MV Agusta Brutale 910 S
2005.07.22. 14:48
Naked bike!!Nagyon szép!!
Szépnek mindig is szép volt, csak a nevének nem akart igazán megfelelni. A megnövelt változat sem lett igazi ezres, viszont olyan heves, hogy most tényleg rászolgált a nevére. |
BRUTÁLIS
Szöveg és kép: Paulovits Imre
|
Formák játéka: mindegy, hogy piros, fekete vagy ezüst, a Brutale minden színkombinációban jól fest |
Ezek a formák! Kihívóak, érzékiek, egyszerűen gyönyörűek. Már évek óta ismerem őket, mégsem tudok betelni velük. Mondanak sok mindent az MV Agusta Brutale- ról, de hogy ne lenne gyönyörű, azt még senki nem merte állítani. Viszont hogy ez a bombabiztos futómű megérdemelne egy nyomatékosabb erőforrást, azzal mindenki egyetért, aki valaha olyan szerencsés volt, hogy kipróbálhassa. Most végre hallgatott az MV Agusta fejlesztő osztálya a kérésekre, és ha nem is rukkolt elő a várt egyliteressel, fellebbentette a fátylat a titokban fejlesztett 909 köbcentis változatról. De nem lett volna egyszerűbb azonnal az F4 1000 S erőforrását elővenni, mint egy saját motort fejleszteni? Lehet, hogy egyszerűbb lett volna, de akkor új vázra is szükség lett volna, és akkor nem maradhatott volna ilyen kompakt a Brutale. Tényleg hihetetlen - annyira pici és kezes ez a gép.Massimo Tamburini már három évtizede megértette, hogy csak akkor lehet igazán érezni egy motort, ha azt testünkkel teljesen körül tudjuk zárni, és a Brutale e törekvésének fénypontját jelenti. Kevés 250-es tud ilyen keskeny derékkal ékeskedni, és olyan rövid a tank, hogy a lehető leglazább kéztartással elérjük a kormányt. Nem pazarolták a centiket a vezető mögött sem, rövidke kis utasüléssel végződik a Brutale, amit az utas viszont nem olyan elégedetten vesz tudomásul, mint az, aki elöl ülhet. Itt minden a vezetőt szolgálja, ő viszont annál tökéletesebb vezetési helyet kapott. Az indítógomb nyomására azonnal életre kel a megszokottan ércesen gördülő négyhengeres. Már a hangja is azonnal felhívja a figyelmet, hogy itt most nagyobb térben robban az üzemanyag. Miközben a 750- es alapjáraton és alsó fordulaton szinte suttog, a 910-es szemtelenül brekeg. Formái mellett az MV Agusták a hangja nyűgözött le mindig a legjobban, ez a nagyobbik Brutaleon sincs másként, Massimo Tamburini gárdája viszont ismét teljesen új hangzatot varázsolt elő. Az alsó fordulatszám-tartományban rekedten szól a 910-es Brutale, a kipufogóhang azonnal túlszárnyalja a 750-esnél itt még jól hallható szívóhangot, majd ahogy emelkedik a fordulatszámszint, elkezd süvíteni. De a 750-es hangskálájának legteteje hiányzik belőle.
|
|
Nagyon sok tartalékkal rendelkezik a Brutale futóműve a kanyarokban. Csak a túl heves gázreakció zavaró |
Csak bennfenteseknek: egyedül a tank tetején árulkodik a 910-es matrica a valós méretről |
Az ereje annál inkább kárpótol ezért a "kis hiányosságért". Már 2500-as fordulattól kezdve veszedelmesen tol a Brutale. Gyorsan végigváltunk a hatodik sebességfokozatig, aztán feszes gázparancsokkal, lazán terelgetjük az autók között. Összehasonlíthatatlan a 750-essel. Miközben azt folyamatos gangolással kellett kedvénél tartani, a 910- esnél mindent könnyed csuklómozdulattal intézünk el. Soha nem merül fel az az érzés, hogy itt azért még elkelt volna a lökettérfogat, annyira virgonc ez a 909 köbcentis méregzsák. A befecskendezés nagyon direktre van hangolva, eleinte szinte zavaró, mennyire hirtelen kilő a gép a jobb csukló legkisebb rezzenésére. A mérések aztán igazolták a szubjektív érzést: az összes eddigi négyhengeres ezres naked bike-ot lazán lepipálja a Brutale nyomatékrugalmasságban, és a röviden áttételezett gép még a legendás Benelli TnT 1130-as értékeit is igen megközelíti - hogy aztán 140 fölött még azt is túlszárnyalja!
|