni. Egyszer nagyon kipörgött a hátsó kigyorsításnál, de a már várt bukfenc helyett csak egy látványos farolás következett, amit viszonylag könnyű volt kivédeni. De ekkor már annyira cibáltam a GSX-R fülét, hogy minden kigyorsításnál emelte az elejét, és ezt mindig enyhe kormánycsapkodás követte. Jobban, mint az elődnél, de a szériában szerelt kormánylengéscsillapító mégis olyan jól kordában tartja ezt a jelenséget, hogy nyugodtan nyitva lehet közben tartani a gázt, mert soha nem erősödik fel a kormánylengés.
  Ezután az ausztrál futómű-technikusokkal megbeszéltem egy enyhe módosítást a hátsó rugós tagon, és egy klikkel több húzóés nyomófokozatot adtunk hátul. Ezután még nyugodtabb maradt a GSX-R kigyorsításnál és a nyújtott kanyarokban, és a hátsó gumi is szebb kopásmintát mutatott.
  Két héttel később: a német kollégák légi szállítással berendeltek egy tesztpéldányt. Akkor kezdjük a legdurvábbal. Fékpadmérés: 173 lóerő a kuplungon. Új rekord az ezreseknél! Legalábbis a németek fékpadján, nálunk a Kawasaki ZX-10R még egy kicsivel többet nyomott. Gyorsulás, nyomatékrugalmasság és végsebességmérés: 7,4 másodperc 0–200-ig, 60–180-ig hatodik sebességben 8,7 másodperc alatt. Erre még egy másik szériamotor sem volt képes. A végsebességmérésnél meg beleütközött az új Suzuki a végsebesség-leszabályzóba 299 km/h-nál.

Laza helyzet: a GSX-R könnyedén
bedönthető, majd finoman
veszi a gázt. De ezután akkorát
tol, mint még semmi előtte


  A spanyol Calafat környéki országutakon aztán igazolódott, amit előzőleg az ausztrál pályán tapasztaltunk. Játszi könnyedséggel terelhető az erőbűvész, lágy gázfelvételének köszönhetően. Ilyen finoman még soha nem lehetett ekkora erőt adagolni. Persze a kényelem terén nincsenek csodák egy szupersport gépnél, de a testtartás mégsem túl fárasztó, a rugós tagok meg nagyon finoman kivasalják az úthullámokat és a felfagyásokat.
  A calafati kanyarlabirintusban, versenygumikra állítva igaz, már teljesen ki kellett használni a villa csillapítási lehetőségét, de még mindig meggyőzően szerepelt az új GSX-R. Most már csak az a kérdés, hogy mindez elég-e ahhoz, hogy a konkurencia szintén nagyon magas szintű ezresein is úgy felül tudjon kerekedni, mint ahogy a Superbike- vb első futamán tette. Hamarosan kiderítjük egy összehasonlító tesztben.

SUZUKI GSX-R 1000

ADATOK

Motor
Vízhűtésű, négyütemű, négyhengeres soros motor. Két, lánchajtású, felül fekvő vezérműtengely, négy, emelőtőkével működtetett szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés 44 mm torokátmérővel, motormenedzsment, kettős hatású katalizátor és szekunder légrendszer, generátor 375 watt, akkumulátor 12 V/10 Ah, önindító

Furat × löket
73,4 × 59 mm
Lökettérfogat
999 cm³
Sűrítési viszony
12,5:1
Névleges teljesítmény
178 LE (131 kW) 12 000/min-nál
Max. forgatónyomaték
108 Nm (11 kpm) 11 000/min-nál

Erőátvitel
Primerhajtás fogaskerekekkel, mechanikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, hatsebességes váltó, szekunder hajtás O-gyűrűs lánccal

Futómű
Alumíniumöntvény és zártszelvény hídváz. Elöl felfordított teleszkópvilla 43 mm belsőcsőátmérővel, hátul alumíniumöntvény és zártszelvény lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugóstag. Elöl 310 mm-es dupla tárcsafék radiálisan rögzített, négydugattyús féknyergekkel, hátul 220 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.

Rugóút elöl/hátul
120/130 mm
Kerékméret elöl/hátul
3.50 × 17/6.00 × 17
Gumiméret elöl/hátul
120/70 ZR 17 / 190/50 ZR 17

Méret és tömeg

Tengelytáv
1405 mm
Villaszög
66,2 fok
Utánfutás
96 mm
Ülésmagasság
810 mm*
Teletankolt tömeg
200 kg*
Tank
18 l
 
Ár
kb. 3 200 000 Ft
(Magyar Suzuki)

*mért adat

 
Ide küdd a tudomány!!!!!!!
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Egyéb (hát itt van jövőbeli motor is,de durva)!
 
Kawasaki
 
Honda
 
125 cm3-sek
 
KTM (2005)
 
Gas Gas (2005)
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?