Ninja ZX-10R (2004)
2004.08.29. 13:30
"Totális Szupersport". Így szól a Kawa új szlogenje 1000 köbcentis gépükhöz. Igazából lassan már superbike-nak kellene nevezni, nézve a géposztályok szabályváltozásait. A Kawa előszeretettel hangsúlyozza MotoGP versenygépével való rokonságot, de valószínűleg az utcai modell sokkal jobban végez majd az összehasonlító teszteken, mint ahogy tavaly a ZX-RR szerepelt a MotoGP-ben. Lássuk, milyen összetevők röpíthetik az új modellt a versenypályák és az eladási statisztikák élére.
A blokk A vadonatúj vízhűtéses erőforrás 998 köbcentis. A 43 mm-es szívótorkokban dupla pillangószelep gondoskodik a megfelelően lágy, torpanás nélküli üzemanyag-ellátásról. A finoman porlasztó injektorok növelik a fajlagos teljesítményt és alacsonyabb fogyasztáshoz, illetve emissziós értékekhez vezetnek. Míg a hagyományos injektorok 120 mikron méretű cseppeket állítanak elő, addig ezek körülbelül 70 mikronos üzemanyagszemcséket hoznak létre.
Az irídium gyertyák nagyobb szikrája és a nagyfeszültségű gyújtótekercsek tovább növelik az égés hatékonyságát. A kovácsolt dugattyúk könnyűek, erősek és nagy hőtűrő képességgel rendelkeznek. Lapos a tetejük, így a Kawasaki mérnökeinek sikerült rendkívül kompakt égésteret kialakítaniuk. A sűrítési viszony 12,7:1. Áramlástani analízis útján számították ki a szívó és kipufogó csatornák formáját, hogy hatékonyabb legyen a hengerek töltése. A titán kipufogószelepek hozzájárulnak a blokk súlyának további csökkentéséhez.
A henger és a forgattyúsház egy darabból álló konstrukció, a kompakt generátort hátra helyezték, a hengerfej mérete a lehető legkisebb. A háromtengelyű váltósor/főtengely kialakítás szintén - a mindent a lehető legkisebb helyre szorítsunk be - elvet követi. A könnyű magnézium blokkfedelek tovább csökkentik az erőforrás súlyát. A blokk legnagyobb teljesítménye 175 LE (128,4 kW) 11700-as fordulaton. A túlnyomásos légbeszívó rendszerrel mérve a teljesítmény 184 LE (135,3 kW). A 115 Nm nyomatékmaximum 9500-as percenkénti fordulatszámon jelentkezik.
A központi Ram Air nyílásba belépő levegő a vázon keresztülvezetve jut a légszűrőházba. A váznyílás és a levegőszűrő közötti speciális járat hivatott megakadályozni a víz bejutását. Egy pillangószelep került a kipufogórendszer titán gyűjtőcsövébe, ezáltal lágyabb és lineárisabb az erőleadás az egész fordulatszám-tartományban. A kipufogórendszer a könnyű építésmód mintapéldája: a leömlő csövek és a dob is titánból készült, az ovális dob belső része titán, külső borítása 1 mm vastag alumínium.
A ZX-10R szűken fokozott, 6 sebességes váltója versenypályán és kanyargós országúton egyaránt jól használhatónak tűnik. Egy állítható kivitelű nyomatékhatárolót szereltek a kuplungra, amely megelőzi a hátsó kerék blokkolását intenzív motorfék használatakor (Ilyet az Aprilia RSV-n már láttunk). A forgattyúsházban kialakított csatornákban futnak a belső olajvezetékek, ez kevésbé bonyolult, mint a hagyományos hűtő-kenő olajvezetékek rendszere. Az olajteknő áramlás-szabályozó lemezeinek kialakítását különféle elemzések előzték meg, hogy megfelelő mennyiségű olaj kerülhessen a főtengelyhez és a dugattyúkhoz erőteljes fékezés vagy ledöntött motor esetében is. Egy második olajteknő segít csökkenteni a különbségeket azáltal, hogy az olajszintet alacsonyan tartja. Az újonnan tervezett, belső alumíniumterelőkkel rendelkező, vízhűtéses olajhűtő tartja ellenőrzés alatt az olaj hőmérsékletét.
A kisméretű generátort a kuplung hajtja, amely a motor fordulatszámának dupláján pörög, ezáltal mindig elegendő teljesítményt nyújt, még alapjáraton is. A KLEEN katalizátorrendszer használata segít alacsony szinten tartani a kipufogógáz károsanyag koncentrációját. A méhsejt típusú katalizátor segítségével a ZX-10R megfelel az Euro2-es környezetvédelmi normáknak.
Váz, futómű, kerekek Az alumínium hídváz sajtolt és öntött komponensekből áll. Mindez könnyű és rendkívül kisméretű vázat eredményezett. A rövid tengelytávot hosszú lengővillával kombinálták a tervezők. Csakúgy, mint a ZX-RR versenygépnél, a ZX-10R váza is a lehető legkisebbre veszi a kormánynyak és a hátsó lengővilla forgócsapja közti távolságot.
A blokkot körülvevő vázkeret olyan széles csupán, mint a mostani 600-asok váza. Az első villa belsejében rengeteg alumínium összetevő, és a felső villahíd kivágásai, valamint az üreges alumínium kormányszarvak szintén hozzájárulnak a gép alacsony tömegéhez. Egyéb súlycsökkentő tényezők: dupla alumínium kormányanya, könnyű idomrögzítő csavarok, hátsó felfüggesztés csapágyának alumínium perselye és az alumínium kerék perem.
A masszív, merevítővel ellátott lengővilla szilárdsága megfelel a ZX-10R teljesítményének. A hosszú lengővilla csökkenti az erőforrás hátsó rugóstagra gyakorolt emelő hatását, így kiválóan teljesít extrém körülmények között is. Az első és hátsó kerék különleges, hatküllős formája lehetővé teszi a könnyebb felniperem alkalmazását, jelentős súlyt spórolva meg ezzel is.
A ZX-10R-be előre 43 mm belsőcső átmérőjű, teljesen beállítható, felfordított teleszkópvillák kerültek. A villák csúszószárai DLC bevonatot (gyémánthoz hasonló karbon) kaptak, hogy csökkenjen a súrlódási ellenállásuk, főként fékezés közben. Továbbá ez a bevonat segít megelőzni a szárak karcolódását, sérülését. Az első villák és a hátsó rugóstag speciális rugói a felfüggesztés kinyúlását szabályozzák, így a vezető kisebb bólintást érez kemény kigyorsítás utáni erőteljes fékezéskor, illetve nagyobb stabilitást, mikor ráadja a gázt fékezés után. A himbarendszerre szerelt gáztartályos hátsó rugóstag szintén teljesen beállítható. A himbarendszer könnyű súlya csökkenti a váz tömegét, és hozzájárul a hátsó futómű remek visszajelzéséhez. A motor hátulját alátéttel lehet állítani, ez jól jön majd a pályanapokon.
A Ninja ZX-10R az első széria sportgép, melyet hullámos féktárcsákkal láttak el szériában. Ennek a különleges tárcsaformának jobb a hűtése és megelőzi a tárcsa vetemedését. Ráadásul könnyebb is, mint a hagyományos tárcsák, így csökken a kanyarodást nehezítő giroszkópikus erő mértéke. A radiális felfüggesztésű, négydugattyús féknyergek kis kézerőnél is nagy fékhatást garantálnak, és kiváló visszajelzést adnak a motorosnak. A könnyű, 220 mm-es hullámos hátsó tárcsát egydugattyús féknyereg lassítja.
Ergonómia, megjelenés A ZX-10R üléspozícióját számítógépes szimulációk és a pilóták részletes visszajelzései alapján alakították ki. A tank hátsó részét nagyon keskenyre szabták, így a vezető szorosan átölelheti a motort a lábaival, így ez alacsonyabb pilótáknál nem növeli feleslegesen a motor ülésmagasságát. A lábtartó-ülés-kormány háromszöge természetes, ám agresszív üléspozíciót eredményez.
A ZX-6R-nél is kisebb fejidom magába foglalja a Ram Air rendszer légbelépőjét. A kompakt multireflektoros fényszóró alacsonyra került. Az aerodinamikus tükrök jól mutatnak és nagy látómezejük miatt biztonságosan használhatók. A három darabból álló, áramvonalas első sárvédőtől a hozzájárul a motor elejének könnyed kinézetéhez. Az európai modellek irányjelzőit az idomba integrálták, így még aerodinamikusabb lett a motor formája. A hátsó indexek kicsik és új, kúpos formát kaptak. Az észak-amerikai modelleken hagyományos első és hátsó indexek találhatók.
A szemrevaló hátsó sárvédő formája követi a lengővilla kialakítását. LED-es hátsó lámpában végződik a hátsó ülésidom, speciális kialakítása miatt a magas gépjárművekből is könnyen észrevehető a motor. A több darabból álló hátsó burkolat keskeny külsőt kölcsönöz a gépnek. Könnyen szerelhető, a két felső darab eltávolításával egyszerűen hozzá lehet férni a felső részhez. A váz matt fekete színe igazodik a motor agresszív, sportos kinézetéhez. A hátsó ülést opcionálisan üléstakaróra lehet lecserélni.
A gyújtáskapcsolóba épített immobilizer segít megelőzni a lopást. A könnyű műszerfalegység jellemzői: köríves LCD fordulatszámmérő, digitális LCD sebességmérő, váltólámpa, köridőmérő, digitális vízhőfokmérő, óra, napi megtett km számláló és egy sor ellenőrző lámpa. A befecskendezés visszajelzője az immobilizer ellenőrző lámpájaként is szolgál az indításgátlóval ellátott modelleken. A legtöbb elektromos összetevő az ülés alá került.
A 2004-es Kawasaki ZX-10R a következő színekben kapható: lime zöld-fekete, kék-fekete, fekete.
Műszaki adatok
Motor típus: vízhűtéses, négyütemű, soros, négyhengeres Lökettérfogat: 998 cm3 Furat x Löket: 76.0 x 55.0 mm Sűrítési viszony: 12.7:1 Szelepvezérlés: DOHC, 16 szelepes Legnagyobb teljesítmény: 175 LE (128.4 kW) / 11.700 fordulaton Legnagyobb teljesítmény Ram Airrel: 184 LE (135.3 kW) / 11.700 fordulaton Legnagyobb nyomaték: 115 Nm / 9.500 fordulaton Üzemanyag ellátás: 43 mm-es torokátmérő, elektronikusan vezérelt Mikuni benzinbefecskendezés Gyújtás: digitális Indítás: elektromos önindító Olajozás: kényszer-olajozás, nedves karter, olajhűtő Váltó: hatfokozatú Szekunder hajtás: lánc Kuplung: többtárcsás, olajfürdős Váz típusa: alumínium váz (sajtolt/öntött kompozit szerkezet) Rugóút: elöl 120 mm, hátul 125 mm Gumik: elöl 120/70 ZR 17, hátul 190/50 ZR 17 Villaszög: 24° Utánfutás: 102 mm Kormányelfordítási szög: 27° / 27° bal/jobb Felfüggesztés elöl: 43 mm belsőcső átmérőjű fordított teleszkópvilla, top-out rugókkal, húzó és nyomófokozat állítási lehetőség (16-16 fokozatban), teljesen beállítható rugó előfeszítéssel Felfüggesztés hátul: alsó összeköttetésű Uni-Trak rendszer gáztartályos rugóstaggal, top-out rugóval, húzó és nyomófokozat fokozatmentes állítási lehetőséggel, teljesen beállítható rugó előfeszítéssel Első fék: két úszóágyazású, 300 mm-es, hullámos tárcsa, radiális, szembenálló, négydugattyús féknyereggel, 4 fékbetét nyergenként Hátsó fék: egytárcsás, 220 mm-es hullámos tárcsa, egydugattyús féknyereg Hossz: 2045 mm Szélesség: 705 mm Magasság: 1115 mm Tengelytáv: 1385 mm Szabad magasság: 125 mm Ülésmagasság: 825 mm Száraz súly: 170 kg Tank: 17 liter.
|