Aprilia AF1 Futura
2005.05.15. 09:56
Aprilia AF1 Futura teszt
Úgy gondoltam írok egy tesztet a saját Futurámról. A teszt alanya egy �92es példány, órájában most 17500 kmel. A motort az oldal egyik szerkesztőjétől, Mitogeritől vettem 2004 Auguszusának végén Balatonfüreden igen szép állapotban. Azóta közel 3000km-t pakoltam bele.
Ránézésre igen impozáns egy motor, elég nagy termetű, avagy eléggé nem lehet elhinni róla hogy 50es. A festés Mitogeri elképzelése volt, eléggé feltűnő, és nagyon egyedi, mindezek mellett szinte mindenkinek bejön, én meg egyszerűen imádom. Az első lámpa szerintem kisit TZR-es, bár a fene tudja. A vonalai sokkal kerekebbek mint a Replicáé, ez főleg a farokidomban feltűnő, és amíg a Replica és a Sintesi dupla kereklámpát kapott, ezen trapézlámpa van... Ja és az ülés is más mint a Replicán /sportosabb../.. A hátsó félkarú lengővilla valami eszméletlen gyönyörű.
Amint ráülünk azt érezzük hogy nagyon egyben van a motor, mintha �ráöntöttek� volna. Minden kézreesik, a magam 181 centijével. Az ülés szerintem kényelmes, lábtartók sportosak, de nem kényelmetlenek. A tank az viszot keményebb téma, nekem a legfontosabb testrészemet már ráüléskor szarrányomja... Ez minusz 1 pont. /haverom első szava volt amikor ráült, hogy �vegyünk má� rá műpi*át, azt a 47esen majd jó megto*od a tankot�. Végül is ez pozitív.
Nosza indítsuk be a motort, ha már ittvan a kulcs is. Pöccre indul még hidegen is, még a mostani párás hidegben sem lényeges használni a szivatót. Alapjáraton szépen pöfög, füstöl, de ez melegedéssel elmúlik... Amint eléri a 60fokot a hűtővíz, el is lehet vele szépen indulni. A váltó jó, kicsit talán darabos, és nagyonritkán váltottam vele üreset ahol nem kéne, de amúgy első osztályú. Az üreset mellesleg könnyen meg lehet benne találni. A gáz finom járású, jól adagolható, a kupplung is jó szerintem, nem túl nehéz behúzni, bár az sem lenne baj. A motor 5ezertől kezd el élni, inkább 6ezertől, ott megváltozik a hangja is... 7ezertől elkezd brutálisan tolni, 7800nál nyit a power szelep, és talán 9-10ezernél jön még egy lökés, megy mint a vadbarom... 11ezernél szabályoz nálam az elektronika. Menne még ott is, de hát ez van... Nagyobb sebességnél érdemes befeküdni a plexi alá, bár ezt nem kell mondanom. Ha lassításról van szó, elöl 4dugós Brembo igencsak teszi a dolgát, nagyot tud harapni, de adagolható is /relatív az előző mocim dobféke után :)/. A futómű sportos, kicsit pattog a magyar utakon, nem erre lett kitalálva. Az első teló nekem csak nagyon nagy fékezésnél ütött fel, úthibáknál soha. Ha jó az út elég szépen lehet dönteni, a futóműnek még ekkor is pontos visszajelzései vannak. Ha odakerül a sor hogy nyomni kell neki, akkor sem marad sz@rban a futura, pörgetni kell, de akkor nagyon megy. Én mito2-t aláztam vele, pedig nem vagyok egy könnyű gyerek :). A motoron már nem gyári tükrök vannak, hanem karbonutánzatú kisebbek. Túl sokat nem látok benne, de nem is lényeg :). A hangja enyhén szólva állat, de nem gyári kipuff van rajta hanem valami unknown sportkipuff /Remus Matricával/.
Ha sikerült egyben hazaérni a mocizás után, most szólok pár szót a további dolgokról. Hosszú távú útra szerintem alkalmas, azt mondják 100kmt lehet vele max lehúzni, én amikor megvettem 270kmről jöttem vele haza., a végére jól átfagytam, de ki lehet bírni. Szerelhetősége nem túl jó, pl. Egy karburátor tisztításhoz le kell szedni a tankot, meg a légszűrő házat. Na de mi történik akkor ha megfekteted a mocit? Nekem nagyon kis sebességnél volt �szerencsém� megfektetni, szerencsére a lábtartó felcsuklik. A kormánycsutka fogta fel az ütés nagy részét, és a tanknak a sarka szokott ilyenkor lekopni... Tárolórekesz a hátsó ülés alatt van, egy kis szíj is található amivel le lehet rögzíteni a papirokat. Eü csomag, izzókészlet belefér, de utána már nem árt ha van pár zseb a bőrdzsekiden. Enyémbe még nincs eücsomag meg hasonlók, szóval a nagy lezáróm van belenyomorítva.
2személyjel is volt szerencsém letesztelni, volt hogy nőt, volt hogy havert vittem el, a csajok általában jobban bírják a kiképzést. 85kilós haverral mögöttem is egész jól ment futura, 145öt mentem vele így. 2 személyjel a gyorsulása is elfogadható még, bár számítani kell valamivel nagyobb féktávra.
Szólok pár szót a fenntartásról is... Érdemes jó minőségű olajat és láncsprayt használni hozzá, és a láncot is utána kell állítani, mely a futuránál kicsit bonyolultabb mint más motornál. Fogyasztása 100as utazónál 3,3liter, hajtva nekem 6-7et bekajál.. végsebessége 165km/h körül van.
Ami kimaradt: A műszerek jól leolvashatók, bár a kmóra nagyon csal. Benzinszintjelző nincs, sem tartalékállás, csak egy kis led, ami nálam ki van kötve, ez miatt nem egyszer volt szerencsém tolni a kútik a 130 kilós motort :)
A teszt itt végetér, adatokat találsz az oldalon, ez inkább egy szubjektív (subjektív??? -szerk. :))) teszt. Én merem ajánlani a futurát, nekem még nem volt vele bajom, és nem bántam meg hogy őt választottam. Akinek kérdése van, az a tyt@vnet.hu email címen elér.
Mindenkinek kellemes motorozást
|