Derbi Mulhacén 659
2006.06.12. 13:44
Ahhoz képes hogy egy meglehetősen gyenge márka kissé télleg ronda is :D!!
Menetpróba: Derbi Mulhacén 659
Neve Spanyolország legmagasabb hegyét idézi, a Derbi eddigi motorépítésének csúcsát képezi, de menettulajdonságai is az egyhengeresek csúcsára helyezik.
A csúcs
Szöveg: Paulovits Imre, kép: Pau Catilla, Felix Romero és Oleguer Serra
Egyszerűen szép, cool és dögös, szemtelenül fiatalos, egyedi, kidolgozása hibátlan. A Derbi első nagymotorja az első pillanattól ütősnek mutatkozik. Aztán ahogy ráül az ember és elindul vele, egyszerűen mindent a helyén talál, és elárasztja az élvezet.
A Mulhacén keletkezésének története ugyanolyan izgalmas, mint amilyen maga a motor. Miután a Piaggio megvette a Derbit, elcsábította az Apriliától a karizmatikus csúcsmenedzsert, Leo-Francesco Mercantit, hogy alakítsa át az 1927-ben alapított tradicionális spanyol gyártót. Mercanti magával hozott négy fiatal tervezőt, köztük a német Klaus Nennewitzet, az Aprilia Falco és Tuono projektvezetőjét, aki műszaki egyetemi tanulmányai alatt a kaliforniai ATK-nál végezte nyári gyakorlatát. Nennewitz még akkor is tartotta a kapcsolatot az amerikaiakkal, amikor az Apriliánál elkezdett mérnökként dolgozni, és 1996-ban figyelemmel követte, ahogy a híres Pike´s Peak hegyiversenyen, a 19,9 kilométeres murvás úton Davey Durelle Wood-Rotax dirt track motorján megverte a krosszgépeket. Ez az, villant be Nennewitznek. Ha ezzel a motorral itt így lehet menni, akkor tökéletesnek kell lennie a kanyargós hegyi utakra is. "2002-ben aztán ott állt előttem Cris Carr Wood-Rotaxa. Nagy, egyhengeres motor, nagy kerekek, széles kormány, hatalmas kipufogó, és semmi más. Egyszerűen lenyűgözött. Mehettem vele egy kört az udvarban, és innentől tudtam, hogy egy ilyen motort akarok építeni az utcára!"
2004 májusában Mercanti összehívta csapatát: "Fiúk, gondolkozzatok. Azt akarom, hogy a müncheni Intermotón mindenkinek leessen az álla. Készítsetek egy showmotort, amelynek semmi köze az 50-esekhez és a robogókhoz. Hadd lássa a világ, mire lenne képes a Derbi. Szabad kezet kaptok." Nennewitz azonnal bedobta a dirt track motort, és elmondta José Gonzales formatervezőnek – aki már 12 éves korában megnyerte az első díjat a spanyol Motociclismo akkori formatervezési pályázatán, és aki épp elkészítette a szuperütős GPR-t és GP1-et –, mi az álma, és mik ennek méretei. A bejelentéstől a kiállításig épp négy hónap maradt, így a fiúk végigdolgozták a tervezett nyári szünetüket. A Mulhacén nevet adták a gépnek, Spanyolország 3482 méteres, legmagasabb hegycsúcsa után. "Oda vezet Európa legmagasabbra vezető, gépjárművekkel járható útja. Az alja aszfaltos, a teteje murvás. Azt akartuk éreztetni, hogy ez a motor nekünk a csúcs, és pont ilyen utakra találtuk ki." Aztán ami puszta show-motornak készült, rövidesen saját életre kelt. Az európai formatervezők szövetsége kitüntette, a szaksajtó, a közönség és az importőrök pedig mind a megvalósítását követelték. De valahol titokban pont ezt tervezte a ravasz Mercanti is, aki át akarta vinni a Derbit a nagymotorgyártók soraiba.
Nem telt el két év sem azóta, és itt állnak az első széria példányai menetkészen egy maroknyi, a világ minden tájáról meghívott újságíró előtt. "Azért csak titeket hívtunk, mert eddig mindössze ennyi motort tudtunk legyártani. Két hét múlva lesz a barcelonai motorkiállítás, ott az egész jövő évi modellpalettánkat bemutatjuk, amellett ennyi Mulhacénre futotta" – jelenti be Massimo di Silverio, aki átvette a Derbi sorsát, miután a Piaggio visszarendelte Mercantit az Apriliához.
… folyt. június 21-én
|