sszehasonlt teszt:Naked bike-ok 2005.07.
2005.07.22. 15:01
Nagyon szpek az mr biztos!!Ne hagyd ki!!
sszehasonlt teszt: Naked bike-ok |
Benelli TnT 1130 Sport |
Buel Lighting XB12S |
MZ 1000 SF |
Triumph Speed Triple |
YamahaMT-01 |
SZERET EGYKEREKEZNI?

Ha nem, akkor lapozzon tovbb, s folytassa az olvasst a kvetkez linknl. De aki az letet lazbban szereti, az ezen az oldalon rjn, hogy az lvezetet a naked bike-oknl nagyon komolyan veszik.
Szveg: Gert Thle; Kp: fact
Vannak olyan lmnyek az letben, amelyek mlyen belegnek az emlkezetnkbe. Mint az els alkalom. Persze nem az els randira gondolok, hanem amikor letemben elszr fantasztikus motoros show-ban volt rszem. Egy vad hollandus hanyag elegancival technikailag kifogstalan bemutatt tartott egykerekezsbl, egy Conti csvekbl bmbl Ducatin. Gondoljuk csak el: kirlytengelyes 750 SS, teht legfeljebb 65 ler, s akkora tengelytv, ami egy hatalmas kamionnak is becsletre vlna. Le a kalappal!
Manapsg sokkal knnyebb a motoros kaszkadrk lete. Pldul egy Buell XB12S nyergben. Rvid s gyors, mintha kln a show-bevetsekre kszlt volna. s nyomatkbl is pp elg jutott neki. Az 1200-as teljestmnye majdnem 100 ler, annak ellenre, hogy egy letnt kor emlkeknt tolrudakkal, kt szeleppel s hossz lkettel ldotta meg a sors. A fogasszjas hajtsnak ksznheten holtjtk nlkl veszi a gzparancsokat, s ez mg az agresszvebb bemutatkat is megszeldti valamelyest. Rvid tengelytvja miatt gzadskor a Buell eleje knnyedn megemelkedik, hogy aztn egy tiszta stoppie-val hajoljon meg a kznsg eltt. Csak a hatalmas lendtmeg miatt kvetel nagyobb figyelmet, amikor az egykerekezsnl holtponton egyesbl kettesbe vltunk.
Az let viszont ltalban inkbb kt kerken zajlik. Br az amerikai roadster viselkedse kztudottan akkor is ignyel nmi hozzrtst, amikor mindkt Dunlop rinti a fldet. Bizony, egszen undok is tud lenni. Az tlls a korbbi D 207-esrl a mostani D 208-ra hozott nmi elrelpst, alapveten viszont nem vltoztatta meg a makacs kormnyzsi viselkedst. A furcsa gumigyazs motor/lengvilla-egysggel elltott XB12S eleinte kimondottan ellenkezik a kanyarban, minden thullmot megrez, s folyamatosan hinyzik a visszajelzs. A Buell vezetsben a kihvs a lnyeg. Aki ezt nem fogadja el, az jobb, ha inkbb annyiban hagyja a dolgot. Mirt is ksrleteznek az amerikaiak rdekes geometriai adatokkal s azzal az ellentmondsos koncepcival, miszerint az sdi motortechnikt a legkorszerbb futmelemekkel kombinljk? gy tnik, hogy tudatosan szembehelyezkednek a korszer technika ignytelensgvel. Radiklis megolds, amelyhez csak az individualistk csatlakozhatnak.
Vgre elrkezett az id: els motoromon, egy XT 500-ason kiprblhattam azt, amit gyerekknt magas rajtnak neveztnk. Sajnos az els mutatvny magasabbra sikerlt, mint ahogy terveztem. Premier a nagykznsg eltt: csak btorsg, kemnyen hzni a gzt, s rdobni a kuplungot.Vad, kiszmthatatlan vgta kvetkezett az egsz keresztezdsen t, a rendszm srolta a fldet, aztn megmagyarzhatatlan okbl egyszer csak mgis visszaestem az els kerkre. Arrl sz sem volt, hogy uraltam volna a helyzetet. Levontam a kvetkeztetst: erszakkal nem megy.vatosabban kellene kezdeni a dolgot, pldul megprblni az erbl egykerekezst. Ahogy a nv mr sejteti, ehhez nyomatkra van szksg. Ami egy Benelli TnT 1130-asbl aztn tnyleg nem hinyzik. Olyannyira, hogy az olaszok vatossgbl a tmeg nagy rszt elre helyeztk, nehogy a durvbb mvszpiltk rgtn egy htraszaltval indtsanak. gy a TnT, br egszen lgyan azrt emelgeti az els kerekt, elssorban mgis inkbbhorizontlisan l ki, nem az g fel. Amivel viszont kedveztlenebb krlmnyek kztt egy jabb aprcska problma ll el. Ngy fok, mrskelt tapads: ilyenkor a kevsb terhelt hts kerk kettesben teljes gznl egyszeren tlprg. A program szrakoztat, mr amg keznkben tartjuk az irnytst. A brutlis TnT Sport dinamitknt robban, ellenttben a bivalyers Buell-lel. Az elkpeszt nyomatkot a hrom hengerbl jv llati hangok ksrik. Lehet, hogy van nhny gp, amely tartani tudja vele a tempt, de egy sem, amely ilyen akusztikus alfestssel szolglna. Mg a hajtmbl jv csrgszrgs is teljesen beleillik a kpbe.
 |
ll helyzetben is VADAK |
A 2005-s modellek mszerfaln jdonsg a Power Control kapcsol, amellyel a motormenedzsment kt programja, a szeldtetlen Power md s a finomabb, benzintakarkosabb hangols kztt vlaszthatunk. Mindenesetre a klnbsg a teljestmnyleadsban s a takarkossgban is bizonyos hatrok kztt marad. Mindkt mdban megmaradt a kicsit darabos gzvtel, ami a tesztpldnynl a nehezen jr gzmarkolat ltal mg ersdtt, s ami egynapos orszgti motorozs utn izomlzat s nhny vzhlyagot eredmnyezett a jobb hvelykujjamon. A Sport az alap-TnT-tl a teljesen bellthat futmben s a radilisan rgztett fknyergekben klnbzik. A rugzs ell s htul egyarnt inkbb lgyra van hangolva, az biztos, hogy a Sport modellnl vletlenl sem beszlhetnk feszes versenyhangolsrl. Ha teljesen becsavarjuk a csillaptst, akkor az minden hintzst megakadlyoz, viszont cskken a komfort. Aki tnyleg szguldozni akar, annak valamivel kemnyebb rugkra lesz szksge.
A fantasztikus semlegessg viszont megmaradt, ennek ksznheten a TnT csods visszajelzssel, tvedhetetlenl pontos ven halad brmilyen kanyarban. Ezen az sem vltoztatott sokat, hogy a tesztgp a Michelin Pilot Power helyett most Dunlop D 207 RR-en grdlt. A Dunlop-okkal nem veszi olyan simn a kanyart, az v sem lesz olyan tiszta, de azrt ezzel lehet lni. Problmsabb az ignyesebb TnT vltozat agresszven haraps els fkrendszere. A tesztgpen idnknt tapasztalt villacsapkods viszont nem a fkek, hanem az egyik kilazult els motorfelfggeszts miatt volt. Ezt jobb, ha idnknt ellenrizzk. A hts kerken bemutatott tnc szrakoztat elfoglaltsg, ennek ellenre nem rt, ha figyelembe vesszk a benne rejl kockzatokat s mellkhatsokat is. Ha nem sikerl, akkor a kaland drgn s/vagy fjdalmasan vgzdik, st, ltalban a kett slyos kvetkezmnyekkel jr kombincija kvetkezik be. Sokig elkerltem az esst, de aztn mgis megtrtnt. A holtpont krli egyenslyozsnl a durva krosszcsizmval akaratlanul hozzrtem az XR 650 vltjhoz, s vletlenl ngyesbe raktam. Az XR a msodperc trtrsze alatt leamortizldott, a durva aszfaltot pedig az alkaromon s a cspmn lv br bnta. A holtpontot persze nem vletlenl hvjk gy: ez az a pont, ahol egy szempillants alatt vltozik a helyzet. pp ezrt ajnlatos gyakorolni a hts fk finom kezelst. Sosem lehet tudni…
Ezt az egykerekez artistknak az MZ 1000 SF-en klnsen be kell gyakorolniuk. Az alacsony fordulatszmon mutatott gyenge nyomatk miatt a keletnmet streetfightert csak gy lehet egy kerkre lltani, ha kt kzzel ersen felrntjuk, emellett a gzzal sem tudunk finoman egyenslyozni. Kemny kuplungkezelsnl pedig minden esetben egszsgtelen rnts kvetkezik be. Az MZ "Super Fighter" – ez a rvidts hivatalos elnevezse – a harcias kls ellenre nem tnik igazn alkalmasnak az utcai harcokra. Ami persze nem jelenti azt, hogy teljesen hasznlhatatlan lenne. Fkezskor keresztbe lltani: nem problma. Kigyorstskor kemnyen belehzni: ez is megy. Csak mindig szpen maradjunk mindkt kerkkel a fldn, minden mst csak knyszerbl hajland megcsinlni. Az SF futmhangolsa kivlan alkalmas a sportos haladsra, cseppet sem klnbzik az S-testvrmodelltl. A rugz elemek komfortosan csillaptottak, az alapbelltssal megtalltk a kompromisszumot a kemnysg s a komfort kztt, a tovbbi belltsi lehetsgeknek s a finom fokozatoknak ksznheten pedig knnyen megtallhatjuk a szmunkra legmegfelelbb hangolst. A fkek is kivlan mkdnek.
A soros motornak viszont erlkdnie kell, hogy valamelyest tartani tudja a hromhengeres konkurencia tempjt. Ereje szorgalmas sebessgvltsnl ppen elg ahhoz, hogy hajrban lpst tartson a kt msik, ersebb kthengeressel. Az alacsony fordulatszm-tartomnyban a teljestmnyleads nem klnsebben dvzt, de trtnt nmi elrelps a korbban tesztelt MZ kthengereshez kpest: az j modell jobban veszi a gzparancsokat, s jobb a teljestmnyleadsa is. Maradt nhny hullmhegy s -vlgy a nyomatkgrbben, amelyeket rezhet vibrcik s makacs reakcik ksrnek. Eleddig mi, offroadosok monopolhelyzetben voltunk a kollgk kztt, ha ltvnyos akcikrl volt sz. Ma viszont szksg esetn a fots krsre szinte brki tud egykerekezni, ami heves vitkra adott okot arrl, mit is nevezhetnk igazn annak. Elegend az els kereket rviden a fot kedvrt felemelni, vagy bizonyos tvolsgot azrt mgiscsak meg kellene tudni tenni a hts kerken egyenslyozva? A Triumph Speed Triple-lel pldul gyakorlatilag elkerlhetetlen, hogy az els kerk ne emelkedjen fel nha. Az jdonsgnak megvan a tehetsge ahhoz, hogy fnyes karriert fusson be a showbizniszben. Amint meghzzuk a gzt, hatalmas nyomatk szabadul fel, s olyannyira kzvetlenl veszi a gzt, hogy egykerekezsnl az els kerk magassgt centimterre pontosan tudjuk szablyozni. Bmulatos, hogy mit lehetv nem tesz a motormenedzsment manapsg, hiszen a Speed Triple hardverje ugyanaz, mint az j Sprint ST-ben, ebbl azonban teljesen hinyzik az elbbi elevensge. Ehhez az angolok olyan tompa hangot kreltak, ami br nem olyan agresszv, mint a Benelli, mgsem hagy ktsget a hromhengeres modell ereje fell. Tbb hang, kevesebb show – hogy illene ez egymshoz? Kivlan. Kifizetd volt az az tlet – elssorban a vltakoz kanyarokban –, hogy a 190-es gumit egy "keskeny 180"-asra cserltk. Az j modell kivlan halad az ton, fggetlenl hullmoktl, bordktl s egyb aljassgoktl. A kivlasztott ven marad, s a Triumphator mr kemnyen kigyorst a kanyarbl, amikor a konkurencia mg csak a bedntssel kzd. A feszesre hangolt futm a labilits szikrjt sem mutatja. Azt azrt persze senki ne vrja el, hogy vrosi kzlekedsnl minden csatornafedelet lgyan kisimt majd. A Speed Triple teht harapsabb lett. Az angolok csak a fkeknek hztk ki a mregfogt, ami haladsnak tekinthet az elzekhez kpest. A fkhats tovbbra is rendkvl magas sznvonal, viszont teljessggel megsznt a borzaszt reakci, aminek a mltban mr nhny tesztgp ldozatul esett. Egyhetes, kanyargs orszgutakon val tesztels utn csak egy kis krdjel maradt: a tesztgpnl a fk nyomspontja lassan elmozdult a kormny irnyba. A Triumph rosszul lgtelentett fkrendszerre tippel. A tesztpiltk gy gondoljk, hogy a dugattyk a kop fkbetteknl nem cssznak utna a radilis rgztett Nissin fknyergek tmtmandzsettiba. Egyedi eset? Megltjuk. Valahol az ideges felrnts s a tkletesen kivitelezett egykerekezs kztt kiderl, ki is a legny a gton. A legjobb, ha pontosan meghatrozzuk az rtkelsi szempontokat. Kt javaslat: azt tekintsk komoly egykerekezsnek, ha legalbb ktszer tudunk vltani anlkl, hogy letennnk az els kereket. Ha nem vltunk, akkor a kormnyt legalbb hromszor tudjuk elfordtani tkzstl tkzsig. Ez jl mutat, mellesleg pedig bizonytja, hogy kivlan uraljuk a motort. Ha ez egy 270 kils motorral is sikerl, akkor sikeresen teljestettk a felvtelit az egykerekez akrobatk krbe. A Yamaha MT-01 minden, csak nem akcihs. Ami viszont semmi esetre sem jelenti azt, hogy hinyozna belle a dinamika. Lelltva mozdthatatlan, kolosszlis fmszobornak nz ki, ltvnyra remegni kezd a trdnk, s csodlkozva drzsljk a szemnket, amikor szrevesszk, hogy egy ilyen stlusos modellen a hangvillt ltjuk. Ht, elsre nem tulajdontottunk volna ennyi btorsgot s fantzit a japnoknak! A vezetsi lmny lerhatatlan, a hajk dzelmotorjaira emlkeztet cruiser-erforrs s a sportosan feszes futm kombincija teljesen j dimenzikat nyit. A Buellhez hasonlan a Yamahnl is a hatalmas motor adja meg az alaphangot. Nem csak optikailag: a tolrudas risgp 2000 s 4500/min kztt 140 newtonmtert vagy mg ennl is tbbet ad le. Kezdetben a piltnak szablyosan knyszertenie kell magt arra, hogy bkn hagyja a vltkart. Klnsen csbt az elkpeszt nyomatk, ami a legkisebb erlkds nlkl jn ltre. Reggel nyugodtan betehetjk tsbe, aztn egsz nap hagyjuk is gy. Az lmnyt tompa dbrgs ksri. Ehhez trsulnak a fizikai rzetek: az MT-01 nem vibrl; amit mvel, az inkbb fldrengsnek nevezhet. Az egyedlll hardbeat ellenttben ll a papron mutatott rtkekkel, amelyek nem klnskppen dvztek. 90 ler az pp csak 1,7 literbl – ez a 267 kilogrammos tmeggel prostva nem gr klnsebb lvezetet. Ha pusztn a sebessgrl van sz, akkor az egsz banda elhz tle. De az ilyen sszehasonltsok rgtn elvesztik jelentsgket, ha az MT-01 megindul. Az elkpeszt nllsg szinte lehetetlennek tartott knnyedsggel prosul. Az MT-01 feszes tempnl is olyan knnyedn vezethet, hogy a technikailag nehz szakaszokon a trdkoptats piltk is csak mindent beleadva tudjk megelzni. Pedig a motor nem csinl titkot tlslybl. Mindig rezni, hogy igen nagy mennyisg nehzfm kerlt bele. s ez j gy. Ezzel kicsit ellenttben ll, hogy a kiegsztknt rendelhet titn- s sznszlas alkatrszekkel valamelyest cskkenthetjk a tmegt. Jobban illene hozz, ha lom s vas alkatrszekkel tuningolhatnnk. Elfordulhat, hogy valakiben azt a benyomst keltettk, hogy egy motoros lete mindssze egykerekezsbl s hasonl mutatvnyokbl ll. De biztosthatunk mindenkit, ezekkel a motorokkal lehet teljesen civilizlt mdon is kzlekedni. De azrt nha szrakozhatunk is, nem?
|